Skip to content

Politica, religie si dragoste in primele filme confirmate la TIFF 2017

Cele mai bune filme de peste an vin in 2017 la Festivalul International de Film Transilvania, a carui editie cu numarul 16 va avea loc intre 2 si 11 iunie.

Premiate in marile festivaluri sau incluse in topurile de sfarsit de an ale criticilor, primele titluri anuntate din programul festivalului prefigureaza o selectie eclectica, din care nu vor lipsi filme ce abordeaza teme fierbinti ale momentului – politica, religie, societate – , dar si filme de gen cu carlig la marele public.

In best of-ul anual din sectiunea Supernova vor intra productii lansate la Cannes, Venetia, Berlin, Locarno, Karlovy Vary sau Toronto, unele propuse la Oscar. Printre primele titluri confirmate se afla Neruda, de Pablo Larraín (No, El Club, Jackie), care va rula in premiera la Cluj-Napoca. Selectionat in Quinzaine des Réalisateurs la Cannes, propus de Chile la Oscar, nominalizat la Globul de Aur si distribuit in Romania de Independenta Film, Neruda este o biografie neconventionala inspirata de povestea reala a poetului premiat cu Nobel, Pablo Neruda, persecutat de regimul comunist al lui Gabriel González Videla, dupa ce l-a criticat public, in 1948, cu un Gael Garcia Bernal de zile mari.

Tot un premiat cu Nobel este eroul comediei negre propusa de Argentina la Oscar, El ciudadano ilustre/ The Distinguished Citizen (r. Gastón Duprat si Mariano Cohn). Un scriitor celebru accepta invitatia de a face o vizita in orasul natal din Argentina, sursa inspiratiei tuturor romanelor sale. Cea mai proasta idee din lume, atunci cand ai folosit oameni reali drept personaje in cartile tale! Rolul i-a adus lui Oscar Martínez premiul pentru cel mai bun actor la Festivalul de la Venetia. Omul gresit in locul gresit da nastere unei comedii spumoase, Ministry of Love (r. Pavo Marinkovic), proiectata in peste 15 festivaluri. Un biolog croat se trezeste intr-o misiune nationala ingrata: sa verifice care dintre vaduvele de razboi si-au gasit iubiti si n-ar trebui sa se mai bucure de pensia de pe urma sotilor.

O oda adusa lui Buster Keaton si Jacques Tati, comedia Paris, pieds nus/ Lost in Paris ii are in rolurile principale chiar pe regizorii Dominique Abel si Fiona Gordon (ale caror filme cu parfum unic au fost prezentate de-a lungul anilor la TIFF), alaturi de veterana Emmanuelle Riva. O matusa de 93 de ani dispare fara urma, iar nepoata ei si un tip fara adapost o cauta prin Paris, pretext pentru gaguri, glume si coincidente perfect regizate, care amintesc de comediile mute.
De la Cannes, sectiunea Un Certain Regard, vine The Student/ (M)ucenicul, de Kirill Serebrennikov (Betrayal), un film bulversant despre un adolescent din Rusia care devine radical ortodox si contesta cu Biblia in mana tot ce se intampla in jurul sau. Fundamentalism religios, criza adolescentina si identitate sexuala intr-un film distribuit in Romania de Transilvania Film, din 31 martie.

Piata Unirii va gazdui, ca in fiecare an, cateva dintre cele mai spectaculoase proiectii de la TIFF. Marele castigator al Trofeului Transilvania cu Stockholm, Rodrigo Sorogoyen revine cu un thriller pe muchie de cutit, Que Dios Nos Perdone/ May God Save Us, despre doi politisti ale caror actiuni  devin la fel de suspecte precum cele ale criminalului in serie pe care il urmaresc. In cu totul alt registru, exuberantul La pazza gioia / Like Crazy (r. Paolo Virzì), proiectat la Cannes si distribuit de Independenta Film, urmareste prietenia emotionanta si plina de surprize dintre doua femei care se cunosc intr-o clinica de psihiatrie.

Imprevizibile si provocatoare, filmele din sectiunea Ce se intampla, documentarule? / What’s Up, Doc? pun in discutie dileme actuale. La Libertad del Diablo/ Devil’s Freedom (r. Everardo González), proaspat proiectat la Berlinala, este o impresionanta explorare a dramelor de dincolo de cifre. Doar in ultimii cinci ani, razboiul drogurilor a produs peste 100.000 de morti si disparuti in Mexic. Purtand masti care sa-i protejeze, victime si calai se destainuie, cu efecte dintre cele mai consternante. In Austerlitz, selectat la Venetia, regizorul ucrainean Sergei Loznitsa filmeaza in alb-negru turistii in vizita la lagarele de concentrare. Selfie-uri, zambete si comentarii neadecvate – locurile in care a fost posibil Holocaustul devin obiective turistice golite de rezonanta istorica.
Granita dintre fictiune si documentar dispare in ultra-stilizatul All These Sleepless Nights (r. Michal Marczak), ce surprinde vietile de noapte agitate ale doi tineri din Varsovia si, prin extensie, deriva existentiala a generatiei Facebook. Proiectat la Karlovy Vary, filmul a castigat premiul pentru Cel mai bun documentar la Sundance.

Citește în continuare