Skip to content

TIFF 2017 – iata cele 12 filme care concureaza pentru trofeul Transilvania

Esti curios sa vezi line-upul din acest an?

 

Competitia celei de-a 16-a editii a Festivalului International de Film Transilvania (2-11 iunie), dedicata exclusiv regizorilor aflati la primul sau al doilea film, este o veritabila zona de conflict: povesti pe muchie de cutit, inspirate de evenimente reale sau experiente personale, situatii provocatoare si abordari temerare, fabule morale nuantate sau extreme, semnate de regizori care isi asuma riscuri si despre care, cu siguranta, se va mai auzi. Dintre cele 12 titluri care concureaza pentru Trofeul Transilvania, 8 sunt debuturi.

,,Ca-n fiecare an, ma intereseaza sa descopar acele voci singulare si curajoase care nu joaca precaut si prefera sa riste totul pe o carte. in selectia din acest an, socul vine de unde te astepti mai putin, emotia arde la foc mic, dar efectele ei sunt devastatoare, dilemele morale si pariurile formale te scot din zona de confort, iar relatiile de familie sunt puse la grea incercare inainte ca situatia sa se stabilizeze. Adevarurile vietii si provocarile fictiunii – aceasta e aventura competitiei TIFF din 2017’’, conchide Mihai Chirilov, directorul artistic al festivalului.

Chiar daca Romania lipseste in acest an din competitie, exista doua prezente autohtone in selectie. Actorul Alec Secareanu are rolul principal in Taramul binecuvantat/ God’s Own Country, descris de critici ca fiind raspunsul britanic la Brokeback Mountain. Recent premiat la Sundance si la Berlin, debutul regizorului Francis Lee urmareste povestea de dragoste emotionanta, dar lipsita de sentimentalisme, dintre un tanar fermier britanic si un muncitor roman. Tot de la Sundance vine si comedia dulce-amara Familia mea fericita/ My Happy Familly (r. Nana Ekvtimishvili, Simon Gross), istoria unei femei georgiene care, in seara celei de-a 52-a aniversari, decide sa-si paraseasca sotul si sa plece de acasa, iscand un mic cutremur familial. Imaginea este semnata de Tudor Panduru.

Un debut provocator este cel al regizorului polonez Bartosz M. Kowalski, care a zgaltait din temelii competitia si publicul festivalului de la San Sebastian. Un studiu socant asupra violentei infantile, Teren de joaca/ Playground este un film inspirat de crima savarsita de doi adolescenti britanici a caror fapta a ingrozit intreg mapamondul. O alta abordare deranjanta asupra modului in care sunt afectati copiii de violenta omniprezenta este cea a regizorului israelian debutant Yaniv Berman. Taramul celor mici/ Land of the Little People surprinde lupta pentru teritoriu a doi dezertori cu un grup de copii pentru care razboiul inceteaza sa mai fie o joaca.

Zeus analizeaza legatura speciala dintre oameni si soimi, pornind de la relatia toxica a eroului cu mama sa. Primul lungmetraj al lui Miguel Calderón, supranumit ,,copilul teribil al artei contemporane mexicane’’, este bazat chiar pe povestea impresionanta care i-a schimbat viata. Inspirat de o experienta la fel de personala, debutul multipremiat international Piatra pe inima/ Heartstone (r. Gudmundur Arnar Gudmundsson) descrie turbulentele sentimentale care pun la incercare prietenia dintre doi adolescenti, in decorul spectaculos-glacial al Islandei.

Reuniunea pret de un weekend dintre o fiica si tatal ei care mint amandoi cum respira genereaza o farsa adorabila in Delfinii inoata spre est/ Las Toninas Van Al Este (r. Gonzalo Delgado, Verónica Perrota), semnat de unul dintre co-scenaristii comediei uruguayene Whisky, premiata cu Trofeul Transilvania in 2005. La polul opus, Vremea crizantemelor/ Chrysantemums Time (r. Dmytro Moiseiev) ne face partasi la odiseea ravasitoare a unei tinere vaduve care trebuie sa se confrunte cu pompele funebre, rudele rapace si propria ei credinta dupa ce sotul ei s-a sinucis.

Gloria/ Glory (r. Kristina Grozeva si Petar Valchanov) e o fabula sociala despre dreptate si manipulare. Recompensat la Locarno cu o mentiune speciala, filmul tandemului bulgar premiat la TIFF pentru Lectia il are ca protagonist pe un muncitor binevoitor care sfarseste prin a fi o victima a sistemului. in Hounds of Love, terifiantul debut al australianului Ben Young, o adolescenta este rapita si sechestrata de un cuplu disfunctional. Rolul extrem de solicitant al tinerei Emmei Booth i-a adus un binemeritat premiu de interpretare la Festivalul de la Venetia.

De la Berlin vine Simularea/ Simulation, primul film al actorului iranian Abed Abest si, cu siguranta, cea mai provocatoare propunere vizuala din competitie. Scenografia abstractizata reprodusa integral intr-o cutie neagra genereaza o doza serioasa de surpriza si suspans. Filmat aproape exclusiv intr-un apartament, Regele fara un ochi/ El Rey Borni (r. Marc Crehuet) este o comedie neagra in patru personaje in care tanarul care si-a pierdut un ochi in timpul unui protest starnit de criza din Spania se intalneste intamplator cu politistul vinovat pentru accident.

Din juriul Competitiei vor face parte, printre altii, actrita Clotilde Courau, Printesa de Venetia si Piemont, care poate fi vazuta la TIFF in L’Ombre des femmes (r. Philippe Garrel), criticul de film Geoff Andrew (Sight & Sound), selectioner pentru BFI Southbank si consultant pentru London Film Festival, si regizorul Marian Crisan.

Citește în continuare