Skip to content

Scan-uri 3D obtinute din artifact-ul bustului celebrei Nefertiti sunt acum online, dupa un furt “digital”si o batalie legala de mai bine de 3 ani

Muzeul german Neues a fost nevoit in urma cu cateva zile sa trimita scan-urile bustului lui Nefertiti catre expertul in scanare 3D, Cosmo Wenman, care a castigat procesul legat de dreptul la acces la informatie. Wenman a facut publice imediat scan-urile pentru toata lumea si pot fi vazute si descarcate de aici. https://www.thingiverse.com/thing:3974391

Bustul lui Nefertiti e cea mai copiata statueta din Egiptul Antic, iar in epoca digitala interesul pentru sculptura descoperita in 1912 e si mai mare.

Nefertiti – sotia faraonului Akhenaten din cea de-a opta dinastie a Egiptului Antic – e considerata astazi unul dintre simbolurile frumusetii. Se banuieste ca bustul ei a fost sculptat undeva in 1345-47, Inainte de Christos, de catre Thutmose, sculptorul in a carui mormant a fost gasita lucrarea alaturi de alte piese neterminate.

Lucrarea a fost descoperita in 1912 de arheologul german Ludwig Borchardt in 1912 si a fost inca de la inceput un motiv de disputa intre Egipt si Germania.

Autoritatile egiptene au facut nenumarate petitii si solicitari oficiale pentru a recupera statuia, dar statul german a refuzat intotdeauna “repatrierea” bustului. De-a lungul anilor statuia a fost depozitata in cele mai surprinzatoare locuri, Hitler cerand ca in timpul razboiului sa fie dusa intr-o mina de sare pentru protectie. De acolo a fost recuperata in 1945 de fortele aliate si expusa intr-un muzeu din Berlin.

Disputa pentru scanurile 3D ale bustului a pornit in urma unui furt digital.

Multe dintre marile muzee ale lumii au digitalizat artifactele aflate in expozitiile lor, dar sunt foarte putine care au facut publice scanurile lor.

Muzeul Neues a preferat sa tina inchise scanurile mult doritului bust al lui Nefertiti, pana cand in 2016 doi artisti din Berlin, Nora al Badri si Jan Nicolai Nelles, au intrat in muzeu ca turisti avand un scanner foarte performant cu care au scanat lucrarea.

Artistul care a obtinut acum prin decizia tribunalului ca muzeul sa faca publice propriile scan-uri a criticat la momentul respectiv actiunea celor doi care spuneau ca au scanat independent sculptura. Wenman spunea atunci ca scan-urile sunt prea performante pentru a fi fost facute de “turisti vizitatori” si ca probabil au fost furate din arhiva muzeului. Ca sa analizeze scanurile ca expert, lui Wenman i-au fost aduse scan-urile originale si le-a vizionat intr-o camera inchisa la consulatul german din San Francisco unde locuieste.

Dupa expertiza, Cosmo Wenman, a inceput demersurile in justitie pentru a fi facute publice scan-urile oficiale in spiritul acesului la informatie pentru orice cercetator. Dupa 3 ani de lupte in tribunal, muzeul i-a trimis scanurile marcand astfel o noua premiera in liberalizarea arhivelor digitale, iar Wenman le-a facut publice imediat intrand la randul lui in istorie.

Citește în continuare