Skip to content

Un tablou al lui Picasso de 23 milioane de euro a fost vandalizat la Tate Modern in Londra

Anul 2019 a readus o multime de tablouri pierdute sau furate inapoi in muzeele din care disparusera. Finalul lunii decembrie a venit cu o lovitura artistica majora pentru galeriile Tate Modern din Londra.

Un barbat de 20 de ani a fost pus sub acuzare pentru acte criminale dupa vandalizarea tabloului „Bust of a Woman – Bustul unei femei” semnat de Picasso in 1944. Incidentul a avut loc pe 28 decembrie iar martorii au declarat ca pictura ar fi fost rupta de vizitator.

Shakeel Massey a aparut luni, 30 decembrie in fata magistratilor britanici de la Curtea Camberwell Green si a fost pus sub arest. Tanarului i-a fost refuzata cautiunea si va ramane in custodia politiei londoneze pana la audierile programate pentru 30 ianuarie 2020. 

Opera de arta estimata la 23,5 milioane de euro a fost retrasa din expozitia de la Tate Modern dupa deteriorare. 

Reprezentantii galeriei nu au dat detalii despre conditia in care se afla tabloul si nu au vrut sa identifice lucrarea propriu-zisa insa au precizat ca „un incident a avut loc la Tate Modern pe 28 decembrie cand un vizitator a incercat sa distruga un tablou. Persoana a fost prinsa rapid iar politia a deschis deja o investigatie in acest sens. Opera de arta se afla in mainile echipei de conservare pentru evaluare si expertiza. Muzeul ramane deschis intre timp.”

Galeriile Tate Modern din Londra

Tabloul de 23 milioane de euro a fost inspirat de muza si iubita lui Picasso din acele vremuri, Dora Maar.

Pablo Picasso si Dora Maar

Opera de arta in stilul semi-abstract care masoara 81 cm lungime si 65 de cm latime a fost imprumutata pe termen lung de catre Galeriile Tate Modern, dintr-o colectie privata, in anul 2011.

„Bust of a Woman” este un portret al muzei si iubitei lui Picasso din anii 40, Dora Maar. 

Dora Maar

Tabloul a fost pictat in studioul din Rue des Grands-Augustins din mijlocul Parisului pe 5 mai 1944 si o arata pe Maar pozand pe un scaun negru din metal. Este imbracata intr-o tinuta verde si o palarie eleganta.

Desi tablourile create de Picasso in timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial sunt deseori monocromatice si austere, „Bustul unei femei” porneste de la alternanta de alb si gri pentru chipul lui Maar si iese in evidenta prin hainele verzi, parul galben si un fundal din linii mov verticale si rozii orizontale. Fiind vorba de perioada de la sfarsitul Ocupatiei Naziste, specialistii spun cafolosirea culorilor sugereaza perspectiva optimista a libertatii. 

Contextul istoric in care Picasso a pictat seria de tablouri din 1944 a influentat amestecul de frica si speranta regasite in „Bust of a Woman”. 

Picasso in fata studioului din Rue des Grands-Augustins in Paris

In timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial si al Ocupatiei Naziste, Picasso a ramas in Paris, fiind vizitat des de Gestapo. Politia secreta nazista nu era fana a operelor sale iar creatiile erau sub observatia constanta a acestora.

In februarie 1944, poetii Robert Desnos, un asociat din cercurile suprarealiste, si Max Jacob, prieten apropiat inca de la inceputul secolului, au fost arestati de Nazisti si deportati pentru ca erau evrei. Jacob a murit de pneumonie, iar Desnos a murit de febra tifoida la scurt timp dupa aceea.

Pe 19 martie 1944, prietenii lui Picasso au pus in scena spectacolul de teatru scris de acesta in 1941 cand germanii au ocupat Parisul: „Le Desir attrape par la queue – Dorinta prinsa de coada”. 

Regizorul a fost Albert Camus iar Picasso, Jean Paul Sartre si Simone Beauvoir au jucat in prestatia desfasurata in studioul scriitorului Michel Leiris.

Pe 25 august 1944, Parisul a fost eliberat de sub ocupatia germana.

In aceasta perioada, Picasso a pictat mai multe portrete ale muzei Dora Maar in care stilul abstact, culorile si detaliile variaza.

Un alt tablou intitulat „Bust of a Woman” a fost pictat in aceeasi zi din 1944 si arata o alta perspectiva a lui Picasso asupra umerilor, a bratelor si a palariei mult mai inalte. Opera este parte dintr-o colectie privata.

In „Seated Woman” din iulie 1944, portretul lui Maar este mai elaborat si mai realist. Aceasta interpretare se afla in Muzeul Picasso din Paris.

Fizionomia atribuita de Picasso iubitei sale, Dora Maar este asemanatoare cu faimosul „Weeping Woman” din 1937. 

Portrete ale Dorei Maar pictate inainte de Ocupatia Nazista – 1937-1939.

Citește în continuare