Skip to content

47 de momente memorabile care au redefinit moda in ultimul deceniu (part 1)

Finalul deceniului 2010-2019 e un prilej bun pentru retrospectiva si o analiza a transformarilor prin care a trecut lumea din jur. 

Tendintele vestimentare influenteaza constant vietile noastre indiferent daca suntem la curent cu fenomenele din lumea modei sau nu. 

De la muncitorii din fabricile din Focsani, Pakistan sau de pe continentul african la asistentii regali din Palatul Buckingham care o imbraca pe Regina Elizabeta si pana la orice cumparator dintr-un magazin de cartier, industria modei are efecte in orice colt din lume.

Deceniul a inceput cu Lady Gaga, rochia din carne, siluete exagerate si stilul anilor ’80. A urmat o trecere la minimalism, culori pastelate si un stil nordic. Si a continuat cu Rihanna si stilul ei sport-elegant inspirat din anii ’90. Ultimii ani au imbinat referintele nostalgice ale anilor 2000, ’90, ’80, ’70 mergand inapoi pana la epoca victoriana sau gulerele elizabetane purtate in 1580. 

Tendintele au devenit un amestec din toate referintele de pana acum iar hainele au devenit un mijloc de comunicare al principiilor si valorilor morale ale purtatorului.

Ascensiunea platformelor de social media, Facebook, Twitter si Instagram, a creat un flux constant de fotografii, tinute si concepte vizuale pe care vedetele din orice colt al lumii le pot prezenta urmaritorilor si brandurilor care le-ar putea sponsoriza. Astfel, angajarea unui stilist care sa gandeasca fiecare detaliul al unei aparitii a devenit obligatorie iar transformarile sunt din ce in ce mai spectaculoase. Rolul stilistilor a explodat in ultimul deceniu.

Va prezentam cele mai memorabile momente si felul in care acestea  au influentat vietile oamenilor.

Inceputul deceniului a fost dominat de moartea lui Alexander McQueen si mostenirea creativa lasata in urma. 

Pe 11 februarie 2010, lumea artistica a fost profund marcata de sinuciderea designerului britanic Alexander McQueen la varsta de 40 de ani. Inovatia „copilului teribil al modei” de-a lungul carierei sale a fost analizata cu atentie, iar artistii i-au adus omagii in numeroase aparitii teatrale pe parcursul anului.

Dar moartea lui McQueen a deschis si discutia despre sanatatea emotionala a designerilor si toxicitatea industriei modei. 

La cateva luni dupa decesul lui McQueen, Sarah Jessica Parker a purtat o rochie Alexander McQueen la premiera britanica a filmului „Sex and the City 2”.

Aparuta in 2008 in muzica pop, Lady Gaga a beneficiat de pe urma prieteniei cu McQueen. Primul single de pe al doilea album al artistei, „Bad Romance”, a fost lansat in timpul defilarii pe podium a ultimei colectii create de McQueen.

Sase zile mai tarziu, Gaga a inceput seria de aparitii electrizante aducandu-i un omagiu lui McQueen pe covorul rosu si pe scena BRIT Awards 2010. Tinuta purtata a fost pe jumatate angelica si jumatate pagana, captand atentia presei si a publicului si transformandu-se in cel mai interesant artist pop al anului. 

2010 – anul in care Lady Gaga a schimbat industria muzicala.

La MTV VMA 2010, Lady Gaga a castigat opt trofee. Insa toata atentia a fost captata de faimoasa rochie de carne purtata pe scena la ridicarea unuia dintre premii.

O alta tinuta a inclus o referinta directa catre Alexander McQueen. Artista i-a multumit designerului in discurs.

Pe covorul rosu a purtat o rochie superba creata de McQueen si a trimis un mesaj politic si social. A avut langa ea doi militari concediati din marina americana din cauza orientarii sexuale si a vorbit in interviuri despre legile dicriminatorii din SUA.

Lady Gaga a devenit primul artist din secolul al XXI-lea care a folosit hainele pentru a distrage privirile de la interesul principal ale presei: viata personala a vedetelor. A folosit atentia primita pentru a discuta problemele sociale ale comunitatii LGBTQ+ si a aparut la numeroase proteste menite sa schimbe legislatia americana.

Moda pornita de Lady Gaga a fost construita pe un sistem in care fiecare tinuta purtata trebuia sa fie mai extravaganta si mai socanta decat cea anterioara. Conceptele vizuale erau studiate si lucrate cu luni inainte de echipa „Haus of Gaga”. Tinutele de pe scena au devenit adevarate armuri menite sa transforme o prestatie a unui hit pop intr-un performance artistic cu referinte care nu ar fi fost folosite in muzica pop.

Rihanna, Beyonce, Britney Spears, Christina Aguilera si o intreaga generatie de artisti din toata lumea au inceput sa preia siluetele, perucile, scenografia si ideile folosite de Lady Gaga. Moda devenise un spectacol vizual aflat deseori la limita dintre kitsch si arta fina.

De-a lungul deceniului, Gaga a lucrat cu o parte dintre cei mai misteriosi artisti contemporani, introducandu-i catre publicul mass-market in moduri inedite: Robert Wilson, Marina Abramovic, Nick Knight, Jeff Koons si Terence Koh. 

Alaturi de Wilson a creat portrete pe care le-a expus in Muzeul Luvru din Paris si in alte locuri de seama din Europa, atragand publicul adolescentin in muzee. 

2011, anul nuntii regale. Kate Middleton a reinventat rochia de mireasa

Pe 29 aprilie 2011, Kate Middleton a urcat treptele Westminster Abbey din Londra unde a avut loc casatoria cu Printul William, Ducele de Cambridge. 

Rochia de mireasa a fost creata de Sarah Burton, noul director creativ al casei de moda Alexander McQueen. Designul acesteia a imbinat traditia si modernitatea.  

Povestea rochiei a inceput in anul 2005 cand Catherine Middleton a fost invitata la nunta lui Tom Parker Bowles, fiului Camillei, Ducesa de Cornwall si sotia Printului Charles. Sarah Burton crease rochia de mireasa pentru sotia lui Tom, jurnalista de moda Sara Buys. 

Desi in 2010-2011 au existat discutii cu peste 20 de designeri, de la casele de moda frantuzesti haute couture pana la brandul Victoriei Beckham, Kate a optat sa lucreze cu Sarah Burton.

Sarah a fost mana dreapta a lui Alexander McQueen in ultimii ani de viata si a fost angajata ca director de creatie imediat dupa moartea designerului.

Rochia a fost gandita sa impresioneze de la prima vedere, sa respecte traditiile nuntilor britanice, sa inoveze si sa foloseasca semnatura distinctiva a casei Alexander McQueen.

Corsetul din fildes imbracat in satin era captusit la solduri si ingustat in talie, fiind inspirat din siluetele din epoca victoriana. Restul rochiei a fost creata din cele mai fine matasuri croite sa se stranga la baza gleznelor sub forma unei flori deschise. Au fost adaugate cateva pliuri usoare la spate pentru a crea o mica forfota. Efectul obtinut a fost parte din amprenta casei McQueen, aducand aminte de sfarsitul secolului al XIX-lea.

58 de butoni din matase si organza au decorat spatele rochiei, avand scopul de a o inchide prin bucle cu rulouri. Intreaga rochie, inclusiv fusta, juponul si trena de 2,70 metri au fost acoperite in cele mai fine dantele lucrate manual prin tehnici vechi de sute de ani.

Costul rochiei a fost de aproximativ 250.000 de lire sterline. 

Pentru dantelarie au lucrat atelierele a trei compani diferite care produc cea mai fina textura din lume: Sophie Hallette si Solstiss din Franta si Cluny Lace Company din Ilkeston, Derbyshire.

Broderiile au fost lucrate de angajatii si studentii de la Royal School of Needlework la Hampton Court Palace. Cand au primit instructiunile pentru comanda, li s-a spus ca va fi folosita intr-un serial TV si nu conteaza cat de mult va costa. Cea mai mare parte a rochiei a folosit dantela Solstiss. Compania frantuzeasca a fost responsabila si pentru rochia de mireasa a Printesei Grace Kelly.

Efectul a fost uimitor. Rochia a fost replicata in primele ore de la aparitia si a fost pusa in vanzare in toata lumea, un magazin din Japonia o vindea cu 79 de euro.

Creatia lui Sarah Burton a fost expusa la Palatul Buckingham in vara anului 2011. Banii stransi din biletele de la intrare au cumulat 10 milioane de lire sterline si au mers catre cauze caritabile sustinute de Kate Middleton.

Anul 2011 a fost definit de noul stil regal stabilit de Kate Middleton, o eleganta aparent nestudiata, atemporala care imbina tendintele moderne cu referintele imprumutate de la Printesa Diana, Grace Kelly si Regina Elizabeta a II-a.

2012: Cara Delevingne readuce naturaletea feminina in tendinte prin sprancenele groase si atitudinea relaxata

Provenind din aristocratia britanica, Cara Delevingne a debutat in cariera de modelling direct pe unul dintre cele mai dorite podiumuri din lume: prezentarea colectiei Burberry din 2011.

A castigat premiul Modelul Anului in 2012 si 2014 si a fost imaginea Chanel, Fendi, Balmain, Dior, Jimmy Choo, Puma si multor altor branduri. Intre timp, si-a extins cariera in zona actoriei.

Dupa cativa ani in care sprancenele pensate deveneau din ce in ce mai subtiri si aduceau un aspect ascutit, deloc natural, popularitatea Carei in lumea modei a readus in atentie naturaletea feminina. 

Sprancenele Carei au fost considerate de experti ca fiind prea groase pentru chipul ei, mult prea joase si lungi, intinzandu-se cu cativa centimetri dincolo de coltul ochilor. Dar popularitatea modelului s-a tradus in rapoarte de tendinte care i-au purtat numele la vremea respectiva. Revista Vogue a numit-o „Her Eyebrowness” – „Sprancenimea Sa”.

Cate Blanchett, Angelina Jolie si Penelope Cruz inainte si dupa aparitia Carei Delevingne.

Intr-o lume dominata de vedetele care isi fabricau personalitatea dupa reality show-urile americane, prezenta Carei pe Instagram a aratat o noua parte a meseriei de model: o atitudine relaxata, accesibila si jucausa.

Cara a devenit un model de viata pentru noua generatie. Este militanta pentru drepturile oamenilor si ale animalelor. A vorbit deschis despre sexualitatea ei – e bisexuala – si despre fluiditatea genului, subiectul preferat al generatiei adolescentine. Si-a aratat imperfectiunile cand a discutat despre sanatatea emotionala, problemele pe care le are cu depresia si cu ADHD.

Personalitatea Carei a inceput sa fie indragita din ce in ce mai mult, fiind pusa in contrast cu modelele devenite dive: Heidi Klum, Tyra Banks sau Naomi Campbell. Intre timp, acestea au inceput sa imite comportamentul lui Delevingne si sa arate si latura umana a meseriei lor.

2012: Michelle Obama, Madonna si Angelina Jolie incep sa redefineasca rolul femeilor in societate.

Anul 2012 a inceput cu Madonna pe scena celui mai vizionat spectacol din lume: Super Bowl Half Time. Dupa sapte ani consecutivi in care showul a fost dominat de prezente masculine, aparitia provocatoare a Madonnei la cei 53 de ani pe care ii avea, a trimis un mesaj feminist in toata lumea. 

Lunile care au urmat in 2012 au fost marcate de momente memorabile create de femei puternice.

Angelina Jolie a pornit intr-o rochie eleganta creata de Versace Atelier pe covorul rosu la Premiile Oscar 2012. In momentul in care s-a oprit pentru poze, actrita si-a scos piciorul din rochie si a starnit controverse in jurul lumii printr-un mic gest neconventional. Au existat o multime de parodii si glume dupa aparitie ei insa mesajul indirect a fost acela al femeii care pune piciorul in prag.

Pentru restul anului 2012, lumea modei a fost zguduita de mai multe scandaluri. 

Cel mai mare a fost incendiul din Bangladesh unde 112 oameni au murit intr-o fabrica in care erau produse haine pentru mai multi retaileri mass-market. Incidentul s-a produs din cauza neglijentei angajatorilor si a atras atentia intregii lumi asupra practicilor lipsite de etica ale brandurilor. A fost un semnal de alarma din care oamenii au invatat sa se intrebe cum si unde sunt produse hainele pe care le poarta. De la sclavie la conditii inumane si plata de 50 de ori sub pretul corect al muncitorilor, detaliile iesite la iveala au schimbat mentalitatea jucatorilor din industria modei.

Intr-o serie de miscari care aveau sa prevesteasca sfarsitul designerilor care redefinesc marile de case moda, anul 2012 a avut o multime de schimbari. 

Raf Simons a preluat job-ul lui John Galliano la Dior.  Hedi Slimane a preluat fraiele de la Stefano Pilati si a devenit director creativ la Yves Saint Laurent. Stefano Pilati s-a mutat la Ermenegildo Zegna. Nicolas Ghesquiere a parasit casa Balenciaga, fiind inlocuit de Alexander Wang. Christopher Kane a fost inlocuit la Versus de J.W.Anderson.

Pana atunci, un designer ar fi putut sta zeci de ani in fruntea unei case de moda majore, reusind sa ii schimbe stilul si sa isi puna amprenta personala asupra colectiilor. Din 2012, schimbarile au devenit constante in lumea modei, importanta designerilor a scazut in acelasi ritm cu expansiunea consumerismului? 

2012 a fost anul in care designerii si-au unit fortele, condusi de Anna Wintour si au inceput sa organizeze strangeri de fonduri pentru campania de realegere a lui Barack Obama la conducerea SUA.  

Alexander Wang, Diane von Furstenberg si Prabal Gurung au creat colectii dedicate cu chipul lui Obama.

Pe 4 septembrie 2012, Prima Doamna a Statelor Unite ale Americii, Michelle Obama a urcat pe scena Congresului National Democratic si a tinut un discurs menit sa il sustina pe sotul ei in cursa pentru prezidentiale. 

Prestatia lui Michelle Obama a devenit istorica, atingand mai multe puncte sensibile cu care s-au confruntat de-a lungul vietii profesionale si personale. A fost unul dintre cele mai influente momente din lumea modei, pornind o intreaga miscare desfasurata in 2013.

In 2013, inspirata de Michelle Obama, lumea modei incepe lupta pentru diversitate.

Curentul feminist a prins si mai mult avant in 2013 cu ajutorul lui Beyonce care a tradus mesajul lui Michelle Obama in muzica pop. Artista a definit inceputul si finalul anului: a urcat pe scena Super Bowl in februarie si a lansat un album surpriza in decembrie. Una dintre melodii incepe cu o parte din discursul tinut de Chimamanda Ngozi Adichie la TED intitulat „We should all be feminists”.

Versurile noilor piese au fost menite sa valideze puterea femeilor. Tricourile inscriptionate cu „FEMINIST” au fost vandute pana la epuizare si au incurajat designerii sa creeze propriile variante care sa transmita un mesaj similar.

Un alt artist de culoare care a dominat anul 2013 a fost Kerry Washington care a fost numita „Cea mai bine imbracata femeie din lume”. Actrita a primit aprecieri din partea specialistilor atat pentru tinutele purtate in serialul „Scandal” dar si pentru aparitiile curajoase de pe covorul rosu.

Rick Owens a simtit valul schimbarilor sociale si politice si a schimbat conceptul de podium din cadrul Fashion Week. In luna martie, designerul a trimis o echipa de dansatoare de step in mijlocul defilarii din Paris.

In luna iulie, Prada a angajat primul model de culoare pentru campania sa mondiala, dupa 19 ani. 

Malaika Firth, tanara de 19 ani nascuta in Kenya si crescuta in Marea Britanie a devenit al doilea model de culoare care ilustreaza imaginea brandului italian. Naomi Campbell a fost prima, in 1994, anul in care Malaika abia se nastea.

Desi Michelle Obama a devenit una dintre cele mai populare personalitati ale inceputului de an 2013 iar vedetele Afro-Americane au fost in ascensiune, Naomi Campbell si Iman au pornit miscarea „Balance Diversity”. Campania lansata in luna septembrie a fost menita sa traga la raspundere lumea modei pentru lipsa diversitatii rasiale. 

Iman s-a declarat dezamagita de faptul ca in 2013 erau mai putine modele de culoare pe podiumurile de la Saptamana Modei decat erau in 1989, cand si-a incheiat cariera, catalogand totul drept un act de rasism.

Karl Lagerfeld si-a dorit sa influenteze alegerile din Franta cu privire la adoptarea casatoriilor intre cupluri de acelasi sex. Designerul a trimis doua mirese care se tineau de mana la finalul prezentarii colectiei haute couture din Paris. Evenimentul s-a intamplat la noua zile dupa protestele a sute de mii de oameni care s-au opus adoptarii legii.

In lumea filmului, The Great Gatsby cu Leonardo DiCaprio si Carey Mulligan in rolurile principale a avut cele mai spectaculoase costume ale anului. Peste 1200 de costume create de Prada si MiuMiu au construit un adevarat regal art deco. Scenele din film au influentat, la randul lor, colectii de moda.

Kate Middleton a redefinit stilul de mamica prin aparitii mult mai indraznete decat cele vazute in trecute la membrii Casei Regale Britanice. 

Ducesa de Cambridge a castigat atentia publicului cand a aparut in fata maternitatii, langa Printul William si nou-nascutul Print George cu burtica la vedere. 

Vedetele tind sa isi ascunda „burtica de mamica” pe care o au femeile care tocmai au nascut. Purtand o rochie albastra cu buline albe de Jenny Packham, aparitia curajoasa a lui Kate Middleton a adus simpatia mamelor din intreaga lume.

O galerie foto cu toate tinutele purtate de Kate Middleton in 2019 veti gasi AICI.   

In 2014, lumea modei a inceput sa fie polarizata de normalitate si individualitate, comercial si nisa.

Blugii „mom jeans”, un tricou simplu, pantofi sport si un palton pentru vreme instabila a fost noua uniforma incepand cu primavara anului 2014. Tendinta a prins numele de #normcore, fiind un precursor al exploziei platformei de socializare Instagram. 

Viteza prin care trendurile s-au tot rotit din 1990 pana in 2013 a devenit aproape redundanta iar normalitatea a devenit o nevoie comuna.

In acelasi timp cu normcore si nevoia unui stil mai simplu si eficient s-a nascut si dorinta pentru personalizare. 

De la Cara Delevingne care a defilat pe podiumul Burberry purtand un fular cu initialele sale pana la Rag & Bone care a oferit clientilor ocazia de a-si comanda jachete de bowling inscriptionate cu numele proprii, lumea modei a inceput sa fie condusa de nevoia de individualitate a consumatorilor.

Activismul s-a indreptat spre drepturile oamenilor transsexuali in a doua parte a anului 2014. Lumea modei a inceput sa fie mai deschisa si mai toleranta, acordand sanse egale si oferind un exemplu pozitiv de incluziune sociala. 

Modelul bosniac-australian Andrej Pejic s-a relansat ca femeia Andreja Pejic. 

Barneys New York a creat o campanie cu legendarul fotograf Bruce Weber in care toate modelele erau persoane transsexuale.

Actrita transgender Laverne Cox din serialul „Orange is the new black” a devenit una dintre cele mai bine imbracate femei ale anului.

Karl Lagerfeld a reinventat brandul Chanel printr-o prezentare de moda a colectiei de toamna pusa in scena intr-un supermarket in care modelele impingeau cosuri de cumparaturi iar produsele din rafturi erau personalizate. Spectacolul a fost gandit in jurul ideii ca totul trebuie sa fie gata de pozat pentru Instagram de catre invitati. Punctul culminant a fost o bacanie care ii purta numele lui Coco Chanel.

Pentru prezentarea colectiei care urma sa fie lansata in primavara lui 2015, Lagerfeld a gandit colectia in jurul unui spectacol in care modelele apareau intr-un protest feminist cu pancarte, portavoce si mesaje de eliberare a femeilor.

Lupita Nyong’o a devenit una dintre cele mai bine imbracate femei din lume in 2014. A inceput cu aparitia de la Globurile de Aur intr-o rochie rosie cu capa de ala Ralph Lauren. A continuat cu intr-o rochie pastelata semnata de Prada pe covorul rosu Premiile Oscar acolo unde a castigat trofeul pentru „Cea mai buna actrita intr-un rol principal”. Au urmat o multime de shootinguri foto pentru copertile celor mai reviste de moda, un contract de imagine cu Lancome si tinute colorate care ii pun in evidenta pielea matasoasa. 

In 2015, rochia Rihannei de la MET Gala a transformat-o intr-un fashion icon.

La un dupa primirea trofeului Style Icon de la Consiliul Designerilor de Moda din America, Rihanna a creat un moment atat de memorabil incat i-a schimbat traiectoria carierei. 

MET Gala a fost in ultimul deceniu cea mai importanta noapte din lumea modei, strangand in aceeasi sala din Muzeul Metropolitan din New York cei mai mari jucatori din industrie. 

Aparitia Rihannei pe covorul rosu al galei din 2015 intr-o rochie galbena a creat milioane de meme-uri si reactii amuzante. A devenit virala si a inspirat numeroase celebritati in anii urmatori sa se intreaca in tinute cat mai amuzante, mai provocatoare si iesite din comun. 

„Rochia-omleta” creata de designerul asiatic Guo Pei a fost lucrata vreme de doi ani de croitorii chinezi, incadrandu-se perfect in tema evenimentului din 2015: „China: Through the looking glass”.

Din cel mai de succes popstaruri ale generatiei sale, Rihanna s-a reorientat catre o cariera in lumea modei si a retailului. A lansat colectia de haine sport FENTY cu gigantul Puma. Treptat, a devenit imaginea ochelarilor de soare Dior, a brandului frantuzesc de lux Balmain si a lansat o linie de sosete cu Stance Muse. 

In 2017 a intrat oficial pe piata de frumusete cu Fenty Beauty, un brand de cosmetice pentru femeile de orice culoare.

In 2019, grupul LVMH care detine Louis Vuitton, Dior, Sephora si Fendi a creat o noua casa de moda de lux dedicata Rihannei in cadrul corporatiei: FENTY, artista fiind directorul de creatie Intre timp, a creat si o linie de lenjerie intima, Savage x Fenty, prezentata oficial in cadrul New York Fashion Week.

La finalul anului trecut, FENTY a castigat trofeul Urban Luxe Award oferit de Consiliul Designerilor Britanici in cadrul galei The Fashion Awards 2019.

Incepand cu anul 2015, Rihanna a mai lansat un singur album: ANTI in 2016. Atentia artistei originara din Insulele Barbados s-a indreptat spre alte oportunitati de afaceri. Aparitia de la MET Gala a fost momentul care i-a redefinit influenta in lumea modei.

Citeste aici partea a doua a deceniului 2000-2019 in moda.

Citește în continuare