Skip to content

De vazut in Berlin: Orlando regizat de Katie Mitchell, dupa textul Virginiei Woolf

Katie Mitchell este unul dintre regizorii de succes ai teatrului contemporan, cu spectacole jucate pe diferite scene europene. Publicul din Romania s-a bucurat in anul 2018, in cadrul Festivalului National de Teatru, de “Miss Julie”, o productie a teatrului Schaubuhne din Berlin.

La sfarsitul anului 2019 ea a montat, la acelasi teatru berlinez, “Orlando” de Virginia Woolf, spectacol care se poate vedea si in aceasta stagiune.

Orlando este un fel de spirit al vremii care calatoreste de-a lungul secolelor si care traverseaza episoade –cheie din istorie

Spectacolul are la baza romanul omonim, scris de Virginia Woolf cu intentia de a-i aduce un omagiu, in cheie parodica, prietenei sale apropiate, Vita Sackville-West, in care autoarea dezbate subiecte tabu in epoca legate de identitatea sexuala si creeaza un personaj fara precedent.

Orlando este intruchiparea fictionala a poetei Vita Sackville-West. Acesta este un tanar nobil de la Curtea Reginei Elisabeta care traverseaza mai multe secole fara sa imbatraneasca, dar care isi schimba sexualitatea. Daca in timpul Marelui Inghet din anul 1608 Orlando se indragosteste iremediabil de Sasa, o printesa rusoaica care insoteste o delegatie a ambasadei ruse la Londra, intr-o viitoare ipostaza feminina va experimenta din plin constrangerile vietii unei femei in secolele al XVIII-lea si al XIX-lea, dar si in primul sfert al secolului XX.

Pe parcursul multiplelor sale metamorfoze, constanta va ramane cautarea acerba a frumosului, in arta, literatura sau natura, dar si a sensului creatiei, tonul meditativ fiind mereu dublat de ironie şi umor.

Romanul s-a bucurat de o ecranizare in 1992, in regia lui Sally Potter, cu Tilda Swinton in rolul principal.

Regizoarea a adaptat textul romanului pentru scena prin tehnica multimedia si a explorat calatoria neobisnuita a lui Orlando prin diverse secole din istorie

Aceasta tehnica i-a permis creatoarei sa se miste foarte repede in timp pentru a spune povestea Virginiei Woolf si a combinat performanta actoriceasca cu filmarile live si proiectii. A “sarit” din secolul 16 in 2019 intr-o milisecunda. Provocarea a constat in mutarea feminismului clasic britanic pe scena, adaugarea unor inregistrari din jurul Berlinului in spectacolul, desi potrivirea acestora cu filmarea live a fost dificila.

Rezultatul a fost pe masura asteptarilor si pe gustul publicului. Acesta a putut sa se apropie de persoanje si sa poata urmari indeaproape expresiile faciale si detaliile, din toate unghiurile, nu doar din cele mai bune locuri. Daca in Europa regizorii isi permit nenumarate libertati in raport cu textele pe care le monteaza, in Anglia mentalitatea este destul de conservatoare din acest punct de vedere.

Katie Mitchell a fost de-a lungul timpului tinta unor atacuri vehemente venite din partea criticilor, in timp ce admiratorii ei sunt de parere ca ceea ce lipseste cel mai mult teatrului britanic sunt autorii de spectacole, tineri regizori ca Mitchell care sunt inca conectati la noile tendinte din teatrul european.

Admiratoare a teatrului est-european, Mitchell a calatorit cativa ani prin tarile estice si a intrat in contact cu teatrul lui Tadeusz Kantor (regizor polonez de teatru, actor in productii proprii si pictor) si cel al lui Lev Dodin (regizor si directorul Teatrului Maly Drama Theater din Saint Petersburg).

“Cand ma uit in jur si vad atatia regizori care continua sa faca teatru fara niciun chef, ma ingrozeste gandul ca as putea ajunge intr-o zi ca ei. As prefera sa lucrez intr-o librarie decat sa fac teatru fara nicio placere”, afirma Katie Mitchell intr-un interviu.

A montat de-a lungul timpului titluri diferite in Londra, Berlin, Koln, Hamburg, Viena si a participat in diverse festivaluri de teatru.

Teatrul Schaubuhne a fost fondat in anul 1962 si este unul dintre cele mai cunoscute din Berlin. Din 1999 Thomas Ostermeier este director artistic (un reputat regizor care in 2007 a venit pentru prima data in Romania si artist asociat al Festivalului de la Avignon)


Spectacolul se poate vedea in ianuarie in zilele de: 30 (cu supratitrare in limba engleza) si 31.

In februarie: 1, 2, 3, 14, 15, 16 (cu supratitrare in limba engleza) si 17. Ora de incepre este 20.00 (ora locala).

Se mai poate vedea in Londra (aprilie) si Madrid (mai)

“Orlando” de Virginia Woolf

Regia: Katie Mithcell

Distributia: Ilknur Bahadir, Philip Dechamps, Cathlen Gawlich, Carolin Haupt, Jenny Konig, Alessa Llinares, Isabelle Redfern, Konrad Singer

Durata: 1h 50min (fara pauza)

Bilete: https://www.schaubuehne.de/en/produktionen/orlando.html?m=360

Citește în continuare