Skip to content

Masuri de siguranta pregatite de organizatorii de spectacole din Romania. Cristian Stan, Sublime „Vom incerca sa programam telefonic accesul oamenilor, din 3 in 3 minute”

Saptamana trecuta, guvernul impreuna cu reprezentati ai artelor spectacolelor si organizatori de evenimente si turnee nationale au participat la o serie de intalniri comune in care s-au discutat problemele practice care tin de reluarea spectacolelor in Romania.

Cristian Stan, care prin compania sa, Sublime Romania, a organizat marile spectacole de stand up din salile polivalente, turneele nationale ale lui Smiley, Holograf, Directia 5 sau  Paula Seling a participat la discutiile cu autoritatile minsteriale si guvernamentale.

“Vom incerca sa programam telefonic accesul oamenilor, din 3 in 3 minute (pe o tehnica similara cu cea folosita de Ambasada Americana, de exemplu, la programarea interviurilor pentru vize).”

L-am intrebat pe Cristian Stan despre problemele care ar putea fi anticipate la redeschiderea spectacolelor.

Care crezi ca sunt masurie cele mai greu de respectat in conditiile in care functioneaza salile de spectacole de la noi din tara? Sau lipsa scenelor din parcuri…

Este inca greu de spus, pentru ca asteptam normele de organizare. Dar nu va fi deloc usor sa tinem spectacole in care spectatorii ar sta la 1.5 sau 2 metri unul de altul.
Pentru artist, va fi o experienta dificila, cred, sa aiba in fata un public care sa nu fie compact. Este genul de experienta care daca ar fi aparut inaintea pandemiei, ar fi fost considerata un eveniment fara succes.

Care crezi ca sunt capcanele organizatorice, administrative pentru artisti si producatorii de spectacole?

Cred ca accesul si evacuarea vor fi cele mai mari provocari. Spectatorii au obiceiul prost de a veni in ultima clipa, in consecinta se creeaza o aglomeratie in care va fi dificil de respectat distantarea sociala.
A doua capcana este vremea. Fiind spectacole in aer liber, depindem de vreme si o ploaie poate face experienta mai putin placuta.
Noi lucram la masuri, proceduri si solutii pentru a reduce masiv riscurile de mai sus si suntem pe un drum bun, cred. De exemplu, vom incerca sa programam telefonic accesul oamenilor, din 3 in 3 minute (pe o tehnica similara cu cea folosita de Ambasada Americana, de exemplu, la programarea interviurilor pentru vize). Dar vom avea nevoie de cooperarea spectatorilor si a presei care sa promoveze necesitatea respectarii unui asemenea program.

Cum ti s-au parut, per total, discutiile cu autoritatile?

M-a bucurat foarte tare ca autoritatile au fost foarte deschise. De la artisti independenti, organizatori de evenimente, directori ai teatrelor de stat sau chiar scena de stand up comedy, toti am fost ascultati. Iar asta mi se pare extrem de mult. Nu stiu cand usa Ministerului Culturii, dar chiar si a Prim Ministrului a fost atat de deschisa. Au existat masuri de sustinere a sectorului artistic, venite in urma consultarilor cu colegii nostri. Nu in ultimul rand, am vazut in Ministrul Culturii un avocat al sectorului cultural. Noi si ministerul am fost de aceasi parte. Sigur ca toata lumea, poate, astepta mai mult, si intotdeauna se poate si mai bine. Dar tinand cont de contextul general, dar si de dezorganizarea si iresponsabilitatea fiscala care bantuie domeniul nostru, eu ma declar momentan foarte multumit de relatia cu autoritatile.

Cateva dintre masurile de siguranta propuse pentru desfasurarea productiilor de televiziune si film. Atentie! Aceste masuri sunt doar propuneri in acest moment, ele nu au fost aprobate de guvern inca, dar pot fi orientative pentru cei care au de pregatit filmari in viitorul apropiat.

  • toti participantii trebuie sa utilizeze echipament de protectie respiratorie;
  • actorii isi pot desfasura activitatea fara echipament de protectie respiratorie, daca se supun unui test RT-PCR pentru detectarea prezentei virusului SARS-CoV-2 (COVID-19). Testul RT-PCR trebuie sa fi fost efectuat cu maxim 4 zile inainte de contactul cu alte persoane implicate in productie sau inainte de inceperea activitatii din cadrul productiei;
  • inainte de data inceperii productiei toti participantii trebuie: 

(1) sa citeasca materialele de instruire puse la dispozitie de companie; 

(2) sa confirme in scris pe propria raspundere : 

(a) intelegerea riscurilor referitoare la raspândirea virusului SARS-CoV-2 in caz de incalcare a regulilor prevazute in acestea, 

(b) intelegerea riscurilor pentru sanatatea si viata proprie in cazul apartenentei la o grupa de risc (si in ultimul caz ca participa la activitatile de productie pe proprie raspundere); 

(c) faptul ca nu au avut contact cu persoane diagnosticate pozitiv inainte de inceperea productiei sau cu o persoana suspectata a fi infectata si careia nu i-a fost comunicat inca rezultatul testului (luând in considerare ultimele 14 zile).

  • membrii personalului sunt informati ca nu trebuie sa se prezinte la munca daca prezinta simptomatologie de infecție respiratorie (tuse, stanut, rinoree, febra, stare generala alterata):
    • membrii personalului au obligatia sa isi informeze fara intârziere superiorii in cazul in care afla ca o persoana cu care au avut contact in perioada participarii lor in cadrul productiei este infectata/ suspecta ca ar fi infectata cu virusul SARS COV-2, precum si in cazul in care afla ca au fost infectati ei insisi;
    • Membrii personalului au obligatia de a se izola la domiciliu in cazul in care prezinta simptomatologie de infecție respiratorie. 
  • numarului membrilor personalului pe platoul de filmare va fi de maxim 50 de persoane, dar fara a depasi 50% din capacitatea maxima a spatiului, in cazul filmarilor efectuate in spatii inchise;
  • pastrarea distantei sociale – o distanta sociala de 2 m in fiecare studio sau locatie;
  • limitarea participarii grupelor de risc, considerate astfel:
    • persoanele peste 65 de ani – indiferent de starea de sanatate
    • persoanele sub 65 de ani care prezinta una dintre urmatoarele afectiuni – astm, BPOC, boli cardiace, boli de rinichi, hepatita, diabet, boala Parkinson, boli ale neuronului motor, scleroza multipla (SM), paralizie cerebrala, anemie falciforma, HIV sau SIDA, obezitate severa si persoane cu sistem imunitar scazut;
    • femeile insarcinate;
    • persoane cu probleme de sanatate complexe – transplant de organe, cancer, leucemie sau fibroza chistica;
    • fiecare persoana are obligatia sa confirme in scris intelegerea riscurilor pentru sanatatea si viata proprie in cazul apartenentei la o grupa de risc, precum si faptul ca in acest caz participa la activitatile de productie pe proprie raspundere.
  • verificarea temperaturii: 
    • persoanele care refuza sa le fie verificata temperatura nu vor avea acces in platou / locatie pentru intreaga zi;
    • in cazul in care un participant are temperatura 37,3°C sau mai mare (verificare repetata cu un termometru diferit) sau prezinta alte simptome asociate infectiei cu COVID-19, accesul acestuia in incinta este interzis;
    • se recomanda verificarea temperaturii acasa, inainte de a pleca la locul de  munca;
  • puncte de verificare pentru siguranta la fiecare intrare;
  • agentul de paza trebuie sa poarte costum de protectie complet (masca de fata, manusi, viziera, combinezon);
  • accesul este posibil cu cartea de identitate/legitimatia de serviciu;
  • tinerea evidentei duratei de prezenta in locatie (intocmirea unui registru cu toate intrarile);
  • locatia de filmare trebuie sa fie controlabila; in timpul productiei vor avea acces in platou/studio doar membrii autorizati ai echipei. Locatiile de filmare exterioare trebuie limitate, acolo unde masurile de siguranta necesare sunt greu sau imposibil de implementat;
  • montarea unui recipient cu dezinfectant la intrarea principala in studio, precum si covoare cu dezinfectant pentru incaltaminte;
  • asigurarea echipamentului individual de protectie (masti de fata, manusi de protectie, dezinfectant pentru mâini);
  • instruirea in domeniul sanatatii si igienei a tuturor participantilor la activitatea de productie;
  • promovarea igienei pe platoul/in locatia de filmare;
  • toate persoanele trebuie sa respecte instructiunile privind sanatatea si igiena, precum si masurile de disciplina a muncii;
  • personalul de curatenie (instruit profesional) trebuie sa fie in numar suficient;
  • este necesara aerisirea si dezinfectarea zilnica, cu produse profesionale, intre schimburi;
  • toata recuzita, toate echipamentele tehnice, costumele, statiile de lucru, platourile de filmare, mesele trebuie dezinfectate zilnic.
  • decalarea programului de lucru pentru a evita aglomerarile la intrare/ieșire din incinta și pentru a limita numarul de angajați prezenți în același timp în incinta;
  • personalul responsabil de costume, coafura si machiaj, precum si personalul neesențial pe platou trebuie sa evite accesul in platou;
  • transportul se va realiza doar cu autovehicule personale sau cele contractate/deținute de companie, acestea din urma fiind dezinfectate zilnic:
    • soferul trebuie sa fie separat de pasageri cu ajutorul unui perete din plastic amplasat intre scaunele din fața si cele din spate, daca este posibil.
    • transportul se va realiza cu respectarea prevederilor legale in vigoare
  • dezinfectarea echipamentul tehnic: Camere de filmare, microfoane, walkie talkie-uri, casti, etc.
  • utilizarea, pe cât posibil, a echipamentelor individuale pentru fiecare membru al echipei:
    • toate echipamentele trebuie dezinfectate dupa fiecare utilizare de catre persoana care le-a utilizat si dupa fiecare schimb de catre o companie specializata/personalul autorizat al companiei.
  • se va respecta regula ”fara contact direct” la machiaj, garderoba si sunet;
  • daca este posibil, permiteți actorilor sa se machieze si sa se costumeze singuri, precum si sa-si ataseze singuri lavalierele;
  • Garderoba:
    • costumierii trebuie sa poarte masti, manusi si viziere;
    • actorii nu trebuie atinsi de costumieri;
    • se va respecta o distanța de siguranța;
    • costumele trebuie duse in cabinele de schimb ale actorilor inainte ca acestia sa intre in cabina;
    • modificarile / ajustarile corespunzatoare se vor verifica si discuta respectând o distanța de siguranța.
  • Machiaj:
    • machiorii trebuie sa poarte masti, manusi si viziere;
    • este permisa prezența unui singur actor in cabina de machiaj;
    • este obligatorie dezinfectarea cabinei de machiaj dupa fiecare actor;
    • se vor utiliza ustensile si materiale pentru machiaj individuale pentru fiecare actor;
    • machiorul si coaforul trebuie sa poarte manusi, masti si viziera;
  • Servirea mesei: 
  • acordarea pauzelor de masa eșalonat, cu respectarea distanței sociale de minimum 1,5 metri;
  • marcaje pe pardoseala pentru a indica distanța minima;
  • dezinfectarea se va realiza in mod frecvent;
  • nu este permisa organizarea bufetelor. Toate mesele se servesc sub forma de porții individuale;
  • toate bauturile trebuie sa fie in sticle si doze. 
  • sunt interzise bolurile cu gustari sau alimentele neambalate;
  • persoanele responsabile de manipularea alimentelor trebuie sa se spele temeinic pe mâini, sa poarte manusi si masti.

Citește în continuare