Skip to content

Teatrele in vremea Covid 19. Lucian Sabados, manager Teatrul Maria Filotti Braila „Nu am avut nici un angajat in somaj tehnic sau cu contractul de munca desfacut”

Urban.ro continua seria interviurilor despre gestionarea administrativa a teatrelor in situatia de criza. Astazi  domnul Lucian Sabados, managerul Teatrului “Maria Filotti” din Braila.

Cum va arata anul teatral 2021?  Dumnezeu stie! Noi si voi, spectatorii, sa fim sanatosi!


Cum ati gestionat situatia de criza? Ati trimis angajati in somaj tehnic sau le-ati desfacut contractele de munca?

In perioada 15.03 – 06.04 am reusit sa dau continuitate activitatii noastre prin telemunca in cazul actorilor (repetitii online) si operatiuni de inventariere, curatenie, amenajare spatii de lucru pentru personalul tehnic de scena si productie.

In perioada 06 – 30.04, cu acordul Primariei Braila si intreaga intelegere a colectivului am acordat o parte din CO/2020. Intre 3 si 31.05 am revenit la varianta de repetitii online. Totodata intre 25.03 si 15.05 am transmis online pe canalul YouTube cate 2 spectacole/ saptamana din arhiva teatrului, reusind sa obtinem un numar impresionant de vizualizari.

Ca o concluzie nu am avut nici un angajat in somaj tehnic sau cu contractul de munca desfacut.

 Cati actori independenti se aflau in diverse proiecte de colaborare cu teatrul dvs si acum au ramas fara surse de venit?  

In general incercam sa ne exprimam prin valoarea si experienta angajatilor proprii, dar, desigur ca si celelalte teatre apelam in situatii in care nu avem actori pe o anumita categorie de varsta sau stil si la colaboratori. Cei mai multi dintre acestia sunt angajati in alte teatre de stat, dar avem 4 colegi actori care sunt free lanceri, care vor fi rechemati in aceasta vara si vor juca in spectacolele cuprinse in programul TMF Estival. Doar unul dintre colegii nostri pe proiecte, actor independent, nu se va regasi in festival.

Ce s-a intamplat cu spectacolele care erau in repetitii?

In momentul promulgarii Starii de urgenta nu aveam in repetitii decat un spectacol, respectiv “Steaua fara nume” in regia lui Cristian Ban. Acesta era gata in proportie de … 95 % dar a trebuit sa oprim repetitiile si-l vom relua in momentul in care vom primi permisiunea de a continua activitatea in interiorul teatrului.

In configurarea viitoarei stagiuni intra mai multe criterii, desigur artistice, dar si tinand de rigorile acestei perioade, bun simt si oportunitate.

Credit foto: matricea.ro


Sunteti de acord cu transmisia spectacolelor online?

Partial am raspuns la intrebare mai devreme dar se cuvine sa nuantez raspunsul. Intr-o situatie de forta majora in care suntem cumva rupti de spectatorii nostri consider ca este foarte util sa mentinem legatura cu ei si sub forma spectacolelor transmise online. Dar aceasta este o solutie temporara, provizorie, un soi de compromis din punct de vedere artistic, atata timp cat definitia spectacolului de teatru cuprinde exact acel schimb energetic, spiritual dintre artisti si spectatori. Este o energie unica specifica acelei seri care nu poate fi recuperata de o inregistrare. Asadar, a fost un gest cumva necesar, chiar obligatoriu fata de publicul nostru statornic si care ne invata o lectie, aceea de a acorda mult mai mare atentie inregistrarii profesioniste a spectacolelor si nu doar acelor cu o valoare de arhiva.

Sunteti si organizator de festival. Va ganditi sa aveti si transmisiuni live atunci cand acestea se vor putea tine?

Problema transmisiunilor online a spectacolelor dintr-un festival ridica cel putin alte doua probleme spinoase: in primul rand comporta o infrastructura tehnica si umana deosebita si costuri pe masura, iar in al doilea rand necesita acordul teatrelor participante si costurile aferente! In concluzie nu sustin asceasta practica! Oricum, festivalul cu publicul sau este tinta si beneficiarul de drept!  Iar spectacolul live nu se compara, oricat de profesionala ar fi preluarea, cu modelul viu! Niciodata!


Care e strategia pentru stagiunea urmatoare, de fapt cand se vor deschide teatrele?

Este fara sa vreti, evident, o intrebare usor cinica!  Situatia institutiilor de spectacole este in momentul de fata atat de neclara, prin prisma masurilor de prevenire a pandemiei cu corona virus, incat este de-a dreptul original daca nu riscant sa iti fixezi cu strictete o strategie, pentru ceea ce va urma!

Da, poti intrevedea solutii de traseu, variante de lucru dar numai atat! Atata vreme cat nu se poate intrevedea o data a reluarii activitatii propriu – zise, adica de interior, desenarea traseului unei stagiuni viitoare este hazardata. Problema este ca se va intra intr-o noua stagiune cu proiecte incepute si neterminate, asa cum este in cazul nostru, cu “Steaua fara nume”, oprit in data de 15 martie, data intreruperii activitatii noastre, si cu alte proiecte amanate, in cazul nostru in numar de 3!

Asadar, in configurarea viitoarei stagiuni intra mai multe criterii, desigur artistice, dar si tinand de rigorile acestei perioade, bun simt si oportunitate. Prelungirea in continuare a masurilor de distantare ne va determina sa cautam si sa preferam proiecte mai mici, cu distributii reduse si productii mai flexibile si, bineinteles cu costuri ajustate  unei perioade de criza, post-pandemie!

Vom trai si vom vedea! Cum va arata anul teatral 2021?  Dumnezeu stie! Noi si voi, spectatorii, sa fim sanatosi!

Teatrul “Maria Filotti” este unul dintre teatrele cu activitate intensa, un teatru cu o traditie de 150 de ani in Braila

A fost infiintat in anul 1949 si se numea Teatrul de Stat Braila – Galati. In 1954 ia denumirea de Teatru de Stat Braila, iar in 1969 primeste numele Mariei Filotti, una dintre cele mai apreciate actrite romane din secolul XX.

Este un teatru de repertoriu, cu spectacole puse in scena dupa texte romanesti si international, realizate de regizori valorosi: Catalina Buzoinau, Alexa Visarion, Victor Ioan Frunza sau Mircea Danieliuc, carora li s-au alaturat si tinerii creatori care gasit in acest teatru spatiul ideal pentru dramaturgia contemporana: Radu Afrim, Radu Apostol, Sorin Militaru, Szabo Istvan, Radu Nichifor, Ilinca Stihi, Iris Spiridon sau Alexandru Lustig.

Recunoasterea productiilor sale s-a concretizat prin participarea la numeroase festivaluri din tara si in strainatate. Din 1995 gazduieste Concursul International de Canto “Hariclea Darcle”, initiat de soprana Mariana Nicolesco, iar din 2004 organzieaza Festivalul International “Zile si Nopti de Teatru European”.

In aceasta vara, pe 20 iunie va incepe stagiunea estivala, TMF Estival, care se va desfasura in week-end-uri si in care vor putea fi vazute spectacole in aer liber, intr-una din parcarile din oras.

Citește în continuare