Skip to content

Solidaritate emotionanta: Premiera La Traviata reimaginata cu distributia si orchestra purtand masti de protectie la Teatro Real din Madrid. Artistii joaca pe rand, in spectacole, ca sa fie platiti cat mai multi

La Traviata lui Verdi a avut premiera conform noilor reguli de distantare sociala la Teatro Real din Madrid, fiind primul teatru de opera din Europa care a revenit pentru public intr-o formula care include cor, solisti si orchestra dupa cinci luni de la ultimul spectacol live pe scena, cu Marina Rebeka si Michael Fabiano in rolurile principale.

Chiar inainte de spectacol, s-a tinut un moment de reculegere pentru victimele coronavirusului, jurnalistul spaniol Iñaki Gabilondo rezumand aceasta premiera absoluta prin “nimic nu este simplu acum, incluzand prezenta noastra aici”.

Scena de deschidere a spectacolului are in prim plan corul, imbracat sobru in alb si negru, si distantati la 2m. Incep primele acorduri din Traviata, lumina arata toate personajele cu masca chirurgicala pe fata si pe dirijorul Nicola Luisotti, care sta in spatele unui perete transparent de plastic.

„Există oameni care prefera sa stea cu bratele incrucisate si sa astepte pana cand revenim la normal”, a spus Joan Matabosch, directorul artistic al Teatro Real. „Si apoi exista teatre care prefera sa incerce sa cucereasca normalitatea in care ne regasim,” explica acesta pentru The Guardian decizia de a pune in scena una dintre cele mai cunoscute opere din lume. Totodata, Matabosch crede ca prin acest efort comun, se va impune o revenire treptata la normalitate, subliniind ca decizia a fost luata si din respect pentru artisti care nu au mai avut nicio sursa de venit de la inceputul pandemiei.

In programul Teatro Real figura ca spectacol La Traviata, asadar au decis sa mearga cu productia mai departe pentru a salva sezonul artistic, dar si respectand toate regulile impuse prin distantare sociala.

Fiecare miscare de pe scena a fost calculata cu atentie pentru a-i tine pe solisti la doi metri distanta. Membrii orchestrei cu 56 de instrumentisti poarta masti cand este posibil si stau la 1,5 metri unul de celalalt, avand inclusiv panouri din plastic despartitoare.

Investitia in aceasta productie adaptata vremurilor a fost de peste 340.000 de euro pentru o audienta cu o capacitate de pana la 869 de persoane, carora li se va lua temperatura si vor fi nevoiti sa poarte masti de protectie pe toata durata spectacolului. De asemenea, pauza a fost prelungita pentru 40 de minute, astfel incat sa nu se creeze cozi la baie. Cele 27 de reprezentatii vor avea solisti diferiti pentru a acorda tuturor artistilor posibilitatea de a castiga bani, iar pana acum 6000 de bilete au fost puse in vanzare, cu posibilitatea maririi numarului de bilete in functie de evolutia pandemiei pe plan local.

Intreaga poveste a Traviatei a fost regandita de regizorul Leo Castaldi, care a trebuit sa reintegreze dansurile, adunarile sociale si imbratisarile dintre personaje. „Este o La Traviata care are sens pentru vremurile de astazi”, a spus Castaldi. Desi la inceput spatiile imense debusolau solistii, repetitiile au perfectionat actul artistic, regizorul explicand ca „Am descoperit ca muzica poate umple aceasta distanta.”

La Traviata spune povestile de dragoste ale curtezanei Marie Duplessis, care a murit foarte tanara de tuberculoza, ceea ce duce spectatorul si cu gandul la vremurile actuale pe care le traim. Scena este impartita si limitata vizual de linii si cutii in care solistii isi desfasoara scenele, o „inchisoare” psihologica a spatiului, cum o numeste Castaldi.

Citește în continuare