Skip to content

Guy Burt, scenarist Alex Rider: “Ana Ularu face un personaj extraordinar; e genul meu preferat de personaj negativ”. O vedem din 6 octombrie la AXN in Alex Rider, un thriller cu spioni.

Din 6 octombrie, AXN transmite un nou serial cu spioni care se anunta a fi o mare atractie pentru tineri- Alex Rider.

Serialul e legat de Romania (unde au fost filmat unele dintre cele mai spectaculoase secvente), o are pe Ana Ularu intr-unul din rolurile principale si… scenaristul serialului, Guy Burt, are si el o conexiune speciala, personala, cu tara noastra.

Bazat pe volumul „Point Blanc”, cea de-a doua carte din seria omonima scrisa de Anthony Horowitz, care a fost vanduta in peste 20 milioane de exemplare la nivel global, Alex Rider urmareste povestea unui adolescent din Londra care a fost instruit, fara sa stie, pentru lumea periculoasa a spionajului inca din copilarie. Fortat sa investigheze moartea unchiului sau si ce legatura are aceasta cu asasinatul a doi miliardari, Alex accepta fara vreo tragere de inima sa isi asume o noua identitate si merge sub acoperire intr-un internat izolat, in munti, numit Point Blanc. Aflat undeva pe crestele Alpilor Francezi, Point Blanc se promoveaza ca fiind un loc unde adolescentii cu probleme, care provin din familii extrem de bogate sunt adusi pe calea cea buna.  

Prin amabilitatea SONY PICTURES TELEVISION, detinatorul canalului AXN, am vorbit via telefon cu scenaristul Guy Burt despre munca la acest film, despre personajele care vor fi indragite de tineri si desigur, despre Romania si Ana Ularu.

Guy Burt are 48 de ani, are un premiu BAFTA si un portofoliu impresionant ca scenarist; a lucrat pentru “The Borgias”, “Afterlife”, “Diamond Geezer”, “Ghostboat”, “Medici: Masters of Florence”.

Guy Burt

Seria de carti cu Alex Rider e foarte cunoscuta in toata lumea. Noi in Romania nu le avem inca traduse, dar e posibil ca dupa ce tinerii ii vor descoperi actiunile lui Alex in serial, sa avem si noi cartile. Le-ai citit pe toate? A fost presiune pe tine sa transpui in scenariu actiunile unui erou atat de cunoscut?

Am citit cele mai multe dintre ele. Cred ca sunt 13 carti acum, sau poate chiar mai multe pentru ca Anthony continua sa scrie.

Am citit primele 8 intr-o saptamana, asta m-a ajutat sa-mi fac o idee despre personaje, in ce directie merge fiecare dintre ele, ce o sa li se intample. Apoi m-am intors sa citesc Point Blanc care e sursa de inspiratie principala pentru acest sezon. Cred ca am mai citit de 7 ori aceasta carte ca sa am totul foarte clar in cap si, in sfarsit, am pus toate cartile deoparte si m-am apucat sa muncesc la scenariu avand in minte cele mai importante momente din carte care trebuiau sa fie in film, orice ar fi fost.

Unul dintre ele a fost sa-l vedem pe Alex cum coboara din munti pe un scuter. A fost important sa avem in film momentele iconice din carte, care au ramas in mintea cititorilor.

Pe de alta parte, a fost important pentru noi sa cream un personaj care sa completeze personalitatea lui Alex, Tom prietenul lui care nu este in aceasta carte dar aparte in alte romane din serie. Tom este un personaj atat de generos si de bun si spune foarte multe despre Alex incat ar fi fost pacat sa nu-l avem prezent in serial inca de  la inceput.

Cat de lung a fost procesul de lucru? Cat timp ati lucrat pentru acest sezon?

Cred ca a durat peste doi ani, incerc sa-mi amintesc exact. De la primul telefon legat de acest proiect si pana la realizarea scenariului au fost doi ani, cam asa. Primele 6 luni am vorbit, am stabilit directii, apoi procesul de scriere a fost pe parcursul unui an. Cred ca e un timp destul de bun pentru 8 episoade, sunt destul de multumit cu asta (rade).

Alex Rider este un adolescent, unul foarte destept, iar o parte din munca ta a fost sa faci ca viata lui sa fie foarte actuala, foarte in racord cu cea a adolescentlor de astazi. Stii destul de bine viata din scolile britanice pentru ca ai mai scris despre asta, dar ai si fost profesor pentru putin timp.

 Ai facut putina documentare despre mine (rade), multumesc… Chiar imi place sa scriu despre tinerii adulti, despre adolescenti. Imi place energia lor, de asta am si fost profesor pentru o vreme. Alex e in aceasta categorie si mi-a fost usor sa ma intorc la ceea ce stiam depre ei. Despre cum sunt in relatia cu colegii, despre ce fac la scoala, despre dezordinea din viata lui Alex, cand nu trebuie sa fie spion.

In plus, am intre timp proprii mei copii, unul de 13 si altul de 11 ani,  si asta a ajutat putin (rade)…

Sigur, Alex e mai mare are undeva la 15-16 ani, dar e o lume care mi-e familiara. Dar, desigur, a trebuit sa aducem actiunea si relatiile lui cu prietenii in aceste vremuri, pentru ca Point Blanc a fost scrisa in urma cu 20 de ani, cand nu existau telefoane mobile si conversatia tinerilor nu era prin mesaje scrise via telefon care sunt comportamente foarte specifice acestor vremuri. Asa ca am vrut sa includem aceasta parte si sa o facem credibila pentru spectatori in contextul actiunilor…

Dar in termeni de opera originala versus adaptare care a fost provocarea pentru tine legat de povestea lui Alex Rider…

Cand faci o adaptare cineva a facut partea mai grea pentru tine – adica actiunea si definirea personajelor; in loc sa construiesti totul de la zero, ai o harta a actiunilor si a povestii pe care trebuie sa o urmaresti. Mi se pare ca asta e un mic rasfat de care beneficiezi cand faci o adaptare, pentru ca a avut altcineva grja de poveste, iar tu trebuie doar sa alegi ce pastrezi, ce mai adaugi. Te joci in interiorul unei povesti.

In timp ce lucram la acest scenariu am fost atent sa fac povestea mai “adulta”, mai ”matura” si mai ancorata in realitatea de langa noi.

Spre exemplu, in carte Alex primeste mereu gadgeturi care sa-l ajute in misiunile sale si nu mi-am dorit sa folosim foarte mult asta pentru ca James Bond e personajul care se ajuta de gadgeturi in misiunile sale. Asa ca am vrut sa schimbam putin si sa-l facem pe Alex sa se ajute de mintea lui, de pregatirea lui fizica, acestea sa fie atuurile cu care sa-si duca la capat misiunile.

Revenind la intrebarea despre adaptare vs lucrare originala, sigur ca e frumos si provocator sa faci o poveste de la zero si sa fii in control absolut, dar pentru mine – care am studiat literatura engleza, am si predat literatura engleza – e un exercitiu frumos sa iei un roman si sa analizezi ca sa extragi ce e important din poveste si sa le pui ca intr-un puzzle intr-un scenariu sau intr-o piesa de teatru. Genul acesta de analiza pe un text e un exercitiu foarte frumos de facut.

Cred ca Ana Ularu face o treaba fantastica transformand-o pe Eva intr-un personaj cu adevarat infricosator ramanand eleganta, fara sa-si arate puterea fizica, dominand doar cu inteligenta.

Mai sunt si alte personaje noi pe care le-ai creat, in raport cu ce e in carti?

Da. Ne-am gandit ca e important sa fie si un personaj feminin care sa aduca un alt fel de echilibru. In carti, Alex e mult in relatie directa cu prietenul lui Tom, dar mi-am dorit sa fie si o fata in preajma lui. Ea e Kyra, ii este prezentata cand ajunge la Point Blanc. Mi-am dorit sa fie un personaj complementar. In mintea mea, Kyra este o versiune adolescentina a personajului principal din „The Girl with the Dragon Tattoo”, Lisbeth Salander. Nu e cea mai sociabila, dar are abilitati diferite de ale lui Alex si il ajuta.

Banuiesc ca ai vazut deja tot sezonul. Cum ti se pare?

Ooo, distributia e excelenta, locurile de filmare sunt spectaculoase, solutiile de regie si de filmare o sa va placa foarte mult. Are multa actiune si lucrul care m-a bucurat pe mine cel mai tare, pentru ca sezonul 1 a fost deja difuzat in Marea Britanie, au fost reactiile pe twitter ale fanilor cartilor.

Ei aveau deja in mintea lor o idee despre cum arata lumea lui Alex si eram preocupat sa nu o luam intr-o directie gresita sau sa facem ceva care ar fi creat un disconfort fanilor. E o rasplata foarte frumoasa pentru munca noastra cand primim mesaje care spun “totul arata ca Alex din mintea mea” de la cate un fan pasionat.

Ai fost in Romania in timpul filmarilor?

Nu, mi-as fi dorit sa vin pentru ca am o conexiune personala cu Romania. Sotia mea a crescut in Romania, ea este de origine spaniola dar a crescut in Romania pana la 10 ani. Din pacate eu nu am ajuns niciodata in tara voastra desi ne-am propus asta de mai multe ori. Probabil ca vom veni curand.

Poti sa ne spui cate ceva despre personajul intepretat de Ana Ularu – Eva Stellenbosch?

Aaa, personajul Anei e foarte prezent in tot sezonul si are multe surprize, e genul de personaj negativ care-mi place mie. Personajul Evei din serial e foarte dferit de ceea ce e in carte. Acesta e un exemplu bun despre ce am schimbat in film vs carte. In carte Eva e descrisa ca un personaj foarte puternic fizic, foarte solid si foarte amenintator, iar pentru mine a fost mai interesant sa avem un personaj care e puternic si manipulativ psihologic. Si cred ca Ana face o treaba fantastica transformand-o pe Eva intr-un personaj cu adevarat infricosator ramanand eleganta, fara sa-si arate puterea fizica, dominand doar cu inteligenta.

Cand Alex ajunge la scoala Point Blanc personajul Anei e principalul antagonist; e cea care e directoarea scolii si cu care Alex are cele mai multe lucruri de rezolvat. O sa va placa transformarea ei.

Serialul thriller cu spioni, Alex Rider, va avea premiera in Romania pe 6 octombrie, si va fi difuzat in fiecare marți seara, de la ora 23.00, la AXN.

In articolul de mai jos puteti vedea imagini de la filmarile din Romania.

Citește în continuare