Skip to content

Barbie lanseaza 6 papusi noi dedicate femeilor din sistemul medical care au luptat impotriva Covid-19. Una dintre ele este inspirata de Dr.Sarah Gilbert, creatoarea vaccinului AstraZeneca.

Cea mai cunoscuta companie producatoare de papusi din lume, Mattel, a tinut sa onoreze efortul depus de femeile angajate in sistemul medical din intreaga lume in lupta impotriva pandemiei. Pentru 6 dintre acestea, a fost creata cate o papusa Barbie care ii seamana, scopul acestora fiind sa inspire generatiile actuale si viitoare in privinta impactului pozitiv pe care il pot avea femeile in cazul unui dezastru precum cel pandemic. 

Papusa care primeste cea mai multa atentie din partea presei este cea dedicata profesoarei Sarah Gilbert, experta in vaccinologie care este responsabila pentru crearea vaccinului AstraZeneca in cadrul Universitatii din Oxford.

Dr. Gilbert a declarat intr-un interviu acordat publicatiei The Guardian ca i s-a parut ciudat sa existe o Barbie creata dupa chipul si asemanarea ei insa isi doreste ca papusa sa inspire fetele tinere sa fie interesate si implicate in stiinta, tehnologie, inginerie si matematica: „Sper sa arate copiilor ca exista cariere de care nu au auzit pana acum, precum cea de vaccinolog”.

Vaccinul Oxford-AstraZeneca este cel mai folosit la nivel global impotriva virusurul Covid-19, fiind trimis in peste 170 de tari.

Pentru contributiile aduse in lupta impotriva pandemiei, a fost decorata si de Regina Elizabeta si i-a fost oferit titlul de „Dame” in cadrul onorurilor oferite luna trecuta.

Au fost alese femei din 5 tari de pe 4 continente diferite, doua dintre acestea sunt din SUA si cate una din Canada, Marea Britanie, Brazilia si Australia.

Amy O’Sullivan a inspirat una dintre papusi dupa ce, la inceputul anului 2020 a tratat primul pacient de Covid-19 din spitalul Wyckoff din Brooklyn, New York unde activeaza ca asistenta medicala de peste 18 ani. Pe parcursul anului trecut, O’Sullivan a contactat virusul si a fost intubata pentru cateva zile. Ulterior, s-a vindecat si a continuat sa ingrijeasca pacientii de la terapie intensiva. La finalul anului, revista TIME a inclus-o in lista celor mai influenti oameni din 2020, intr-un articol scris de Katie Couric.

O papusa i-a fost dedicata si doctoritei Audrey Sue Cruz din Las Vegas care s-a coalizat cu alti medici de origine asiato-americana pentru a lupta impotriva discriminarii rasiale in spitale dar si in cadrul comunitatilor din jurul lor. Impreuna au creat organizatia Stop AAPI Hate care a incercat sa informeze, sa educe si sa opreasca violentele si stereotipurile declansate impotriva americanilor de origine asiatica. Momentul care a starnit o agresivitate intensa asupra comunitatii lor a fost dupa ce fostul presedinte Donald Trump a fost folosit expresia rasista „virusul chinez” la inceputul pandemiei.

Papusile vor fi disponibile la vanzare numai in magazinele Target din SUA pe parcursul lunii august iar 5$ din pretul fiecarei papusi vandute vor fi donati catre o organizatie caritabila care ajuta copii.  In acelasi timp, in colectiile Barbie disponibile la nivel global exista deja papusi costumate in doctorite, paramedici si asistente medicale.

Dr. Chika Stacy Oriuwa din Canada va primi, la randul ei, o papusa Barbie dedicata pentru activismul si munca depusa impotriva rasismului din sistemul de sanatate. Oriuwa este rezidenta in sectia de psihiatrie la Universitatea din Toronto si a vorbit deschis despre barierele care i-au fost impuse in primul an de facultate medicala din cauza faptului ca era singura studenta afro-americana.

Dr. Jaqueline Goes de Jesus este o cercetatoare in domeniul biomedical care este creditata pentru descoperirile facute in identificarea variantelor de Covid-19 din Brazilia. Rezultatele ei i-au influentat pe cei care au creat vaccinul pentru varianta venita din Wuhan, China sa inteleaga mai bine aspectele complexe ale virusului.

A cincea papusa Barbie ii este dedicata doctoritei Kirby White din Australia, medic general si fondatoarea a initiativei „Uniforme pentru doctori”. Impreuna cu un partener de afaceri a creat uniforme reutilizabile de protectie impotriva Covid-19 si le-a expediat in mai multe zone din Australia care au fost profund afectate de pandemie, in special in zone in care resursele erau epuizate.

In ultimii ani, compania Mattel a incercat sa repare imaginea negativa creata de cei care o acuza ca a stabilit o imagine nerealista a femeilor. Astfel, au fost create papusile Barbie politician, pompier, doctor sau astronaut dar si o reprezentare mai diversa in privinta nuantei pielii. 

In 2016, au fost lansate 3 modele noi de Barbie care reprezinta diferite siluete si forme curbate, minione sau inalte. Anul urmator a aparut prima Barbie care poarta hijab, fiind inspirata de o jucatoare de scrima care a purtat esarfa islamica la Jocurile Olimpice.

Anul trecut, Barbie a lansat o serie de papusi ale caror ocupatii erau date de campania electorala din SUA care se afla in plina desfasurare. Astfel, au aparut papusile candidata, managerul de campanie, responsabila cu strangerea de fonduri si alegatoarea.

Recent a aparut papusa Barbie inspirata de Naomi Osaka, numarul 2 mondial in tenisul feminin. Papusa face parte dintr-o serie in care au fost incluse personalitati feminine care au avut roluri marcante in definirea miscarilor feministe: Rosa Parks, Maya Angelou si Susan B.Anthony.

Rezultatele acestor campanii au dat roade iar vanzarile pentru papusi Barbie din 2020 au fost cele mai mari din ultimii 6 ani, fiind influentate si de anul pandemic in care parinti au fost nevoiti sa cumpere mai multe jucarii pentru copiii care stateau acasa toata ziua. 

Citește în continuare