Skip to content

Mihai Chirilov: „In cinematografie, cuvântul cheie ramâne creativitatea.”


Recent s-a incheiat Festivalul International de Film Transilvania (TIFF), ajuns la a douazecea editie. Mihai Chirilov este Director Artistic al TIFF, alaturi de care se afla inca de la prima editie. Critic de film, membru al juriului la alte festivaluri prestigioase de profil, ipostaze care intregesc un CV impresionant, Mihai „Chiri” Chirilov este in primul rând un iremediabil pasionat de cea de-a saptea arta. Super ocupat in timpul festivalului a gasit un ragaz pentru a ne raspunde la câteva intrebari.

La aceasta editie a TIFF, colaborarea cu IQOS a inclus un mural creat si executat de Obie Platon, parte a unei serii intitulate Art for Air. Pentru ca lucrarea a fost realizata cu vopseluri inovatoare Airlite, iar IQOS are inovatia in ADN-ul sau, as vrea sa te intreb cum se vad creativitatea si inovatia in cinematografia de astazi.
Negresit, tehnologia este instrumentala in ce se intâmpla astazi in cinematografie, am devenit cumva dependenti de ea si se reflecta in filmele pe care le vedem astazi. Asta se intâmpla mai ales in filmele marilor studiouri care isi permit bugete pe masura si care pot incorpora cele mai avansate tehnologii.
In absolut, insa, in cinematografie cuvântul cheie ramâne creativitatea. E o arta mai veche de un secol si nu sunt putine vocile care considera ca nu mai e nimic nou si ca toate povestile s-au spus deja, iar cele noi sunt noi doar prin ambalajul tehnologic, prin felul creativ, inovator, in care un artist reuseste sa spuna altfel o poveste deja spusa.
E o arta in sine sa poti folosi intr-un mod cât mai inteligent si neostentativ tehnologia, sa reusesti sa spui povestea intr-un mod diferit, adaptat la asteptarile unui public diferit si pe care, totusi, sa reusesti sa-l surprinzi!
Un exemplu foarte bun de mix tehnologie-creativitate e filmul România salbatica. Sigur ca poti filma cu drona, asta e tehnologia, dar e foarte important cum filmezi cu drona – ei, aici e creativitatea!



Cât de greu este sa faci selectie pentru un festival de film care trebuie sa multumeasca gusturi si generatii diferite?
Este foarte greu pentru ca publicul, in general, nu doar cel din România, e cumva o necunoscuta. Vorbesc de publicul de festival, nu de cel de multiplex, unde e destul de usor sa-ti dai seama care sunt hashtag-urile eficiente. La festival, si la unul precum TIFF, care nu e de nisa, incercam sa gasim acel caleidoscop de filme, foarte diferite, care, puse unele lânga altele, intr-un puzzle, sa dea o identitate atât a festivalului cât si a contextului in care acesta are loc.
E o combinatie de elemente care se reflecta in felul in care  noi asamblam festivalul. Exista public pentru nou, pentru ceva surprinzator, public care vrea sa fie provocat sau emotionat, dar si unul mai conservator, care cauta lucruri solide, bine facute, care sa-i redea certitudinea ca ce a vazut acum 10, 15, 20 de ani exista in continuare si ii confirma gustul cinematografic.
Cert e ca nu exista o reteta. Incerc, impreuna cu colegii cu care lucrez la selectie, sa anticipam asteptarile si sa oferim tuturor acestor categorii de public ceea ce credem noi ca-si doresc, intr-o imbinare armonioasa dintre film de arta si film de public.

Pentru ca este elementul central al muralului realizat de Obie Platon la Casa TIFF in proiectul IQOS, as vrea sa-mi spui ce semnifica mira pentru tine.
Pentru mine e mai degraba o situatie neasteptata, ceva care nu merge conform planului. Imi amintesc ca se intâmpla uneori, pe vremuri, sa pice transmisia si aparea mira, de aici asocierea. Prin extensie, insa, reprezinta si o provocare, tot ce poti si trebuie sa faci pentru a depasi acel moment. Putem spune, deci, si ca e promisiunea reluarii unui lucru care te-a lasat cu sufletul la gura, anunta ca bucuria si entuziasmul vor reveni curând.



Tu faci Q&A-uri la TIFF si iti face placere sa mediezi aceste intâlniri directe intre echipele filmelor si spectatori, la finele proiectiilor. As vrea sa te provoc sa alegi un film, orice film, la care ti-ar placea cel mai mult sa faci Q&A si sa ne spui de ce ai facut aceasta alegere.
Ei bine, n-am sa aleg un film anume, ci un gen. Mi-ar placea foarte mult sa fac Q&A cu echipa la un film din epoca filmelor mute. Tocmai pentru ca tehnologia de la vremea respectiva obliga realizatorii sa gaseasca formule inedite de a transmite senzatii si emotii, altele decât vocea. As fi fost curios cum ar fi fost un Q&A cu vocile artistilor la un film in care acestea lipseau, daca publicul si actorii ar fi fost la fel de expresivi si ar fi motivat raspunsurile cu aceleasi gesturi dramatice din film!
 
IQOS a continuat si in 2021 parteneriatul cu TIFF. Una dintre componentele acestei colaborari a fost muralul realizat de Obie Platon in cadrul proiectului Art for Air, mural realizat la Casa TIFF. Noua lucrare a lui Obie Platon infatiseaza o mira stilizata si este realizata cu vopselurile inovatoare Airlite.

Proiectul Art for Air a debutat in cadrul Romanian Design Week cu o lucrare amplasata in Bucuresti in strada Matei Millo  9 si si-a gasit o continuare fireasca la Cluj, in cadrul TIFF. Muralul poate fi admirat si dupa terminarea festivalului la Casa TIFF.

IQOS nu este lipsit de riscuri. Elibereaza nicotina, care provoaca dependenta. IQOS este destinat adultilor care altfel ar continua sa fumeze sau sa foloseasca produse cu nicotina.

Citește în continuare