Skip to content

17 artisti si designeri au reinterpretat faimosul scaun medalion folosit de Christian Dior inca din 1947. A devenit simbolul scaunului perfect pe care stau invitatii la prezentarile de moda si este vandut astazi cu preturi intre 3000 si 5000 de euro.

Cu ocazia Milan Design Week 2021, Dior Maison a invitat 17 artisti si designeri sa reinterpreteze emblema liniei de mobila si decor a brandului – scaunul medalion. Realizat in stilul Louis XVI, scaunul a fost utilizat de Christian Dior incepand cu 1947 pentru toate defilarile de moda desfasurate in faimosul sediu al casei de moda pariziene. 

In autobiografia sa, Dior a descris scaunul medalion ca fiind „sobru, simplu si, mai mult decat orice, clasic si parizian”.

Printre artistii invitati sa recreeze scaunul preferat al lui Dior s-au numarat Sam Baron, Nacho Carbonell, Pierre Charpin, Dimorestudio, Khaled el Mays, Martino Gamper, Constance Guisset, India Mahdavi, Neno, Joy de Rohan Chabot, Linde Freya Tangelder, Atang Tshikare, Seungjin Yang, Ma Yansong, Jinyeong Yeon, Tojukin Yoshioka si Pierre Yovanovitch. Ei provin din China, Coreea, Japonia, Liban, Africa de Sud, Regatul Unit, Olanda, Italia si Franta.

Fiecare dintre ei a fost provocat sa reinterpreteze designul scaunului in viziunea proprie, tinand cont si de sensibilitatile culturale ale vremurilor in care traim dar si de ideea ca trebuie sa fie un obiect dezirabil care sa exprime o creativitate nemarginita.

Dior le-a cerut designerilor sa recreeze scaunul utilizand tehnologie de ultima de generatie, dar trebuiau sa respecte principiile descrise de Christian Dior in jurnalul sau. Colaborarea inedita are ca scop descoperirea unui punct de intalnire intre modernitatea atemporala a brandului si abilitatea de a se reinventa si a se adapta tendintelor actuale.

Printre noile creatii s-au remarcat ideea lui Pierre Chapin care a redus scaunul la minimalism absolut printr-un contur al siluetei obiectul de mobila realizat din resina de metal, vopsita in negru. Locul de sezut a fost inlocuit cu o oglinda pentru ca „utilizatorul sa se uite la el insusi inainte ca altii sa se uite la el”, conform spuselor designerului.

Au fost create 30 de scaune, unele fiind realizate in pereche, altele mult mai conceptuale sunt unite intre ele.

Sam Baron a asamblat 4 scaune intr-un mod aparent haotic in timp ce Nendo a creat „Medalion 3.0” din doua bucati de sticla incalzita in care spatarul si picioarele sunt formate dintr-o semiluna cu oval gol in mijloc. 

In timp ce Dimorestudio a creat o versiune aproape clasica, in care a adaugat dungi albe si negre, cea mai suprarealista creatie apartine lui Ma Yansong de la MAD Architects care a folosit o imprimanta 3D cu poliuretan pentru scaunul pe care l-a numit ‘Meteorit”.

Desi provin din medii si continente diferite, aproape jumatate dintre creatii au fost realizate din resina sau o forma de plastic reciclat. Designerul japonez Tokujin Yoshioka a declarat pentru DesignBoom ca si-a imaginat un scaun realizat din straturi de lumina. Astfel, a ajuns la resina transpranta, material pe care il considera cel mai apropiat de ideea de lumina: „frumusetea naturii este exprimata prin stratificare a 364 de placi de rasina pentru a realiza un scaun.”

Christian Dior a gandit, inca de la inceputuri, un brand extins dincolo de moda. In 1947, cand si-a deschis atelierul, l-a angajat pe Victor Grandpierre pentru a decora intr-un mod specific salonul in care urmau sa se desfasoare prezentarile de moda.

Designerul a insistat sa foloseasca scaunul medalion si sa il transforme dupa propria viziune, fiind inspirat atat de tendintele anilor 1940 dar si de stilul neoclasic numit Louis XVI. 

Ulterior, scaunul medalion a fost imortalizat intr-o ilustratie din 1955 care a fost folosita drept campanie de promovare a colectiei Dior si care avea ca element principal scaunul pe care erau asezate o rochie transparenta si manusi de opera. In 1958, scaunul a aparut din nou in campania pentru parfumul „Miss Dior” care a fost ilustrata de René Grau iar de atunci a fost utilizat constant, devenind parte din identitatea unica Dior.

Pentru Dior Maison, este cea mai memorabila prezenta din cadrul Milan Design Week de pana acum, brandul fiind relansat anul trecut in noiembrie sub conducerea creativa a Cordeliei de Castellane. 

In prezent, sectiunea Dior Maison de pe site-ul brandului este in continua expansiune iar la sectiunea de Scaune veti gasi 3 versiuni ale modelului medalion, in forme diferite – cu sau fara brate – si imprimeuri care variaza de la gri clasic la rosu sau albastru inspirat din portelanurile fine. Preturile variaza intre 3.200 si 4.750 de euro.

Citește în continuare