Skip to content

Adrian Ghenie a realizat o interventie artistica care va fi expusa la Bucuresti intre 10 si 28 noiembrie.

Adrian Ghenie isi duce mai departe pasiunea pentru personalitatile istorice marcante ale secolului trecut si va realiza o interventie artistica inspirata de Ana Pauker. Creatia lui va putea fi vazuta intre 10 si 28 noiembrie 2021 la Salonul de proiecte in cladirea Palatului Universul din Bucuresti.

Adrian Ghenie a fost inspirat de o imagine din Colectia de Imagini Mihai Oroveanu care este o resursa pentru oricine e interesat de istoria recenta a Romaniei.

Artistul s-a aratat mereu preocupat de felul in care istoria se edifica prin recursul la imaginiside aportul substantial al memoriei la sedimentarea reprezentarilor unor personaje sau naratiuni istorice. 

Reflectia asupra istoriei nu e motivata de pretentia de a capta in picturi, desene, colaje sau instalatii un eveniment sau diverse circumstante din trecut, ci el se arata mai degraba interesat sa reveleze dificultatea de a extrage din memoria si perceptia colectiva sirul nesfarsit de ecrane si filtre prin care istoria ajunge la noi. 

Ghenie a ales ca subiect de inspiratie un personaj marcant al perioadei postbelice, Ana Pauker. A fost prima femeie ministru de externe din istoria lumii si a fost unul dintre principalii agenti stalinisti care au condus procesul de sovietizare a Romaniei si de impunere a regimului comunist. In septembrie 1948 a aparut pe coperta revistei „Time” cu titlul de „Pentru o veche secure, un nou ascutis”, fiind numita una dintre cele mai puternice femei din lume.

Anuntul expozitiei indica faptul ca Ghenie este „mai cu seama inclinat sa exploreze felul in care fotografia de arhiva care i-a suscitat interesul intra in frictiune cu reprezentari intens vehiculate ale aceluiasi personaj in discursul public, si, intr-o anumita privinta, cu propriul lui repertoriu imaginar. O fotografie nu este niciodata doar o simpla ilustrare a ceva sau a cuiva, chiar daca ea comunica prezenta unei personalitati; imaginea fotografica are propria ei autonomie, dincolo de subiectul sau referentul de care e inevitabil legata, propria ei putere de persuasiune, si, in aceeasi timp, doza ei de mister si opacitate. Ca si in alte situatii, Ghenie este fascinat de un intreg ansamblu de elemente care confera particularitate unei imagini: atmosfera scenografica a unui interior, aportul luminii in configurarea campului vizual, succesiunea planurilor, rolul anumitor detalii, precum obiectele de uz cotidian, care, intr-un proces de lectura partial fictionalizata, redimensioneaza semnificatia cadrului respectiv.”

Expozitia va putea fi vizitata in perioada 10 – 28 noiembrie 2021, de miercuri pana duminica intre orele 15:00 si 19:00 in spatiul Salonul de proiecte de la Palatul Universul, Corp B, Etaj 1, pe strada Ion Brezoianu, nr. 23-25.Detalii despre tururile ghidate vor fi anuntate in prealabil pe retelele sociale.

Adrian Ghenie traieste si activeaza in Berlin. In 2015 el a reprezentat Romania la a 56-a editie a Bienalei de la Venetia, iar mai recent, in 2019, a avut expozitii personale la Muzeul Ermitaj, Sankt Petersburg si Palazzo Cini, Venetia.

El a creat mai multe instalatii concepute in sistem „camera in camera” – The Dada Room (2010), acum in colectia S.M.A.K. Ghent, si The Darwin Room (2013–14), acum in colectia Centre Pompidou, Paris. Expozitiile sale personale au fost gazduite de institutii precum Villa Medici, Roma (2017); CAC Málaga, Spania (2014); Museum of Contemporary Art, Denver (2012); Stedelijk Museum voor Actuele Kunst, Ghent (2010) sau MNAC, Bucuresti (2009). De asemenea, el a participat in expozitii de grup la Centre Pompidou, Paris (2016); Fondation Vincent van Gogh, Arles (2016); San Francisco Museum of Modern Art (2012); Palazzo Grassi, Venetia (2011) sau Tate Liverpool (2008).

Lucrarile sale au devenit printre cele mai bine vandute ale unui artist contemporan, mai jos puteti afla povestea lui si veti descoperi si cele mai bine recente tablouri pe care le-a creat si care au fost cumparate in licitatii internationale de top.

Citește în continuare