Skip to content

FNT 2021. Adina Lazar, regizor independent, Verde Taiat: “Pentru cine fac spectacole? Pentru colegi si critici sau pentru oamenii din afara teatrului?”

A 31-a editie a Festivalului National de Teatru (FNT) se va desfasura exclusiv in format online, pe www.fnt.ro, intre 6 si 14 noiembrie. Selectioneri si directori artistici sunt Oana Cristea Grigorescu, Claudiu Groza si Cristina Rusiecki, care au ales 38 de spectacole din tara, din stagiunea teatrala 2020–2021. 

Pentru aceasta editie, conceptul festivalului este „Creatia. Recreatia. Re-creatia”, care incearca sa surprinda intr-o sintagma raspunsul artistilor la noile conditii de creatie. 

urban.ro a stat de vorba cu regizorul independent Adina Lazar, a carei spectacol „Verde taiat” a fost selectat pentru aceasta editie a FNT. 

Spectacolul spune povestea unei femei dintr-o comuna din Maramures care este in cautarea celor care se fac vinovati de moartea sotului ei, angajat la Ocolul Silvic din zona, impuscat in timp ce incerca sa opreasca un transport ilegal de lemne. Alaturi de un tanar procuror trimis de la Bucuresti, ea reuseste sa descopere tot mai multe informatii si detalii legate de crima savarsita cu cateva luni in urma. Spectacolul este inspirat de povestea padurarului Liviu Pop, ucis de niste hoti de lemne in 2019 si a fost montat la Zalau, orasul-resedinta de judet fara o institutie culturala de tip teatru, cu ajutorul Asociatiei Pro Teatru Zalau.

Din distributie fac parte Irina Sibef, Florin Suciu, Emanuel Cifor, Razvan Banut si Emanuel Cifo, Scenografia, decorul si costumele: Andreea Tecla, muzica originala: Adrian Piciorea, light design: Atilla Almasi si sound design: Adina Lazar.

Spectacolul a fost nominalizat la Gala Premiilor UNITER 2021, la categoria „Cel mai bun spectacol” si a luat premiul pentru cea mai buna scenografie in cadrul Festivalului International de Teatru „Atelier”.

Ce inseamna pentru tine conceptul din acest an al FNT „Creatia. Recreatia. Re-creatia”? Cum te raportezi la cele trei dimensiuni?

E un concept amplu care ma duce cu gandul in multe parti. Cred ca termenul “Re-creatia” e cel mai relevant  in contextul ultimilor doi ani. A fost o perioada in care a trebuit sa imi re-fac, re-structurez si re-gandesc felul in care ma raportez la munca mea si la forma de teatru pe care o practic. In anii de dinaintea pandemiei am facut spectacole de teatru documentar. Am lucrat la textele acestor spectacole impreuna cu dramaturga Alexandra Felseghi folosind, in cea mai mare masura, metoda verbatim(n.red. forma a teatrului documentar in care textul este construit din cuvinte reale preluate de la oameni prin metoda interviului). Pandemia, printre multe altele, ne-a impiedicat sa facem partea de documentare de teren. Astfel ne-am re-inventat munca si am facut un spectacol de teatru documentat.

Dar participarea la FNT?

Este prima data cand un spectacol pe care l-am regizat este invitat in cadrul Festivalului National de Teatru. Nu pot sa spun ca a venit ca o surpriza, deoarece a fost  o urmare a faptului cu adevarat surprinzator: nominalizarea lui la premiile UNITER. Regret, desigur, ca nu il putem juca live. Ma consolez cu gandul ca, in contextul evenimentelor ce au loc la nivel national, faptul ca FNT-ul de anul acesta e online nu e o tragedie. Imi doresc, mie si colegilor mei, ca acesta sa ne fie toata supararea de anul acesta. Raman pozitiva si sper ca ne vom vedea cu bine intr-un an sau doi.

Cum ai descrie spectacolul „Verde taiat?

O realizare a unei comunitati. Este un spectacol la care, dincolo de echipa spectacolului (Alexandra Felseghi, Irina Sibef, Andreea Tecla, Darius Prodan, Florin Suciu, Razvan Banut, Emanuel Cifor, Adrian Piciorea si Dan Perjovschi) a contribuit si comunitatea din Zalau.

Inteleg ca Dan Perjovschi a facut ilustratia spectacolului. Cum a fost colaborarea cu dumnealui?

Cred ca aceasta este o intrebare la care ar putea raspunde cel mai bine Darius Prodan, presedintele Asociatiei Pro Teatru Zalau, producatorul acestui spectacol. El a fost cel care a propus colaborarea si a tinut legatura cu Dan Perjovshi. A fost un exercitiu de incredere pentru mine, un alt lucru nou pe care l-am incercat. Darius mi-a cerut sa ma ocup doar de partea de regie si saam incredere in el pe partea de imagine si promovare. Sunt o regizoare care are nevoie sa simta ca detine (tot) controlul asa ca nu mi-a fost usor. 

Spectacolul este bazat pe o poveste reala si atinge un subiect care cel putin in aceasta perioada, este in atentia publicului larg datorita investigatiilor jurnalistice independente: mafia lemnului. Care au fost reactiile celor care au vazut spectacolul? Cum ti se pare ca a fost primit de public?

Am avut norocul sa putem da premiera cu public in Zalau asa ca am primit un prim feedback la cald. S-a dovedit ca a fost un pariu castigator sa facem un spectacol de teatru documentatDincolo de revolta pe care au simtit-o vis-a-vis de subiect, spectatorii au fost emotionati de povestea Ioanei Rus, rol interpretat de actrita Irina Sibef. 

Acest spectacol mi-a oferit prilejul de a-mi raspunde la intrebarea “Pentru cine fac spectacole? Pentru colegi si critici sau pentru oamenii din afarateatrului?” In spectacol avem un moment, o proiectie, pe care o gaseam ca fiind fie foarte cringe, fie minunata. Am ales sa o pastram la premiera, urmand sa vedem apoi ce facem cu ea. Reactiile au fost impartite, dar nu dispersate. Publicul neavizat m-a asigurat ca e emotionanta, ca a fost un moment puternic la care s-a plans. Colegii din teatru, majoritatea celor cu care am vorbit, au fost sceptici si mi-au confirmat ca e cringe. Am ales sa pastrez proiectia.

La Zalau se joaca teatru, desi nu exista o institutie teatrala propriu-zisa in oras, printr-o initiativa independenta. Tu esti la a doua colaborare cu organizatiile independente din oras care fac evenimente culturale. Ce a insemnat pentru tine sa montezi in aceste conditii, la care s-a adaugat si criza pandemica? 

Avand invedere ca sunt din Zalau, n-am putut decat sa ma bucur. A fost un prilej sa aducem in oras artisti tineri si foarte faini care au dat un boost vietii culturale din oras. Chiar daca nu ne-am bucurat de prea mult ajutor din partea autoritatilor locale, am gasit ajutor si bunavointa la oamenii din oras. Atat eu, cat si Darius, ne-am activat toti prietenii si toate relatiile pentru a putea rezolva problemele care apar, mai ales cele pe partea de productie, atunci cand lucrezi la un spectacol. Am prins o “bresa” in pandemie, in perioada august-octombrie 2020, am repetat live si am dat premiera fara sa avem probleme.

Daca ar fi sa-ti multumesti tie pentru ceva din ce ai realizat in anii acestia, pentru ce ti-ai fi recunoscatoare?

Sunt recunoscatoare sa am colege si prietene, femei puternice si artiste exceptionale ca Alexandra Felseghi, Diana Buluga, Ioana Chitu, Andreea Tecla sau Andreea Sovan.

Spectacolul de poate urmari aici de duminica, 7 noiembrie, pana marti, 9 noiembrie.

Citește în continuare