Skip to content

In Franta s-a ajuns la un acord intre posturile de televiziune, noile platforme de streaming si autoritatile cinematografice. Netflix, Disney+, Amazon Prime Video si Apple TV vor trebui sa plateasca intre 20% si 25% din cifra lor de afaceri in Franta pentru productia locala

Ministerul Culturii francez a negociat un acord intre canalele de televiziune, noile platforme de streaming si industria cinematografica pentru a stabili o noua cronologie media. Scopul acordului: protejarea industriilor locale de teatru si cinema, dar si de exploatarea salilor de cinema.

Francezii spun ca a fost necesar sa se schimbe anumite reguli fara a distruge finantarea unui ecosistem care le permite sa aiba una dintre cele mai puternice industrii cinematografice din lume, pe lânga o buna prezenta (200 de milioane de spectatori in cinematografe inainte de Covid).

Din acest nou acord reies doi mari „câstigatori”. In primul rând, Canal +, finantatorul istoric al cinematografiei franceze, care va putea difuza filme la sase luni de la lansarea lor in cinematografe, fata de opt luni pâna acum. Acest lucru poate permite canalului criptat sa concureze mai usor cu serviciile VOD, care ramân la patru luni (la fel ca si vânzarile de DVD/Blu Ray). Apoi, Netflix, care va putea sa difuzeze filme la 15 luni de la lansare, fata de 36 de luni anterior, sub rezerva unei investitii mai substantiale in cinematografia franceza si in special in „bugetele mici”. Alte platforme (Disney+, Amazon Prime), care nu au semnat acordul, vor trebui sa astepte 17 luni. Cu acest avantaj, Netflix ar putea sa isi schimbe pozitia si sa gaseasca un distribuitor francez pentru a-si lansa exclusivitatile in cinematografe si apoi sa astepte cincisprezece luni pentru o difuzare pe platforma sa… chiar daca Canal + a difuzat deja filmul.

Trebuie amintit ca Festivalul de Film de la Cannes (la care guvernul francez este actionar) refuza sa selecteze filmele Netflix pentru competitie pe motiv ca nu sunt lansate in cinematografele franceze.

Incepând cu luna decembrie a anului trecut, Netflix, Disney+, Amazon Prime Video si Apple TV s-au alaturat oficial sistemului francez de finantare a productiilor audiovizuale si cinematografice. Acestea vor trebui sa plateasca intre 20% si 25% din cifra lor de afaceri in Franta pentru productia locala, ceea ce reprezinta o speranta de 250 pâna la 300 de milioane de euro pe an pentru filme, seriale si alte productii franceze incepând din acest an.

Acordul are o durata de trei ani, cu o clauza de revizuire peste un an pentru a face un bilant. Prin aceasta noua cronologie, cinematografia franceza pare sa deplânga definitiv si epoca de aur a DVD-ului.

Citește în continuare