Skip to content

Dupa 50 de ani, 17 vagoane din trenul original Orient-Express au fost redescoperite. Vor fi restaurate dupa proiectul initial si puse in circulatie pe ruta originala Paris – Istanbul, in timp pentru Jocurile Olimpice din 2024.

Celebru pentru aspectul luxos si serviciile extravagante, trenul Orient Express va fi repus in functiune pe ruta originala dintre Paris si Istanbul pentru Jocurilor Olimpice de la Paris din 2024. Trenul a fost pentru aproape un secol unul dintre cele mai elegante si scumpe moduri de a calatori de-a lungul Europei, fiind decorat in stilul art deco si gandit pentru a oferi o experienta aparte care inspira rafinament si un stil de viata special. 

Desi trenul original a scos din circulatie in 1977, recent s-au descoperit o parte din vagoanele originale care vor fi restaurate si pregatite pentru a fi complet functionale.

In 2015, in Polonia s-au descoperit 17 vagoane ale trenului original Orient Express care au fost cumparate de compania franceza Accor pentru a fi restaurate. Printre acestea se numara 12 vagoane de dormit, 3 vagoane de tip salon, un vagon restaurant si unul pentru bagaje, toate pastrand decorul autentic art deco. Descoperirea a fost urmata de doi ani de negocieri intre Accor si proprietarul vagoanelor iar in 2018 au fost aduse in Franta pentru restaurare. 

Vagoanele au fost descoperite de catre cercetatorul Arthur Mettetal care a realizat in anul respectiv un inventar al trenurilor Orient Express pentru SNCF – Societatea Nationala de Cai Ferate din Franta – si a remarcat prezenta vagoanelor in Polonia. 

In momentul achizitiei, vagoanele originale Orient Express nu erau in cea mai buna conditie deoarece au fost abandonate in aer liber timp de 10 ani. 

Cu ajutorul tehnologiilor avansate si a noilor tehnici de restaurare, vagoanele vor primi aspectul de altadata fara interventii majore asupra decorului. Cand vor fi puse in functiune, vor include apartamente cu bai proprii si un spatiu amplu dedicat spectacolelor si evenimentelor.

Primele vagoane vor fi dezvaluite in decembrie 2022, iar restul vor fi finalizate pana la inceputul lui 2024.

Noii proprietari au anuntat ca trenul se va intoarce pe sine in timp pentru Jocurile Olimpice de la Paris din 2024 si va purta numele de Nostalgie-Istanbul-Orient-Express.

Momentan, nu au fost stabilite detaliile exacte cu privire la ruta pe care o va urma trenul, insa se presupune ca va pastra opririle originale de la Paris la Istanbul. Trenul a parcurs pentru prima data aceasta ruta cu ocazia inagurarii de pe 4 octombrie 1883 cand a plecat din capitala Frantei catre Constantinopol. Calatoria a durat 13 zile si a definit ceea ce avea sa fie mai tarziu transportul feroviar pe distante lungi. 

„Renasterea Orient Express-ului este o provocare tehnologica care presupune criterii stiintifice, artistice si tehnice. Proiectul original fost conceput ca o opera de arta, de la piulitele si suruburile stampilate cu semnatura Orient Express, pana la conceptul inovator al apartamentelor art deco. Interesul nostru pentru detalii de acest gen le va permite calatorilor sa redescopere marea splendoare a Orient Express. Va fi una dintre experientele unice si incomparabile de a calatori cu trenul” spune Maxime D’Angeac, arhitectul care conduce proiectul de restaurare al vagoanelor.

In acelasi timp, in Italia se va lansa in 2023 o alta linie traversata in trecut de Orient Express. Linia celebreaza era anilor 60’ si 70’ si se va numi Orient Express La Dolce Vita.

Noul Orient Express La Dolce Vita va primi pasageri in 6 trenuri care ofera posibilitati de a explora Italia de la nord la sud, alaturi de alte rute internationale catre Paris, Istanbul si Split, Croatia. Calatorii vor putea petrece pana la 3 nopti la bordul noilor trenuri si, indiferent de destinatie, fiecare tren va face o escala la Roma. Trenurile au luat denumirea ”La Dolce Vita” datorita perioadei care a definit anii 60’ si 70’, cand arta si rafinamentul au marcat stilul de viata al italienilor. 

Lawrence al Arabiei, Mata Hari si Lev Tolstoi au fost printre calatorii obisnuiti ai Orient Express.

Prima ruta organizata pentru Orient Express a plecat la data de 5 iunie 1883 si a unit Parisul de Viena, iar ulterior, ruta a fost de la Paris la Constantinopole prin Nancy – Strasbourg – München – Viena – Budapesta – Szeged – Jimbolia – Timisoara – Caransebes – Varciorova – Craiova – Piatra Olt – Pitesti – Bucuresti – Giurgiu – Smarda, insumand un traseu de 2.627 km. De aici, pasagerii erau transportaTi cu feribotul peste Dunare la Ruse pentru a lua un alt tren spre Varna, unde urmau calatoria pe un pachebot al companiei austriece Lloyd, cu care pasagerii ajungeau, dupa un voiaj ce insuma 83 de ore si 30 de minute, la Constantinopole, actualul Istanbul.

Orient Express-ul a fost un simbol important al perioadei cunoscute drept La Belle Époque si parte din farmecul sau a pierit odata cu ea in Primul Razboi Mondial.

Anii 1930 au fost perioada de glorie a Orient Express-ului, care si-a capatat reputatia pentru confortul si luxul sau, avand in garnitura vagoane de dormit si vagoane-restaurant, cunoscute pentru calitatea bucatariilor lor. Documentele vremii atesta ca Lawrence al Arabiei, Mata Hari si Lev Tolstoi au fost printre calatorii obisnuiti ai Orient Express.

Inca de acum mai bine de 130 de ani, trenul si-a facut drum de la Paris la Istanbul, fiind folosit de spioni, demnitari, artisti si presedinti de stat.

O noua viziune asupra calatoriilor pe vechiul continent: traversarea de la vest la est cu un singur mijloc de transport.

Orient Express a fost visul unui belgian pe nume Georges Nagelmackers care si-a imaginat o calatorie completa, cu acelasi mijloc de transport, de la vest la est. Fascinat de inovatiile feroviare pe care le-a vazut in Statele Unite ale Americii, unde in 1869 a fost inaugurata prima cale ferata transcontinentala, Nagelmackers a dorit sa faca acelasi lucru si in Europa, insa plusand cu lux si comfort pentru pasageri.

Orient Express este si locul unde scriitorii si-au gasit spatiul perfect pentru povestile lor: James Bond si Agatha Christie au amplificat maretia celebrului tren.

Ian Fleming, celebrul creator a lui James Bond, l-a plimbat pe  faimosul personaj cu Orient Experss-ul in “From Russia, with love”, cartea aparuta in 1956, care a si avut ecranizarea in 1963, cu Sean Connery in rolul celebrului spion.

Si Agatha Christie a adus valoare literara calatoriei prin cartea “Crima din Orient Express”. Volumul este unul dintre cele mai cunoscute romane politiste ale scriitoarei britanice, cea care i-a dat nastere faimosului detectiv Hercule Poirot. Actiunea romanului nu se petrece pe ruta clasica a Orient Express-ului, ci pe ruta Simplon, Londra – Calais – Paris Gare de Lyon – Lausanne – Milan – Venetia – Trieste – Zagreb – Belgrad – Sofia – Istanbul.

Citește în continuare