Skip to content

Ultimele lucrari realizate de Andy Warhol inainte sa moara vor fi expuse pentru prima data in ultimii 30 ani. Au fost comandate de Mercedes-Benz pentru a celebra 100 de ani de la infintarea companiei. 

Ultima serie de lucrari realizate de Andy Warhol a fost denumita ”Cars” si va fi expusa pentru prima data in ultimii 30 de ani pe continentul nord-american la Muzeul Petersen Automotive din Los Angeles.

Expozitia ”Andy Warhol: Cars – Works from the Mercedes-Benz Art Collection” va fi organizata in galeria fundatiei Armand Hammer de la primul etaj al muzeului iar alaturi de lucrarile lui Warhol se vor afla si 5 din cele 8 modele de automobile reprezentate de artistul pop-art.

Seria ”Cars” a fost comandata lui Warhol de catre Mercedes-Benz in 1986 dupa ce reprezentantii companiei au vazut tipariturile cu modelul 300 SL Coupe pe care artistul le-a printat singur.  

Astfel, compania a comandat o serie de 80 de lucrari pentru aniversarea a 100 de ani de la infiintarea brandului care sa fie realizate de Warhol in stilul sau specific. Lucrarile trebuiau sa reprezinte 20 de modele Mercedes iconice care au marcat diferitele perioade din cei 100 de ani.

Artistul a reusit sa realizeze doar 49 de lucrari, dintre acestea 36 au fost tiparituri si 13 desene au fost finalizate inaintea de moartea neasteptata a lui Warhol din 1987.

Lucrarile vor fi insotite de modelele originale precum ”W 125” din 1937, care a fost proiectat initial pentru cursele Grand Prix si care a fost inchiriat de la muzeul Mercedes-Benz din Germania alaturi de modelul C 111-II din 1970. 

Printre vehiculele expuse se va afla si automobilul personal a lui Warhol, un Rolls-Royce Silver Shadow din 1974 achizitionat de artist inainte de moartea sa. 

Desi Warhol nu avea permis de conducere, a cumparat vehiculul si l-a detinut pana la moarte. Pentru a-l folosi, artistul depindea de prieteni apropiati precum Mick Jagger, Imelda Marcos si Liza Minnelli care puteau sa conduca. 

Lucrarile din aceasta serie au fost expuse de doua ori pana acum, prima data in 1988 in Germania iar mai recent in 2010 in Austria. Este prima data cand sunt expuse pe continentul nord-american.

”Andy Warhol a fost unul din cei mai importanti si influenti artisti care au facut pionierat pentru arta pop si cultura americana, insa nu multi oameni au putut sa-i vada lucrarile cu automobile. Din acest motiv suntem entuziasmati sa le expunem publicului alaturi de modelele unice care i-au inspirat viziunea artistica. Este o expozitie exclusiva care a fost gandita atat pentru iubitorii de arta, cat si pentru cei de autovehicule” a declarat Terry L. Karges, directorul executiv al muzeului Petersen Automotive. 

Seria ”Cars” nu a fost primul proiect cu automobile pe care Warhol l-a realizat. Primul a fost dedicat companiei BMW pentru modelul celebru M1 Art Car din 1979. 

Expozitia va fi deschisa incepand cu 23 iulie si va putea fi vizitata pana la finalul anului. 

Andy Warhol, artistul creator care a schimbat perceptia asupra definitiei artei, aducand publicului elemente din viata de zi cu zi pe care le-a personalizat, transformandu-le in cult pop.

Fondatorul pop art-ului, Andy Warhol a deschis intai Americii, si apoi lumii intregi, ideea conform careia cultura devenea la indemana oricui, eliberata de criteriile considerate prea stricte, de modelul de lucru, de standard, in general, schimband radical lumea artei cu propunerea “15 minute de faima”. Acest curent considera practic ca nu exista o ierarhizare a culturii si ca arta poate imprumuta elemente din absolut orice sursa, baza fiind valorile populare moderne/din mass-media si critica sau ironica vis-a-vis de valorile traditionale ale artei.

Proximitatea lucrurilor prezentate intr-o formula cat mai simplista a facut din Andy Warhol un artist cu un succes incredibil la public.

Warhol nu privea opera de arta ca pe un produs finit, perfect, ci ca pe un obiect ce a rezultat in urma unui proces care accepta si implica eroarea si imperfectiunea. Totodata, Warhol a fost cel care a facut legatura intre doua aspecte definitorii a societatii moderne: comertul si celebritatea. Pornind de la aceasta idee, Andy Warhol a dezvoltat trei mari teme de dezbatere in spatiul public: incercarea de a ne face mai atenti la lucrurile simple din viata noastra de zi cu zi astfel incat sa nu mai petrecem atat de mult timp dorind ca ceva spectaculos sa ni se intample (exemplu fiind posterul 32 Campbell’s Soup Cans sau placerea tuturor de a bea Coca Cola, un produs accesibil atat presedintelor de stat, vedetelor cat si oamenilor de rand, de peste tot din lume), credinta ca celebritatile au o putere foarte mare care poate fi folosita pentru ca o societate sa functioneze moral mai bine si conceptul The Factory, prin care arta chiar poate fi o fabrica, producand lucruri de valoare in serii.

Mai jos puteti afla despre o alta pasiune mai putin cunoscuta a lui Warhol: ceasurile. Iar zilele acestea puteti urmari pe Netflix o mini-serie documentara despre viata artistului.

Citește în continuare