Skip to content

Rupert Friend, starul din „Anatomy of a Scandal”, va juca rolul celebrului dirijor roman Sergiu Celibidache in filmul biografic „The Yellow Tie”. Filmarile vor fi in Romania anul viitor si il mai au in distributie si pe John Malkovich

Variety a anuntat astazi noi detalii despre filmul biografic The Yellow Tie care va prezenta viata compozitorului roman Sergiu Celibidache.

Rupert Friend, starul din „Anatomy of a Scandal”, va juca rolul celebrului dirijor roman Sergiu Celibidache la tinerete, urmand ca John Malkovich sa interpreteze o versiune mai in varsta a dirijorului.

Duo-ul a aparut ultima data impreuna pe ecran in 2004, in „The Libertine”, in care Johnny Depp a jucat, de asemenea, in rolul Ducelui de Rochester. Friend a mai aparut in lungmetraje precum „Hitman: Agent 47” si „The Death of Stalin”. El va aparea in continuare in „The Wonderful Story of Henry Sugar”, alaturi de Benedict Cumberbatch.

„Sunt incantat sa lucrez din nou cu John; unul dintre cei mai mari actori ai nostri”, a declarat Friend. „Este o onoare sa impart cu el responsabilitatea de a portretiza un om atat de fascinant, complex si talentat precum Sergiu Celibidache – sunt incantat sa aduc povestea lui pe ecran” a spus Friend citat de Variety.

Robert W. Cort („Cocktail”, „Jumanji”, „Terminator Genisys”) s-a alaturat, de asemenea, filmului biografic in calitate de producator executiv.

Producatori sunt Adela Vrinceanu Celebidachi, Cristina Dobritoiu, (Oblique Media Film, Romania), Andrei Boncea, Christopher Milburn (Frame Film, Romania) si James Olivier (Celi Films, Marea Britanie).

The Yellow Tie –  „Cravata galbena” –  se va filma in Romania la inceputul anului viitor.

Matematician, filosof si muzician de mare calibru, Sergiu Celibidache este una dintre figurile proeminente ale muzicii clasice la nivel international, fiind recunoscut pe intreg mapamondul ca unul dintre cei mai buni dirijori.

Avea o intelegere profunda a muzicii transmisa prin sunet si, multi ani, a refuzat sa inregistreze concertele sale spunand ca se pierde a treia dimensiune, verticala, a sunetului.

“Simt grozav sa eternizez ceea ce creez, dar nu se poate. Este ceva in muzica care atinge omul unde nu poate atinge cel mai profund gand. As dori sa poata sa faca si dansii (publicul) excursia asta pe care o facem noi din cand in cand.

Arta e ce faci dumneata din senzatiile care te misca. Arta ramane in om. Orice om poate sa treaca de la valorile pe care le ating unele senzatii, de orice natura ar fie ele, la transcenderea senzatiilor.

Aceste senzatii nu se pot transmite. Eu pot sa trezesc in dumneata nevoia de a face muzica. Cand te misca ceva, cand corelezi astea, poti sa–ti doresti sa faci muzica, asa cum am facut si eu.

Muzica nu corespunde unei forme de a fi, muzica e o devenire, e ceva naste creste, ajunge la un punct de maxima expansiune si moare, ca o planta, ca un sentiment, ca orisicare alta intalnire omeneasca. Dumneata vrei sa fixezi ceea ce te-a impresionat candva, lupti sa pastrezi in dumneata posibilitatea de a te impresiona, de a avea la dispozitie elementele cu care intretii stadiul ala de euforie. Asta e arta”, spunea dirijorul in cartea „Celibidache și Furtwängler” de Klaus Lang.

Povestea lui Sergiu Celibidache incepe cu auditia la radio a unui cvartet de coarde de Heinz Tiessen, dupa care se hotaraste sa compuna propriul cvartet de coarde, pe care i-l trimite lui Tiessen, profesor la Facultatea de Muzica din Berlin, care remarca potentialul si il invita la Berlin.

Cu o memorie extraordinara – acesta memora pe de rost partiturile, Celibidache se muta in Germania, invata rapid limba germana si se inscrie la Facultatea de Muzica a Universitatii Friedrich-Wilhelm, unde a studiat printre altii cu Tiessen (compozitie), Hugo Distler (contrapunct), Kurt Thomas si Fritz Stein (teorie), Georg Schunemann (muzicologie) si Walter Gmeindl (dirijat).

La Berlin, se dedica compozitiei lucrarilor proprii, dar incepe si sa dirijeze corurile lucratorilor feroviari si ale controlorilor de tramvai. In scurt timp, primeste primul angajament ca dirijor permanent, la ansamblul de amatori „Orchester Berliner Musikfreunde” („Orchestra prietenilor berlinezi ai muzicii”), cu care a sustinut concerte publice.

La 11 august 1945, la doar 33 de ani, Celibidache castiga concursul de dirijat si apare la pupitrul Orchestrei de Camera din Berlin, apoi la Orchestra Radio din Berlin (Rundfunk Sinfonieorchester Berlin). Cateva zile mai tarziu, este invitat sa dirijeze Orchestra Filarmonicii din Berlin, in program figurand Uvertura operei Barbierul din Sevillia de Rossini, Concertul de Fagot de Weber op.76 si Simfonia a 9-a de Dvorak. Dupa doar doua luni, Celibidache devine noul director muzical al celebrului ansamblu, colaborarea materializandu-se in peste 400 de concerte la Berlin si in numeroase turnee de succes pe marile scene din lume.

Citește în continuare