Skip to content

Pandora lanseaza o colectie inspirata de cele mai cunoscute motive ale lui Keith Haring. Artistul a militat intotdeauna pentru ca arta sa fie accesibila pentru toata lumea, nu doar elitelor.

Pandora a anuntat prima colaborare artistica: o colectie de bijuterii inspirate de operele unuia dintre cei mai importanti artisti americani din istorie: Keith Haring.

Alegerea lui Haring pentru noua colectie este simbolica, atat arta lui dar si activismul in care a fost implicat au fost centrate in jurul accesibilizarii sociale. Colectia care a fost dezvaluita in urma cu cateva ore isi propune sa evidentieze influenta durabila a lui Keith Haring in cultura si sa celebreze viziunea lui de initiator al faptului ca arta este pentru toata lumea.

Colectia este formata din 12 piese care vor fi disponibile incepand de joi, 29 septembrie 2022. 

Include 8 talismane si bratari, doua inele, colier si cercei – toate inspirate de lucrarile simbolice ale lui Haring, inclusiv cainele care latra, copilul inger si liniile sale memorabile.

Pentru a sarbatori lansarea, campania Pandora – pe care o puteti urmari in videoclipurile de mai jos – recreeaza efervescenta si explozia de creativitate care a dominat scena artistica din New York in anii ’80. 

Campania isi propune sa reflecte energia molipsitoare a zeitgeistului care a modelat cele mai emblematice lucrari ale artistului. Printre protagonistii ei se numara oameni care l-ar fi inspirat pe Haring: de la rapperi in plina expansiune, break-danceri, skateboarderi, persoane care frecventeaza cluburile, pana la baschetbalisti, tobosari sau travestiti precum Jasmine Kennedy, concurenta in cel mai recent sezon al emisiunii TV „RuPaul’s Drag Race”.

Keith Haring sustinea ca „arta ar trebui sa fie ceva care iti elibereaza sufletul, iti provoaca imaginatia si incurajeaza oamenii sa mearga mai departe.”

Filippo Ficarelli si Francesco Terzo, Directorii de Creatie ai brandului Pandora, au mentionat ca: „Atunci cand am creat colectia, am calatorit in timp, conectandu-ne direct cu filozofia artistului care isi foloseste arta si viziunea pentru incluziune, construind un limbaj cultural si vizual relevant care este atat de nesfarsit incat ajunge la noi ca o voce puternica. Ne imaginam un dialog cu Keith Haring, ambii folosind bijuteriile ca panza sau ca „un perete”, pentru a impartasi o limba pe care o putem vorbi cu totii”.

Colectia de bijuterii va fi disponibila online si in magazinele fizice Pandora, numai in perioada 29 septembrie 2022- 29 noiembrie 2022.

Keith Haring s-a nascut in 1958 si a fost unul dintre cei mai renumiti tinerii artisti care a avut o influenta majora atat in arta americana a ultimului secol dar si in cultura urbana de strada a anilor ’80 si ’90 la nivel mondial.

Inspirat de artistii graffiti ale caror semne acopereau vagoanele de metrou ale orasului New York, Haring a inceput sa deseneze cu creta alba peste hartia neagra folosita pentru a acoperi panourile publicitare libere. Nu numai ca Haring a reusit sa ajunga la un public numeros si divers cu desenele sale din metrouri, dar, in cele din urma, metroul a devenit, dupa cum a spus Haring, un „laborator” pentru elaborarea ideilor sale. 

Fiind la baza un artist activist, arta sa se remarca prin folosirea de linii indraznete, culorii vii si figuri active care transmit mesaje puternice despre viata si unitate. Pe strazile New York-ului l-a cunoscut pe Jean-Michel Basquiat, un alt ”artist al strazii”, poreclit ”copilul graffiti”, cei doi fiind astazi considerati primii artisti graffiti care au transformat aceasta miscare in arta.

Haring a militat intotdeauna pentru ca arta sa fie pentru toata lumea, expunand atat comisionat de catre muzeele din toata lumea, cat si pe pereti exteriori astfel incat lucrarile sale sa fie accesibile oricui. Astfel, dupa ce a devenit un artist extrem de popular si lucrarile sale se vindeau la preturi exorbitante pe piata artei, artistul a deschis un magazin pop-up in New York cu suveniruri create chiar de el, la preturi accesibile, sustinand in continuare ca arta trebuie sa fie accesibila tuturor, nu doar elitelor.

Din 1980, a inceput sa expuna in galerii si muzee din intreaga lume, dar a continuat sa participe la proiecte publice, inclusiv campanii de alfabetizare si initiative pentru a-i ajuta pe cei bolnavi de SIDA.

De-a lungul carierei sale, Haring a produs picturi murale, sculpturi si picturi in beneficiul spitalelor, grupurilor de copii defavorizate si diferitelor organizatii comunitare.

Inainte de moartea sa, a infiintat o fundatie care ii poarta numele care este finantata din vanzarile si utilizarea lucrarilor lui. Fondurile obtinute sunt utilizate pentru a ajuta organizatiile care lupta pentru copii si pentru oameni bolnavi de SIDA. 

Fundatia se angajeaza, de asemenea, sa sustina si sa extinda gradul de constientizare a publicului despre Keith Haring. Lucrand cu muzee, galerii, editori si programatori de educatie artistica, fundatia este capabila sa furnizeze publicului informatii si lucrari de arta care altfel ar putea ramane neexplorate in arhive. 

Keith Haring a murit la New York in februarie 1990 de SIDA, la varsta de 31 de ani. A fost subiectul mai multor retrospective internationale iar opera sa se afla in colectii importante private si publice, inclusiv in cele ale Muzeului de Arta Moderna din New York, Muzeul Whitney de Arta Americana, Muzeul de Arta din Los Angeles, Centrul Georges Pompidou din Paris sau Muzeul Stedelijk din Amsterdam.

Citește în continuare