Skip to content

La  2 zile dupa prezentarea noii colectii Burberry, designerul Riccardo Tisci a fost inlocuit cu Daniel Lee in rolul de director creativ. In timp ce colectiile lui Tisci nu au avut succesul asteptat, Lee a reinventat recent brandul Bottega Veneta.


Daniel Lee a fost numit noul director CCO (Chief Creative Officer) al casei de moda britanice Burberry. Intr-o miscare neobisnuita in lumea modei, anuntul a fost facut la 2 zile dupa ce Riccardo Tisci, actualul director creativ al brandului de lux, a prezentat noua colectie Burberry pentru primavara-vara 2023 in cadrul London Fashion Week.

Asa cum se intampla in toate companiile de top, CEO-ul Jonathan Akeroyd a anuntat ca a fost decizia lui Tisci de a pleca de la Burberry. Desi a reusit sa repozitioneze brandul Givenchy pentru un public mai tanar, Tisci nu a avut acelasi impact la Burberry iar incercarile lui de a imbina stilul sport cu croitoria impecabila a trenchurilor englezesti nu a fost apreciata nici de specialisti si nici de consumatori. 

Daniel Lee va prelua conducerea creativa Burberry incepand de pe 3 octombrie si va prezenta prima lui colectie pentru britanici in cadrul London Fashion Week din februarie 2023 – va fi colectia pentru toamna iarna 2023/2024.

Akeroyd l-a numit pe Lee „un talent exceptional cu o intelegere unica a consumatorului de lux de astazi si cu un istoric puternic al succesului comercial, iar numirea lui in functie intareste ambitiile pe care le avem pentru Burberry.”

Dupa ce a lucrat in Italia pentru Bottega Veneta, jobul de la Burberry marcheaza o revenire acasa pentru Daniel Lee care este britanic la origini.

Nascut si crescut in Bradford, Anglia, Daniel a lucrat din 2018 pana in 2021 pentru casa de moda italiana Bottega Veneta pe care a reusit sa o puna din nou pe harta modei printr-o serie de colectii care au influentat tendintele la nivel mondial. Pe langa piesele vestimentare, creativitatea lui s-a remarcat mai ales in zona accesoriilor de marochinarie, prin genti si pantofi care s-au vandut foarte bine. Acest lucru a contat pentru numirea lui la conducerea Burberry, casa de moda britanica mizeaza considerabil pe accesoriile pe care le vinde, care sunt decorate cu monograma celebra „B”.

Lee mai are experienta in zona brandurilor de lux si prin colectiile create pentru Celine, unde a lucrat din 2012, dar si la Maison Margiela, Balenciaga si Donna Karan.

Potrivit unui articol publicat in ziarul Women’s Wear Daily, specializat in industria modei, Burberry s-a aflat in ultimele luni in discutii cu mai multi designeri britanici pentru a gasi persoana potrivita care sa reinventeze brandul Burberry.

Inlocuirea lui Tisci la numai 2 zile dupa prezentarea noii colectii – pe care o veti gasi mai jos in galeria foto – este o miscare dramatica intr-o lume a modei profund afectata de pandemia de Covid-19. 

Pe langa efectele pandemiei care au afectat puternic afacerea Burberry, in special in Asia – si-au inchis 24 din cele 62 de magazine din China – perioada lui Tisci la conducerea casei de moda nu a fost cea mai fericita, fiind marcata de mai multe evenimente controversate.

Contractul pe cinci ani semnat de Tisci cu Burberry va expira zilele viitoare insa ar fi putut fi extins daca ar fi avut succesul asteptat. Fiind un mare fan al stilul sport cu elemente imprumutate din cultura streetwear, Tisci a lansat in 2019 un hanorac cu o franghie in jurul gatului. Reactiile publicului la aluzia la sinucidere a dus la un val de pareri negative impotriva brandului.

In schimb, Tisci a reusit o performanta incredibila in cadrul casei de moda: a schimbat logo-ul Burberry dupa mai bine de 2 decenii. Designerul a optat pentru o monograma desenata de Thomas Burberry in 1908, descoperita intr-o vizita in arhivele brandului. In plus, a creat parfumul „Burberry HERO” care l-a avut ca ambasador pe actorul Adam Driver si a incercat sa apropie brandul de comunitatea tinerilor pasionati de jocuri video.

Schimbarea lui Tisci vine si in contextul unei traditii nescrise pe care o au companiile care opereaza casele de moda de lux: schimbarea unui CEO – Akeroyd l-a inlocuit in urma cu cateva luni pe Marco Gabbetti – aduce dupa sine si o noua echipa de conducere.

Mai jos puteti vedea imagini din cea mai recenta defilare Burberry, colectia pentru primavara/vara 2023.

Venirea lui Daniel Lee la Burberry ar putea marca o revenire la radacinile englezesti ale brandului. 

Numirea lui in functie a avut un impact pozitiv asupra actiunilor Burberry de la bursa care au urcat cu 4,4 % in primele ore dupa anunt. Cresterea este cu atat mai spectaculoasa cu cat bursa britanica se afla intr-un moment de criza de cateva zile, majoritatea companiilor mari se afla in pierdere din cauza devalorizarii lirei sterline.

Analistul financiar Luca Solca a declarat pentru WWD ca asocierea lui Lee cu Burberry este una favorabila, in special prin prisma faptului ca brandul britanic si-ar putea reinventa doua dintre cele mai importante colectii ale sale: de pantofi si de genti: „pana acum, Burberry s-a straduit sa-si puna amprenta pe aceste categorii si sa creeze produse iconice, de mare profil. Daniel ar putea deschide aceasta oportunitate.”

Merita mentionat si ca Lee este unul dintre singurii designeri din istorie care a castigat 4 trofee in cadrul galei Fashion Awards. In 2019, a fost recompensat cu premiile „Designerul anului”, „Brandul anului” pentru Bottega Veneta dar si „Designerul de accesorii al anului” si „Designerul pentru femei al anului”.

Mai jos puteti vedea o parte din creatiile pe care le-a prezentat pentru Bottega Veneta in anii recenti.

Povestea casei de moda Burberry incepe in anul 1856, cand Thomas Burberry deschide primul sau magazin de haine din Basingstoke, Hampshire. Acesta cauta permanent stofa perfecta pentru creatiile sale si inventeaza materialul care a devenit o adevarata revolutie in domeniul modei, cunoscut in industria modei ca „gabardina”.

Numele provine de la un tip de mantie lunga si larga purtata in Evul Mediu, iar materialul are o serie de caracteristici specifice, care au facut-o potrivita pentru hainele militare si pentru imbracamintea sport: e un material rezistent, impermeabil, dur, dar relativ lejer si usor de purtat, fiind popular in randul calatorilor si a sportivilor.

Datorita calitatii exceptionale ale materialului, mai multe expeditii s-au facut cu haine croite de Burberry, ca echipamentul exploratorului Roald Amundsen, primul om care a ajuns la Polul Sud in 1911, tinuta lui Ernest Shacleton, cel care a condus o expeditie in Antarctica in 1914, sau cea a alpinistului George Mallroy, cel care a incercat sa escaladeze Everestul in 1924.

Binecunoscutul pardesiu apare in Primul Razboi Mondial, avand ca accesorii curele pentru epoleti pe umeri, gaica de care se agatau grenadele si inele in forma literei D, peste 500.000 de haine Burberry fiind purtate pe perioada razboiului.

Dupa incheierea Primului Razboi Mondial, soldații au purtat in continuare  pardesiul, care a fost adaptat pentru civili si astfel a aparut modelul cadrilat, in carourile rosu-alb-negru, si introdus in captuseala pardesiului.  

Acesta s-a pastrat pana in prezent, compania britanica detine cinci tipuri de carouri: Haymarket, House, Nova, Supernova si Exploded.

Citește în continuare