Skip to content

Activistii de mediu s-au lipit cu scalpul de „Fata cu cercel de perla” a lui Vermeer. In ultimele luni au avut loc zeci de incidente asemanatoare, un Monet a fost manjit cu piure de cartofi si un Van Gogh cu supa de rosii.

Activistii de mediu isi continua atacurile asupra celor mai importante capodopere de arta din Europa. Noua tinta aleasa este „Fata cu cercel de perla”, cea mai cunoscuta pictura a maestrului olandez Johannes Vermeer.

Trei persoane au fost arestate dupa ce au incercat sa deformeze celebra lucrare a lui Vermeer, iar unul dintre barbatii implicati s-a straduit sa isi lipeasca pielea capului de geamul care protejeaza tabloul. Incidentul a avut loc in Muzeul Mauritshuis din Haga, oras in care se afla centrul administrativ al Olandei.

Reprezentantii politiei au declarat pentru publicatia NL Times ca protestatarii au fost arestati „pentru violenta publica asupra unor bunuri”.

Incidentul s-a desfasurat pe parcursul zilei de ieri in jurul orelor 14:00 cand cele trei persoane care purtau pe sub haine tricouri cu mesajul „Just Stop Oil” s-au apropiat de capodopera lui Vermeer.

Asa cum s-a intamplat si in cadrul altor proteste similare, o persoana era pregatita sa filmeze actul de vandalism in timp ce alte doua au incercat sa se lipeasca de lucrarea de arta. Un barbat si-a lipit mana de peretele de langa rama tabloului iar altul si-a lipit capul de geamul protector al operei, impingandu-se cu forta in el si incercand sa il deformeze.

Din fericire, lucrarea in sine nu a fost afectata de acest protest. „Pictura a fost examinata de restauratorii nostri pentru a stabili conditia in care se afla. Din fericire, capodopera, fiind protejata de sticla, nu a fost deteriorata.”, au declarat reprezentantii Muzeului Mauritshuis.

Tabloul urmeaza sa fie amplasat cat mai repede cu putinta inapoi in galerie, momentan zona ramane inchisa pentru public.

Dovada protestului poate fi urmarita mai jos.

In timpul protestului, unul dintre barbati si-a aplicat lipici pe cap in timp ce colegul lui a turnat o conserva de supa de tomate peste el.

Unul dintre protestatarii care si-a lipit mana de peretele de langa „Fata cu cercel de perla” a strigat: „Cum va simtiti cand vedeti ceva frumos si nepretuit care pare ca este distrus in fata ochilor vostri? Va simtiti revoltati? Unde este acest sentiment cand vedeti ca planeta este distrusa in fata ochilor vostri?”

A fost un protest dintr-o serie de cateva zeci desfasurate in ultimele patru luni in toata Europa, majoritatea muzeelor importante fiind tinta acestor atacuri din partea activistilor mediu.

De fiecare data se urmeaza un scenariu bine stabilit: un grup organizat intra in muzeu, se dezbraca de bluzele sub care poarta tricourile cu poarta inscriptia „Just Stop Oil”, doi dintre ei se lipesc de o lucrare de arta sau incearca sa o vandalizeze in timp ce un al treilea individ ii filmeaza. Dupa ce reusesc sa atinga pictura pe care au tintit-o, incep sa isi strige mesajele pe care vor sa le transmita guvernantilor. 

Mai jos puteti urmari alte exemple recente, inclusiv un moment de zilele trecute in care sculptura de ceara a Printului Charles de la Madame Tussauds a fost improscata cu tort.

Scopul declarat al miscarii „Just Stop Oil” este de a convinge autoritatile si marile corporatii sa nu mai exploateze petrolul si gazele naturale. Insa metoda lor de actiune nu este apreciata de organizatiile internationale menite sa apere interesele muzeelor, care i-au pus in alerta pe directorii celor mai importante institutii din lume.

La protestul de ieri, reprezentantii Muzeului Mauritshuis au raspuns cu urmatorul mesaj: „Arta este lipsita de aparare iar Mauritshuis respinge ferm orice incercare de a o deteriora, indiferent de scop. Ii intelegem pe activistii de mediu. Pledeaza pentru conservarea naturii. Dar si noi suntem in favoarea conservarii mostenirii noastre culturale. Din pacate, aceste actiuni afecteaza operele de arta.”

Desi majoritatea lucrarilor alese de protestatari sunt protejate de geamuri de cea mai buna calitate – un material special utilizat strict pentru capodopere de arta care sunt extrem de importante pentru cultura mondiala – asociatia muzeelor se arata ingrijorata de aceste actiuni. La inceputul saptamanii, activistii au incercat sa deformeze o pictura a lui Monet din Muzeul Barberini din Potsdam, Germania. Lucrarea a fost manjita cu piure de cartofi.

Pana acum, aproape niciuna dintre lucrarile atacate nu au fost deteriorate insa ramele lor – care au importanta in contextul expunerii, unele fiind alese de artistii care le-au creat sau de comanditarii operei – au fost de fiecare data afectate de substantele nocive aplicate dar si de bruscari, multe dintre ele fiind destul de vechi, devenind fragile in timp.

Mai multe detalii despre „Fata cu cercel de perla” puteti descoperi mai jos. Este o pictura care a fascinat lumea si istoricii de arta inca de cand a fost creata in 1665, fiind unul dintre cele mai recognoscibile tablouri din lume. 

Portretul este considerat drept cea mai mare capodopera a lui Vermeer. A inspirat nuvela lui Tracy Chevalier cu acelasi nume, vanduta in peste 5 milioane de exemplare si un film nominalizat la 3 premii Oscar cu Scarlett Johansson in rolul fetei cu cercel de perla si Colin Firth in rolul pictorului.

Reprezentantii Muzeului Mauritshuis se afla in posesia lucrarii din 1902, fiind donata de mostenitorii lui Arnoldus Andries des Tombe, un genealogist si ofiter militar olandez. Desi nu au aflat cine este personajul care l-a inspirat pe Vermeer, investigatiile recent au dezvaluit o parte din secretele tehnice pe care „Fata cu cercel de perla” le-a ascuns de-a lungul secolelor.

O descoperire surprinzatoare a fost faptul ca perla nu a fost pictata de fapt ca o perla. De fapt, este o iluzie optica. A fost desenata in intregime, nu are carlig care sa o sustina de ureche. A fost creata din aplicarea unor nuante de vopsea alba, translucida si opaca in zonele potrivite pentru a crea forma perlei din jocurile de lumini.

In articolul de mai jos puteti urmari un filmulet de 21 de minute realizat de echipa proiectului „Girl in the Spotlight” care a studiat tabloul in perioada 2018-2020.

Din cauza lipsei documentelor oficiale si vietii retrase pe care a dus-o, Vermeer este considerat „Sfinxul din Delft”. Se stiu putine informatii oficiale despre cariera si viata lui.

Vermeer era relativ necunoscut pana in 1860 cand directorul unui muzeu german a vazut tabloul „The Art of Painting”, l-a recunoscut ca fiind o lucrare originala a pictorului olandez si l-a recomandat pentru a fi introdus intr-un catalog de arta important. Pana atunci pictura i-a fost atribuita lui Pieter de Hooch, contemporan cu Vermeer. 

Johannes Vermeer s-a nascut in 1632 in orasul Delft din Vestul Olandei si a fost relativ cunoscut in comunitatea in care a trait. Nu exista dovezi ca ar fi avut succes in afara orasului natal.

A invatat singur sa picteze si a mostenit de tatal lui o taverna si o mica afacere de vanzare a tablourilor.  Cand tatal lui a murit in 1652, Olanda trecea printr-o perioada de saracie dupa ce fusese atacata in repetate randuri de francezi.

Un an mai tarziu, Vermeer s-a casatorit cu Catherina Bolnes, fiica uneia dintre cele mai bogate femei din oras, s-a convertit la catolicism pentru a respecta traditia familiei in care intrase si au avut 11 copii impreuna.

Soacra lui Vermeer a fost protectoarea lui de-a lungul carierei insa chiar si cu ajutorul ei, pictorul avea probleme financiare destul de mari si a lasat familia cu datorii cand a murit in 1675. Este un semn al lipsei succesului artistului in perioada vietii.

Sunt cunoscute 50 de tablouri semnate de Vermeer din care 34 au supravietuit pana in prezent. Majoritatea prezinta aceleasi doua camere din casa in care a locuit. 

Citește în continuare