Skip to content

Dupa ani de cercetari, o pictura considerata copie dupa Rembrandt a fost declarata drept original. Descoperirea a fost facuta cu ajutorul razelor X si a noilor tehnologii. 

La Muzeul Bredius din Haga s-a descoperit ca o presupusa pictura in ulei, considerata o copie dupa Rembrandt van Rijn, este de fapt un original. 

Cercetatorii olandezi au analizat timp de doi ani lucrarea ”Ridicarea crucii” si au facut descoperirea cu ajutorul razelor X. Pictura a fost realizata ca schita in ulei in jurul anului 1633 de catre Rembrandt, unul dintre cei mai importanti si cunoscuti maestri ai epocii de aur a artei olandeze. 

Pictura a fost expusa la Muzeul Bredius inca din 1921, anul in care a fost cumparata de Abraham Bredius, primul curator al muzeului. 

Bredius era sigur ca este un original de Rembrandt, insa, in decursul ultimului secol, criticii de arta i-au contestat parerea. Pictura a fost catalogata drept o copie de proasta calitate datorita tuselor si urmelor de pensula care nu erau atat de rafinate precum in cazul altor opere de Rembrandt.

In ultimii ani s-au vehiculat diverse teorii cu privire la originea ei, cei mai multi istorici de arta au fost de parere ca a fost creata de unul din elevii maestrului.

Expertii au ajuns in cele din urma la convingerea ca este o pictura originala de Rembrandt iar tusele nu sunt atat de rafinate datorita faptului ca maestrul a tratat-o drept o schita pentru o compozitie viitoare. 

Lucrarea a fost redescoperita in colectia muzeului cu ocazia redactarii unui proiect editorial monografic intitulat ”Marea Carte cu Picturi de Rembrandt” care va cuprinde toate cele 684 de opere atribuite lui Rembrandt.

Pictura a fost analizata de catre Jeroen Giltaij, istoric de arta olandez si fost curator la sectia de pictura veche a Muzeului Boijmans Van Beuningen din Rotterdam. Acesta a lucrat impreuna cu o experta in conservare, Johanneke Verhave, pentru a restaura si analiza schita. 

”Inca de la inceput am fost sigur ca schita este un original de Rembrandt. A fost pictata atat de splendid incat nu putea fi o copie.” a declarat Jeroen Giltaij pentru agentia de presa Reuters.

Cercetatorii au folosit tehnici moderne precum raze X si reflectografie cu infrarosu pentru a putea analiza in detaliu straturile picturale.

In urma cercetarii, Verhave a ajuns la concluzia ca pictura are o calitate superioara si ca numai Rembrandt ar fi putut sa o realizeze. Giltaij pe de alta parte a declarat pentru canalul France24 ca tusele de pensula aratau ”excelent” de fiecare data cand le analiza si ca nu are nici o indoiala ca este un original care a fost tratat de maestru ca o schita pregatitoare.

”Cercetarea noastra arata faptul ca schita a suferit diverse modificari realizate direct de catre artist. Asta inseamna ca pictorul s-a razgandit destul de des in timp ce lucra. Mai mult ca sigur ca nu copia alta pictura, deci putem spune ca nu a fost vorba de unul dintre elevii lui Rembrandt.” a declarat Johanneke Verhave pentru France24. 

Se pare ca Rembrandt a schimbat compozitia de mai multe ori si a facut diverse modificari pana la varianta actuala. Schita facea parte din procesul creativ al pictorului de a stabili cea mai echilibrata versiune compozitionala.

Expertii au consultat si reprezentanti de la Rijksmuseum pentru a include inca o opinie cu privire la autorul schitei in raportul final. Cercetatorii muzeului din Amsterdam au confirmat dupa o analiza tehnica ca se poate discuta despre un original realizat de mana lui Rembrandt.

“Descoperirea a venit ca o surpriza placuta. Deja aveam o pictura de Rembrandt, acum, brusc, avem doua!” a declarat pentru Reuters Boris de Munnick, unul dintre reprezentantii Muzeului Bredius.

Astfel de descoperiri pot schimba intr-un mod profund ce se stia anterior despre un artist precum Rembrandt si modul lui de lucru. 

Esta a doua lucrare din ultimele luni care este confirmata drept un original de Rembrandt, dupa ”Peisaj cu pod arcuit” care a fost atribuita timp de secole lui Govert Flinck, unul dintre elevii din atelierul lui Rembrandt.

Rembrandt Harmensz van Rijn este considerat unul dintre cei mai importanti pictori din istorie iar olandezii il apreciaza ca fiind cel mai mare artist din Epoca de Aur, alaturi de Frans Hals si Vermeer.

S-a nascut pe 15 iulie 1606 in Leiden, Olanda si a abandonat studiile facultatii pentru a se dedica picturii. A inceput ca ucenicul lui Pieter Lastman, artist specializat in subiecte istorice si biblice.

In 1631 s-a mutat in Amsterdam unde si-a conturat stilul care l-a transformat intr-unul din cei mai cautati portretisti ai vremurilor. Fiind inspirat de Caravaggio, care murise in 1610, Rembrandt a inovat prin realismul folosit pentru a reda luminile dramatice, a creat tablouri teatrale cu substrat psihologic.

Desi este cunoscut pentru portretele legendare realizate la comanda, Rembrand a pictat si tablouri istorice, scene religioase, mitologice, alegorice, peisaje, autoportrete, desene si schite.

Pana la finalul anilor 1640, Rembrandt si-a cheltuit toata averea, a fost nevoit sa-si vanda casa, atelierul si numeroase obiecte si tablouri din colectia personala, inclusiv presa de tipar. Ulterior, a dat faliment si murit in saracie, in 1656, fiind ingropat intr-un mormant nemarcat.

Cea mai recenta descoperire a lui Rembrandt este „Adoratia Magilor”, tablou datat in jur de 1632-1633. Desi anterior se credea ca originalul a fost pierdut si ca au supravietuit numai cateva copii ale acestei capodopere, lucrarea a fost autentificata in urma unui accident care a avut loc acum 5 ani.

Citește în continuare