Skip to content

Cum sunt influentate vanzarile de carte de comunitatea pasionatilor de lectura de pe TikTok. Cele mai promovate carti sunt povestile romantice si literatura fantasy

BookTok, comunitatea TikTok de cititori, critici si autori de carti, care exista si in Romania, insa nu are inca putere de a influenta obiceiuri de consum, la nivel global, se vorbeste despre cum schimba paradigmele industriei de carte.

Intr-un amplu material documentat de publicatia Rolling Stone, o serie de influenceri in promovarea cartilor au explicat cum popularitatea cititului a crescut inca din 2020, cu precadere in randul tinerilor, iar BookTok a fost direct responsabil pentru milioane de vanzari de carti, sute de conversatii in tendinte despre noile lansari de carte si o structura organica de marketing bazata pe principiul „word of mouth” (din gura in gura).

Fiecare book-fluencer intervievat de Rolling Stone explica importanta diversitatii subiectelor si autorilor, acestia fiind foarte constienti de puterea de cumparare a comunitatii.   

Desi BookTok ca comunitate exista de cativa ani, abia recent grupul a fost recunoscut pentru impactul sau tangibil asupra publicarii, la FutureBook, o conferinta comerciala a editurilor, care a numit BookTook drept Persoana anului, mentionand ca pasiunea creatorilor de continut pentru carti a afectat in mod direct vanzarile de milioane de oameni.

Analiza arata ca cei mai cunoscuti autori lansati si promovati intens pe TikTok sunt femei albe, care scriu povesti romantice, cu vanzari care au ajuns la peste 3 milioane de exemplare, ca in cazul lui Colleen Hoover. Din cauza acestui profil, femeile albe sunt si mai bine platite pentru colaborari, ceea ce nu se intampla cu celelalte tipologii de autori.

Totodata, comunitatea BookTok nu a fost pasiva la recenta criza din sindicatul HarperCollins, unde 250 de lucratori au fost in greva, cerand un salariu minim de 50.000 de dolari si mai multa diversitate in forta de munca a organizatiei.

Influencerii de carti cred ca suntem intr-un moment in care parerea lor dicteaza trendurile cu privire la cartile publicate, inclusiv in ceea ce priveste transformarea unui roman intr-un film.

Insa nu toate povestile curatoriate de ei duc spre echitate si corectitudine in ceea ce priveste consumul de carte. In toamna lui 2022, a existat un trend in care BookTok-erii sugerau publicului cum sa citeasca gratuit, inseland practic platformele de carti digitale.

Pana de curand, platforma Amazon, care detine si Kindle, oferea posibilitatea sa returnezi cartea electronica cumparata, dupa ce o citeai. Noile reglementari permit returnarea cartilor daca oamenii nu au citit mai mult de 10% din carte, potrivit Authors Guild. Schimbarea, care urmeaza plangerile conform carora cumparatorii Kindle au returnat titluri pe care le-ar fi citit integral pentru a primi o rambursare, este de asteptat sa aiba loc pana la sfarsitul anului.

Authors Guild reprezinta autorii individuali in negocierea cu Amazon, iar acestia si-au exprimat ingrijorarea cu privire la o scadere a veniturilor la inceputul acestui an, mentionand ca Amazon le va factura redeventele pe care le-au castigat din carti – insa daca cartea a fost returnata pentru a primi suma inapoi, scriitorii sunt cei care ies in pierdere.

Parte din vina pentru acest nou fenomen o are comunitatea cititorilor de pe platforma TikTok, influencerii BookTok, pentru ca incurajeaza oamenii sa obtina carti „gratuite”, cumparandu-le si returnandu-le apoi.

Citește în continuare