Skip to content

A fost descoperit un nou desen atribuit lui Michelangelo. Un expert de la Cambridge l-a identificat drept o schita pentru nudurile masculine de pe tavanul Capelei Sixtine.

Un istoric de arta britanic sustine ca a descoperit un desen in creta rosie al lui Michelangelo care ar putea fi o schita pregatitoare pentru frescele care decoreaza tavanul monumental al Capelei Sixtine din Vatican, capodopera pictata de geniul renascentist intre 1508 si 1512. Schita reprezinta un barbat nud vazut din spate si a fost asociata cu unul dintre personajele din scena „Adorarea Sarpelui de Arama” din ansamblul de secol al XVI-lea. 

Cercetatorul este de parere ca desenul a fost realizat la 4 ani dupa inceperea lucrarilor, in jurul anului 1512, cu putin timp inaintea finalizarii ultimei sectiuni a celui mai emblematic ansamblu pictural realizat de Michelangelo. 

Atribuirea desenului este sustinuta de catre Paul Joannides, unul dintre cei mai importanti cercetatori ai lui Michelangelo si profesor emerit in istoria artei la Universitatea Cambridge.

Joannides si-a elaborat teoriile despre acest desen intr-un studiu amplu asupra tehnicii si desenelor lui Michelangelo care va fi publicat luna viitoare in Burlington Magazine, una dintre cele mai prestigioase reviste de istoria artei care apare lunar din anul 1903. 

Istoricul a declarat pentru The Observer ca ”pentru un artist atat de mare ca Michelangelo, orice mica descoperire aduce un anumit nivel de emotie. Acesta este un desen al lui Michelangelo realizat pentru una dintre cele mai mari capodopere din istoria artei occidentale.” 

Desi figura masculina este asemanatoare cu cea de pe tavanul Capalei Sixtine, aceasta a fost reprezentata dintr-un alt unghi in pictura finala. In acest sens, Joannides a adaugat ca „privind cu atentie desenul, as putea presupune ca figura a fost conceputa pentru a fi vazuta pe orizontala. Insa nu este asa, a fost menita sa fie vazuta cu desenul rotit la 90 de grade in sensul acelor de ceasornic. Dupa ce am pus cele doua imagini una langa alta mi-am dat seama. Odata examinata, a fost evident ca schita descoperita a reprezentat un desen pregatitor pentru figura pictata in Capela Sixtina.”

Schita masoara 15,7 x 19,3 centimetri si a fost redescoperita dupa ce proprietarul, un colectionar european care prefera sa ramana anonim, i-a transmis cercetatorului o imagine a desenului. Ultima data, lucrarea a aparut intr-o licitatie privata din 2014, cand a fost atribuita lui Rosso Fiorentino, unul dintre ucenicii lui Michelangelo care i-a imitat indeaproape stilul.

De asemenea, desenul poarta marci si inscriptii scrise de mana ale unor colectionari de secol al XIX-lea, printre care si initialele „JCR” din partea stanga jos, ale lui Sir John Charles Robinson, un bun cunoscator al desenelor lui Michelangelo. 

In ciuda afirmatiilor lui Joannides, in prezent mai multi cercetatori si istorici de arta asteapta sa analizeze desenul inainte de a comunica informatii suplimentare cu privire la atribuirea si originea desenului. 

In timpul vietii sale, se presupune ca Michelangelo a produs zeci de mii de desene. Insa a distrus multe dintre ele pentru ca era preocupat de imaginea si mostenirea sa dar si pentru ca dorea sa lase impresia ca este un geniu care nu face eforturi foarte mari. Astazi se pastreaza aproximativ 600 de desene ale artistului renascentist. 

Cele mai multe desene ale lui Michelangelo care au supravietuit provin din perioada pregatitoare pentru plafonul Capelei Sixtine, cand artistul a inceput sa foloseasca din ce in ce mai mult creta rosie, un instrument versatil, pentru a-si incepe schitele.

In pregatirea unora dintre figurile masculine de mari dimensiuni, Michelangelo a realizat studii dupa modele vii pentru a elabora musculatura si carnatia corpurilor si pentru a surprinde modul in care lumina de la ferestrele capelei ar fi cazut asupra lor. Johannides sustine ca schita pe care a cercetat-o face parte din seria respectiva.

Nudurile pe care artistul le-a pictat pe tavanul Capelei Sixtine sunt cele mai studiate din istoria artei, fiind un exemplu idealizat pe care il urmeaza majoritatea artistilor de succes in procesul lor de formare. 

Michelangelo a pictat Capela Sixtina la comanda Papei Iulius al II-lea. Artistul a folosit cei 800 de metri patrati ai capelei pentru a-si dovedi talentul ca pictor, nu doar ca sculptor sau arhitect asa cum era cunoscut anterior. 

Compozitiile sale ilustreaza intr-un mod idealizat evenimentele descrise in Vechiul si Noul Testament, de la Geneza si pana la Judecata de Apoi. Initial, la primirea acestei comenzi, artistul florentin nu era dispus sa o accepte, fiind recunoscut mai mult ca sculptor.

In 1505, a calatorit la Roma pentru a sculpta mausoleul Papei Iulius al II-lea iar un an mai tarziu, datoria impresiilor bune facute tronului papal, a primit sarcina de a picta Capela Sixtina. Papa si-a dorit ca frescele capelei sa fie decorate cu scene care ii infatiseaza pe cei 12 apostoli, dar Michelangelo sustinea ca aceasta tema nu este suficient de complexa asa ca a propus o extindere a unor teme mai vaste care sa includa diverse scene veterotestamentare si neotestamentare care au intrigat clerul cat si laicii pana in zilele noastre. 

Michelangelo a pictat Geneza in 9 registre centrale ale tavanului capelei, printre care cea mai cunoscuta si controversata este ”Crearea lui Adam”.

In timp ce un ciclu de fresce cu aceasta tematica incepe cu crearea pamantului si a oamenilor si se sfarseste cu caderea omului in pacat si izgonirea din rai, Michelangelo a decis sa includa si scene din viata lui Noe si alte scene biblice, reprezentari de profeti si sibile ale Antichitatii. Cu toate acestea, artistul si-a folosit si abilitatile de arhitect pentru a picta rame si cadre arhitecturale care sa sustina picturile si sa creeze un efect tridimensional care sa accentueze dinamismul compozitiilor. Mai tarziu, dupa 4 ani si jumatate, pe 1 noiembrie 1512 frescele pictate de Michelangelo Buonarroti au fost inaugurate si aclamate de catre cler, intregul ciclu pictural fiind realizat de unul singur, in conditii de lucru dificile.

20 de ani mai tarziu, in 1536, Michelangelo s-a intors la Roma la cererea Papei Clement al VII-lea care comandase o noua fresca pentru peretele altarului capelei. Artistul a lucrat 5 ani, pana in 1541 pentru a crea ”Judecata de Apoi” care il infatiseaza pe Isus in centrul compozitiei ca mare judecator care separa oamenii intre cei alesi si cei damnati. 

AICI veti gasi un tur virtual gratuit prin Capela Sixtina care va permite sa priviti mai indeaproape capodopera.

Anul trecut, un desen al lui Michelangelo a fost vandut in cadrul unei licitatii pentru 23 de milioane de euro. Vanzarea marcheaza 3 recorduri – cea mai scumpa lucrare a lui Michelangelo vanduta vreodata, cel mai mare pret obtinut pentru o lucrare pe hartie in Europa si al treilea cel mai scump desen al unuia dintre Vechii Maestri. Licitatia a fost cu atat mai exceptionala cu cat creatiile lui Michelangelo nu ajung aproape niciodata in licitatii, sunt incluse in colectiile muzeelor si sunt considerate bunuri de interes national.

Citește în continuare