Skip to content

Un film cu Anamaria Marinca si Alina Serban, in competitia Festivalului de Film de la Venetia 2023. Selectia include filme de Woody Allen, Roman Polanski, Wes Anderson, David Fincher, Bradley Cooper, Sofia Coppola, Yorgos Lanthimos si Luc Besson.

Alberto Barbera, directorul artistic al Festivalului de Film de la Venetia, si Roberto Cicutto, presedintele Bienalei de la Venetia, au anuntat astazi selectia pentru cea de-a 80-a editie a unuia dintre cele mai importante evenimente cinematografice la nivel mondial care va avea loc intre 30 august si 9 septembrie 2023.

Istoria ne-a invatat ca la acest festival sunt lansate filmele pe care studiourile americane le vizeaza pentru fi  inscrise la Oscar, iar aici s-au vazut pentru prima data „Nomadland”, „The Shape of Water” sau „Birdman”.

In plus, pe lista filmelor anuntate, avem o serie de regizori care revin cu munca lor dupa ceva ani, deci toata lumea va dori sa-i vada si sa simta cum au evoluat in timpul in care au stat departe de platourile de filmare. Din pacate, anul acesta nu exista niciun film semnat de un cineast roman in selectiile din competitii sau din afara lor.

Festivalul va fi deschis de „Comandante”, in regia lui Edoardo de Angelis, castigator la Venetia in 2016 cu „Indivisibile”, iar proiectia de inchiedere va fi un thriller care va fi lansat ulterior pe Netflix: „Society of the Snow” in regia cineastului spaniol J.A. Bayona.

In cadrul sectiunii „Venice Orizzonti” ─ dedicata filmelor ce lanseaza noi trenduri estetice si expresive in spatiul cinematografic ─ exista o coproductie romaneasca (care a avut parte de finantare si din Romania, printre alte tari) si un film macedonian in care joaca doua actrite din Romania. Este vorba despre “Housekeeping for Beginners” in regia lui Goran Stolevski (Macedonia de Nord, Polonia, Croatia, Serbia, Kosovo) – le are in distributie pe actritele Anamaria Marinca si Alina Serban.

“A Cielo Aperto,” Mariana Arriaga, Santiago Arriaga (Mexic, Spania)

“El Paraiso,” Enrico Maria Artale (Italia)

“Behind the Mountains,” Mohamed Ben Attia (Tunisia, Belgia, Franta, Arabia de Sud, Qatar)

“The Red Suitcase,” Fidel Devkota (Nepal, Sri Lanka)

“Tatami,” Guy Native, Zar Amir Ebrahimi (Georgia, SUA)

“Paradise is Burning,” Mika Gustavson (Suedia, Italia, Danemarca, Finlanda)

“The Featherweight,” Robert Colony (SUA) 

 “Invelle,” Simone Massi (Italia, Elvetia) 

“Hesitation Wound,” Selman Nacar (Turcia, Spania, Romania ─ coproductie ─ , Franta) 

“Heartless,” Nara Normande, Tião (Brazilia, Franta, Italia) 

“Una Sterminata Domenica,” Alain Parroni (Italia, Germania, Irlanda) 

“City of Wind,” Lkhagvadulam Purev-Ochir (Franta, Mongolia, Portugalia, Olanda) 

“Explanation for Everything,” Gábor Reisz (Ungaria, Slovacia) 

“Gasoline Rainbow,” Bill Ross, Turner Ross (SUA) 

“En Attendant La Nuit,” Céline Rouzet (Franta, Belgia) 

“Shadow of Fire,” Shinya Tsukamoto (Japonia) 

“Dormitory,” Nehir Tuna (Turcia, Germania, Franta) 

23 de filme fac parte din Competitia Oficiala a Festivalului de Film de la Venetia 2023, 15 dintre acestea fiind semnate de regizori aflati pentru prima data la Venetia.

“Comandante,” Edoardo De Angelis (Italia)

„Maestro”, Bradley Cooper (SUA)

“The Promised Land,” Nikolaj Arcel (Danemarca, Germania, Suedia) 

“Dogman,” Luc Besson (Franta) 

“Le Bête,” Bertrand Bonello (Franta, Canada) 

“Hors-Saison,” Stéphane Brizé (Franta) 

“Enea,” Pietro Castellitto (Italia) 

„Priscilla”, Sofia Coppola (SUA, Italia)

„Finalmente L’Alba”, Saviero Costanzo (Italia)

“Lubo,” Giorgio Diritti (Italia) 

“Origin,” Ava DuVernay (SUA)

“The Killer,” David Fincher (SUA)

“Memory,” Michel Franco (Mexic, SUA) 

“Io Capitano,” Matteo Garrone (Italia, Belgia) 

“Evil Does Not Exist,” Ryûsuke Hamaguchi (Japonia) 

“The Green Border,” Agnieszka Holland (Cehia, Polonia, Belgia) 

“The Theory of Everything,” Timm Kröger (Germania, Austria, Elvetia) 

“El Conde,” Pablo Larrain (Chile) 

“Ferrari,” Michael Mann (SUA) 

“Adagio,” Stefano Sollima (Italia)

“Woman Of,” Malgorzata Szumowska, Michal Englert (Polonia, Suedia) 

“Holly,” Fien Torch (Belgia, Olanda, Luxemburg, Franta)

“Poor Things,” Yorgos Lanthimos (Regatul Unit) 

Selectia ORRIZONTI EXTRA include 10 cineasti inovatori si creativi din intreaga lume.

“Bota Jonë,” Luàna Barjami (Kosovo, Franta)

“Forever Forever,” Anna Buryachkova (Ucraina, Olanda) 

“The Rescue,” Daniela Goggi (Argentina, SUA) 

“Day of the Fight,” Jack Huston (SUA) 

“In the Land of Saints and Sinners,” Robert Lorenz (Irlanda) 

 “Felicità,” Micaela Ramazzotti (Italia) 

“Pet Shop Boys,” Olmo Schnabel (Italia, Marea Britanie, Mexic) 

“Stolen,” Karan Tejpal (India) 

“L’Homme D’Argille,” Anaïs Tellene (Franta) 

Seriale proiectate in afara competitiei:

“D’argent et de sang” (Episodes 1-12), Xavier Giannoli, Fredéric Planchon (Franta, Belgia) 

“I Know Your Soul” (Episodes 1-2), created by Jasmila Zbanic and Damir Ibrahimovic, directed by Alen Drjević and Nermin Hamzagic (Bosnia si Hertegovina)

Proiecte non-fictiune prezentate in afara competitiei:

“Amor,” Virginia Eleuteri Serpieri (Itali, Lithuania)

“Frente A Guernica,” (Uncut Version) Yervant Gianikian, Angela Ricci Lucchi (Italia) 

“Hollywoodgate,” Ibrahim Nash’at (Germania, SUA) 

“Ryuichi Sakamoto — Opus,” Neo Sora (Japonia) 

“Enzo Jannacci Vengo Anch’io,” Giorgio Verdelli (Italia) 

“Menus Plaisirs,” Frederik Wiseman (Franta) 

Lungmetraje fictiune prezentate in afara competitiei:

“Society of the Snow,” J.A. Bayona (Spania, Uruguay, Chile)

“Coup de Chance,” Woody Allen (Franta, Regatul Unit) 

“The Wonderful Story of Henry Sugar,” Wes Anderson (SUA)

“The Penitent,” Luca Barbareschi (Italia) 

“L’Ordine Del Tempo,” Liliana Cavani (Italia) 

“Vivants,” Alix Delaporte (Franta, Belgia) 

“Welcome to Paradise,” Leonardo di Constanzo (Italia)

“DAAAAAALI!,” Quentin Dupieux (Franta) 

“The Caine Mutiny Court-Martial,” William Friedkin (SUA)

“Making of,” Cédric Kahn (Franta) 

“Aggro Dr1ft,” Harmony Korine (SUA)

„Hit Man”, Richard Linklater (SUA)

„The Palace”, Roman Polanski (Polonia, Franta)

„Snow Leopard”, Pema Tseden

Juriul Competitiei Oficiale de la Venetia din acest an va fi condus de regizorul american Damien Chazelle care a deschis in trecut festivalul cu „First Man” si „La La Land” care a avut 14 nominalizari la Oscar, obtinand 6 trofee, inclusiv „Cel mai bun regizor”. 

Alaturi de el vor fi actorul palestinian Saleh Bakri, regizoarea, scenarista si producatoarea Jane Champion, prima regizoare care a castigat Palme d’Or la Cannes, regizoarea si scenarista franceza Mia Hansen-Løve, si cineastul italian Gabriele Mainetti.

Din juriu vor face parte si regizorul si scenaristul irlandez Martin McDonagh care a lansat anul trecut la Venetia hitul „The Banshees of Inisherin” care a castigat 4 trofee BAFTA si 4 Globuri de Aur, actrita de origina chineza Shu Qi, regizoarea si jurnalista americana Laura Poitras, premiata cu Pulitzer si nominalizata la Oscar pentru „All the Beauty and the Bloodshed” (care a castigat Leul de Aur anul trecut la Venetia) si Santiago Mitre, cineast argentinian, nominalizat la Oscar cu „Argentina”.

Programul editiei din acest an era cu totul altul insa a fost schimbat pe ultima suta de metri din cauza grevelor de la Hollywood. Productiile americane au fost inlocuite cu filme europene deoarece actorii si scenaristii de la Hollywood nu au voie sa lucreze pana la solutionarea problemelor indicate de liderii lor sindicali.

Initial, festivalul urma sa fie deschis de o proiectie in premiera mondiala „Challengers”, noul lungmetraj al lui Luca Guadagnino cu Zendaya si Josh O’Connor in rolurile principale. Filmul a fost retras din program deoarece este realizat prin contracte ale sindicatelor americane iar Zendaya, una dintre cele mai mari staruri in randul tinerilor,  nu ar fi putut fi prezenta. 

La nivel organizational, situatia este haotica atat pentru Festivalul de Film de la Venetia dar si pentru cel de la Toronto, care are loc in perioada 7-17 septembrie. Organizatorii americani se pregatesc de asemenea sa limiteze prezenta filmelor americane. 

Finantarile care sustin aceste evenimente sunt strans legate de numele celebre care sunt prezente pe covorul rosu, se pozeaza la coltul sponsorilor, ofera interviuri presei si aduc vizibilitate la nivel international tuturor celor implicati, inclusiv producatorilor filmului pe care il reprezinta. In cazul in care disputele nu vor fi solutionate, acest lucru ar putea duce la retragerea unor sponsori importanti, fapt care va afecta la nivel financiar toate evenimentele implicate.

Mai jos puteti citi mai multe atat despre filmul lui Luca Guadagnino dar si despre implicatiile grevelor de la Hollywood si modul in care afecteaza intreaga industrie cinematografica.

Citește în continuare