Skip to content

Filmul „Dracula” de Radu Jude are reactii internationale contradictorii. De la vulgar si  haotic la inovator si curajos, presa acopera tot spectrul de opinii

Filmul „Dracula” de Radu Jude, prezentat in competitia oficiala la Festivalul de Film de la Locarno in urmacu doar cateva zile a generat un val de reactii in presa internationala, atat positive cat si negative.

Presa internationala vede filmul „Dracula” ca pe o opera controversata, in egala masura fascinanta si provocatoare — o tragicomedia anarhic si supraincarcata. Stilul sau fragmentat, folosirea non-conventionala a inteligentei artificiale si satira acida fac ca reactiile sa fie impartite de la admiratie pentru indrazneala regizorala pana la plictiseala si oboseala in fata excesului.

Le Monde (Franta) descrie filmul drept „o tragicomedie excesiva, hilara si disperata”, evidentiind tonul sau ambivalent, intre sacru si grotesc.

Corriere della Sera (Italia) critica experienta oferita spectatorului: „Impresia este ca cineastul s-a distrat mai mult facand-l decat ne-am distrat noi privindu-l.”

Le Temps ofera o perspectiva mai retinuta, considerand filmul „excentric si plictisitor”, obositor din cauza exagerarii vulgaritatii si a ritmului lent, intr-un film care dureaza aproape trei ore.

In Variety (Statele Unite), Peter Debruge scrie ca filmul este „o reinterpretare profana a mai mult de un secol de filme cu vampiri” – un haos vizual anarhic, „mai mult de unsprezece filme intr-unul singur”. Desi excesiv si „nerusinat”, este “niciodata plictisitor” si e o „fronda punk” fata de arta de consum banala.

In The Hollywood Reporter / Cineuropa (Germania) Jordan Mintzer il gaseste suplu, „fabricat prost, supraincarcat, fara directie, murdar si copilaros”. Cu toate acestea, apreciaza curajul regizoral: „duce Dracula intr-o lume in care nimeni nu a mai pasit.”

„Dracula” nu este o adaptare clasica a romanului lui Bram Stoker, ci o reinterpretare radicala si contemporana a mitului vampirului, transpusa intr-un context actual, transilvanean, plin de reflexii asupra istoriei, propagandei si identitatii nationale romanesti.

Este un film-hibrid, care alterneaza intre eseu vizual, montaj meta-cinematografic si satire sociale. Povestea urmareste un scenarist lipsit de idei care recurge la inteligenta artificiala pentru a genera povesti cu vampiri. Rezultatul: un amalgam absurd, comic, vulgar, grotesc si visceral care demistifica procesul creativ si satirizeaza cultura digitala de consum .

Filmul propune o suita de 14–15 povestiri, variind intre pulp, avangarda, grotesc, fantastic si hiperrealism, cu tot ce si-ar dori un public „larg”: sex, violenta, umor de proasta calitate, batai, sange — totul, asa cum spune chiar regizorul, „ca la portile Orientului”.

In distributie sunt Adonis Tanta —scenaristul/regizor in film, Gabriel Spahiu, Oana Maria Zaharia, Serban Pavlu, Ilinca Manolache, Alexandru Dabija, Andrada Balea, Eszter Tompa, Alina Serban .

Filmul beneeficiaa de o coloanal sonora care include muzica de  Wolfgang Frisch, Hervé Birolini, Matei Teodorescu si beneficiaza secvente de animatire AI retaliate de  Vlaicu Golcea.

Dracula in regia lui Radu Jude ajunge in cinematografe in Romania in aceasta toamna.

Citește în continuare