Skip to content

Interviu Teodora Dinu, director de proiect DIPLOMA: „In contextul din ce in ce mai instabil, suntem nevoiti sa ramanem creativi, flexibili si sa acceptam schimbarea ca parte din proces.”

In weekendul tocmai incheiat s-a deschis la ARCUB Hanul Gabroveni cea de-a XII-a editie a DIPLOMA Show, cel mai important festival dedicat noii generatii de artisti, arhitecti si designeri din Romania. Intr-un peisaj cultural in care Bucurestiul gazduieste simultan zeci de expozitii, vernisaje si proiecte vizuale, DIPLOMA reuseste, an de an, sa ramana unul dintre cele mai efervescente si asteptate evenimente ale toamnei – o rampa de lansare pentru vocile emergente ale scenelor creative si un barometru al directiilor in care se indreapta arta si designul romanesc.

Initiat si organizat de The Institute, festivalul a devenit, in peste un deceniu, mai mult decat o expozitie de lucrari de licenta: este un spatiu de tranzitie real intre mediul academic si cel profesional, un context curatoriat in care absolventii au sansa de a-si prezenta publicului primele proiecte in calitate de creatori si de a intra in dialog cu galerii, studiouri, companii si specialisti din industrie.

In spatele acestui demers se afla Teodora Dinu, istoric de arta si manager cultural, formata la Facultatea de Istoria Artei din Bucuresti si implicata de peste un deceniu in dezvoltarea industriilor creative locale.

Parte din echipa The Institute, ea coordoneaza unele dintre cele mai importante proiecte dedicate designului si artei emergente – de la Romanian Design Week pana la DIPLOMA Show –, construind punti intre generatiile tinere de creatori si mediul profesional si contribuind la cresterea vizibilitatii scenei creative romanesti in dialogul european.

Despre provocarile acestei editii, despre maturizarea noii generatii creative, despre relatia dintre educatie, industrie si public si despre modul in care arta poate deveni un instrument de intelegere a lumii contemporane, Teodora Dinu ne-a oferit mai jos un interviu care va invita sa descoperiti DIPLOMA Show 2025.

Unul dintre cele mai spectaculoase expozitii ale editiei ─ ce poate fi vizitata pana pe 12 octombrie la ARCUB – Hanul Gabroveni ─ este „Once in a Moment”, construita in jurul dipticului Day Song & Night Song semnat de Roman Tolici in cadrul proiectului Enjoy the Unexpected by IQOS. In jurul acestui nucleu conceptual, cinci artisti emergenti – Iulia Hlilhor, David Miholcsa, Cristina Birladeanu, Mihai Smeu si Laszlo Forray – aduc perspective asupra memoriei, identitatii si perceptiilor colective, transformand expozitia intr-un dialog intre generatii si o platforma de afirmare pentru noua scena creativa. Atmosfera vizuala este completata de universul sonor creat de Mischa Blanos, conceptul curatorial este semnat de Stefania Dobrescu.

Festivalul a ajuns anul acesta la a XII-a editie si aduce un numar record de 145 de artisti si 17 discipline creative. Ce spune acest record despre maturizarea generatiei actuale si despre nevoia de astfel de platforme in Romania de azi?

Recordul de inscrieri confirma faptul ca festivalul a devenit un reper pentru absolventii de facultati creative, un punct de trecere spre viitoarele lor cariere. Totodata evidentiaza si dorinta acestora de a fi vizibili, de a-si face vocea auzita in fata unui public larg si de a intra in dialog cu profesionistii din industriile in care vor profesa. Credem noi ca noua generatie a devenit din ce in ce mai constienta de importanta conexiunilor, a ‘networkingului’- in special la inceput de drum, si speram ca vad in Diploma un partener si un facilitator de oportunitati si intalniri.

In peste un deceniu, DIPLOMA Show a devenit un reper in traseele profesionale ale tinerilor creativi, de la colaborari cu galerii internationale pana la proiecte arhitecturale majore. Ce schimbare concreta obseri astazi in modul in care absolventii se raporteaza la cariera lor fata de primele editii?

Cu siguranta constientizeaza ca participarea la Diploma marcheaza un moment de tranzitie, este o prima ocazie in care se raporteaza la public si comunitate in calitate de profesionisti. In acelasi timp cred ca sunt mult mai constienti de valoarea reala a vizibilitatii pe care festivalul le-o ofera.

Intr-un context cultural tot mai instabil si imprevizibil, cat de dificil este sa pastrati festivalul la aceeasi anvergura si relevanta?

Contextul politic si economic din ce in ce mai instabil seteaza un nou mod de a opera in sectorul cultural. Asemenea domeniului in care activam, suntem nevoiti sa ramanem creativi, flexibili si sa acceptam schimbarea ca parte din proces. 

Pentru editia din 2025, board-ul creativ a inclus 50 de specialisti si a evaluat peste 630 de lucrari. Care au fost cele mai importante criterii de selectie si ce tip de discurs artistic ati dorit sa aduceti in prim-plan?

Boardul creativ evalueaza proiecte din circa 20 de specializari, de la arhitectura si urbanism pana la scenografie si new media, fiecare cu criterii specifice, insa ceea ce le uneste este originalitatea si autenticitatea cu care autorii isi spun povestea. Juriul apreciaza curiozitatea si angajamentul tinerei generatii de a-si gasi propria voce inca de pe bancile facultatii, iar proiectele prezente in expozitie reflecta clar potentialul unei generatii de talente aflate in plina formare.

Designul expozitiei semnat de Attila Kim este o trimitere la momentul 2015 si la istoria recenta a ARCUB. De ce ati ales acest gest de „arheologie scenografica” si ce mesaj transmite el despre locul festivalului in evolutia scenei locale?

Atat Diploma Show cat si Romanian Design Week sunt festivaluri cunoscute pentru locatiile atipice in care se desfasoara de obicei si care le ofera vizitatorilor ocazia de a explora locuri altfel inaccesibile – as da ca exemplu ultima editie a festivalului deschisa la fostul restaurant CINA. Anul acesta poposim cu festivalul intr-o locatie conventionala ca spatiu expozitional dar cu o valoare aparte datorita istoriei sale bogate: o cladire de patrimoniu care prinde din nou viata prin energia si creativitatea noii generatii de artisti.

Cat de importante sunt programele de mediere in cadrul DIPLOMA si cum au fost gandite pentru anul acesta? Cum veti apropia publicul de eveniment?

In relatie cu tinerii creativi, cred ca cel mai important atu al festivalului este comunitatea pe care am construit-o in timp – o resursa pe care o putem oferi acestora. Prin aceasta retea le putem facilita contactul cu viitorii colegi, parteneri, angajatori in industriile in care vor activa. incepand cu editia precedenta am initiat o serie de astfel de intalniri intre expozanti si boardul creativ menite sa consolideze aceste conexiuni. Daca anul trecut intalnirile au fost gandite pe domeniile mari – arte plastice, decorate si arhitectura, anul acesta ne-am propus sa intersectam toate aceste domenii si sa favorizam dialogul interdisciplinar.

O noutate a acestei editii este si seria de tururi ghidate pe care o dezvoltam alaturi de doua tinere curatoare. Prin acest demers ne dorim sa aducem publicul mai aproape de arta si sa le oferim o experienta de vizitare mult mai valoroasa.

Ce inseamna aceasta normalizarea vizitelor la expozitii si ce mai trebuie facut pentru a o consolida?

Din discutiile cu vizitatorii am aflat ca multi revin de mai multe ori pe parcursul unei editii – un semn clar al experientei pe care festivalul o ofera. Credem ca de la o editie la alta am reusit sa perfectionam aceasta „reteta”: de la expozitia multidisciplinara, la tururile ghidate si pana la petrecerile organizate, am transformat vizitarea unei expozitii intr-o activitate fireasca si placuta de petrecere a timpului liber.

Cum intentionati sa extindeti impactul DIPLOMA in urmatorii ani – va ganditi la o dimensiune regionala sau chiar internationala a proiectului?

De-a lungul editiilor am inclus in programul festivalului expozitii capsula cu proiecte ale absolventilor de la universitati din afara tarii, cu intentia de a oferi publicului si o perspectiva internationala. intr-adevar au fost insertii punctuale in programul festivalului, insa ne dorim sa continuam acest demers si chiar sa dezvoltam colaborarile internationale astfel incat sa devina o componenta integranta a festivalului.

Daca ar fi sa oferi un singur sfat unui absolvent care isi expune lucrarea anul acesta la DIPLOMA Show, care ar fi acela?

Sa continue sa fie curiosi! Curiozitatea este combustibilul lor si o sa ii ajute sa mearga mai departe atunci cand se lovesc de refuzuri, de usi inchise, momente de indoiala sau blocaje creative. Curiozitatea le va da motivatia sa caute alte drumuri, sa puna intrebari si sa descopere solutii alternative.

Care ar fi recomandarile personale pentru vizitatori la aceasta editie? Exista lucrari, instalatii sau sectiuni pe care le consideri esentiale pentru a intelege directiile in care se indreapta noua generatie creativa?

Cele 145 de proiecte din expozitie sunt tot atatea perspective si moduri de a privi lumea din jurul nostru, cred ca fiecare din noi va rezona cu cel putin o lucrare din expozitie. Tinerii artisti sunt conectati cu ei insisi dar si cu lumea din jurul lor, iar lucrari lor ne incurajeaza la autoreflectie si ne ofera un alt filtru prin care sa privim lumea. As mentiona proiectul Danielei Acatrinei, un comentariu delicios despre consumerism si apetenta pentru statut in peisajul contemporan si proiectul lui Dan Dumanoiu, care vorbeste despre legatura intre identitate si arhitectura printr-o serie de lucrari ce reusesc sa creeze o atmosfera stranie si misterioasa. Vizitatorii vor descoperi o serie de lucrari de o sensibilitate aparte care abordeaza teme precum memoria, singuratatea, pierderea. 

Pentru tine, ce este arta?

Pentru mine arta este un instrument prin care intelegem mai bine lumea, reusim sa articulam trairi, idei pe care nu le putem verbaliza, este si o forma de activism politic si mai presus de orice, o sursa de confort si conexiune. 

Citește în continuare