Skip to content

A murit Virgil Abloh, designerul casei de moda Louis Vuitton. La numai 41 de ani, Abloh s-a luptat cu o forma rara si agresiva de cancer. Cea mai recenta colectie Louis Vuitton este considerata una dintre cele mai bune din ultimul deceniu.

Anuntul decesului lui Virgil Abloh a luat prin surprindere lumea modei si a showbizului deoarece designerul a tinut secret acest aspect al vietii sale. Moartea directorului creativ pentru colectiile masculine ale casei de moda Louis Vuitton si fondatorul brandului Off-White a fost anuntata pe contul de Instagram al artistului care atinsese pragul de 41 de ani.

Ultima aparitie in public a lui Abloh a fost in urma cu cateva saptamani cand a fost deschisa prima expozitie retrospectiva a carierei sale. „Figures” of Speech” a fost vernisata pe 5 noiembrie in Doha, Qatar si include 55 dintre cele mai spectaculoase creatii ale designerului.

Mai jos puteti citi declaratia oficiala a mortii lui Virgil Abloh postata pe Instagram de catre familia si apropiatii sai.

„Suntem devastati sa anuntam decesul mult-iubitului nostru Virgil Abloh, un tata devotat, sot, fiu, frate si prieten. In urma lui au ramas sotia iubitoare Shannon Abloh, copiii Lowe Abloh si Grey Abloh, sora Edwina Abloh, parintii Nee si Eunice Abloh si numerosi dragi prieteni si colegi.

In ultimii doi ani, Virgil s-a luptat cu mult curaj cu o forma rara si agresiva de cancer, angiosarcoma cardiac. A ales sa indure aceasta batalie in privat inca de la diagnosticarea sa in 2019, a trecut prin numeroase forme de tratament provocatoare, toate acestea in timp ce se afla la conducerea mai mult institutii importante din moda, arta si cultura.

Printre toate acestea, etica sa de lucru, curiozitatea nemarginita si optimismul sau au ramas neclintite. Virgil era condus de daruirea fata de mestesugul sau si misiunea de a deschide usi pentru altii, de a crea noi cai pentru o egalitate mult mai vizibila in lumea artei si a designului. Deseori spunea ca „Tot ceea ce fac este pentru versiunea mea de la 17 ani.” si credea in puterea artei de a inspira generatiile viitoare.”

Abloh a fost primul artist afro-american care a ajuns la conducerea liniei masculine a casei de moda Louis Vuitton. Numirea lui in functie a marcat o schimbare uriasa intr-o lume a modei dominata de barbati sau femei albe care proveneau din familii aristocrate sau privilegiate.

Prima reactie a mortii lui Abloh a venit din partea lui Bernault Arnault, directorul conglomeratului LVMH care detine casa de moda Louis Vuitton: „Suntem cu totii socati de aceasta veste, Virgil a fost nu numai un designer genial si vizionar, a fost si un barbat cu un suflet frumos si cu o intelepciune mareata. Familia LVMH mi se alatura in acest moment de mare tristete si trimitem toate gandurile noastre catre cei dragi lui dupa ce au pierdut un sot, un frate, un tata si un prieten.”

De la inginer, arhitect, DJ si director creativ pentru Kanye West, in decurs de 15 ani de la primul contact cu lumea modei comerciale a fost numit de revista TIME una dintre cele mai influente personalitati ale anului 2018.

Majoritatea designerilor aflati la conducerea marilor case de moda europene s-au declarat intristati de decesul lui Virgil Abloh. Giorgio Armani a spus ca „I-am urmarit cariera cu mare mare interes, noua sa abordarea asupra modei si modul in care a comunicat au avut o senzatie incluziva.” Casa de moda Gucci l-a descris ca fiind „o inspiratie imensa pentru noi toti, atat ca designer dar si ca om. Ne va lipsi foarte mult insa viziunea lui va dainui prin urmele pe care le-a lasat de-a lungul carierei.”

Virgil Abloh a fost comparat adesea cu Jeff Koons sau Karl Lagerfeld insa era considerat deseori un om al „Renasterii” modei, reusind sa includa o mare parte din cultura nativa in creatiile sale.

S-a nascut pe 30 septembrie 1980 in Chicago intr-o familie de emigranti din Ghana. A fost crescut in Rockrod, Illinos si desi nu a avut pregatire formala ca designer, si-a invatat meseria de la mama lui care era croitoreasa.

In ziua in care a absolvit de la scoala de inginerie in 2003, pe cand era angajat la magazin de serigrafie, Virgil l-a intalnit pe Kanye West si pe managerul acestuia, John Monopoly. Imediat dupa aceea, a devenit un membru al echipei creative a rapperului aflat intr-o ascensiune fascinanta, in special in privinta stilului sau vestimentar. Din 2010 a condus Donda, compania creativa a lui West si a fost director artistic pentru albumul „Watch the Throne” pe care West l-a lansat alaturi de Jay-Z. Materialul i-a adus lui Abloh o nominalizare la premiile Grammy pentru cea mai buna „impachetare” a unui disc.

Contactul cu lumea modei europene a inceput in 2009 cand a realizat un internship la Fendi in Roma, alaturi de Kanye West. Si-au propus sa invete cum functioneaza o casa de moda traditionala pentru a-l transforma pe West intr-un magnat al produselor de lux. Merita mentionat faptul ca Fendi era inca de atunci o parte din conglomeratului LVMH care detine si Louis Vuitton.

Unul dintre primele momente memorabile pentru cariera amandurora a fost in 2009 cand au aparut la Saptamana Modei de la Paris sub forma unui grup de barbati pasionati de moda care asteptau sa fie pozati pe strada. Momentul a devenit o referinta in industria modei deoarece s-a intamplat cu cativa ani inaintea aparitiei conceptului de bloggeri de moda sau influenceri care se pozeaza pe strada.

In 2012 si-a lansat propriul brand vestimentar, Off-White, care a avut un succes urias in decurs de un an si jumatate. A reintrodus in lumea modei stilul „utilitar” care imprumuta numeroase elemente din uniformele muncitorilor de pe santier. Influenta brandului a fost vizibila inclusiv in Romania unde majoritatea vedetelor au purtat pe covorul rosu faimoasa curea galbena asemanatoare centuri de siguranta industriale pe care scria cu negru „Off White”.

In anii urmatori, pe langa faptul ca a fost purtat de cei mai in voga cantareti si actori ai vremurilor, Off-White a colaborat cu Nike, Champion, Jimmy Choo, Sunglass Hut si Timberland. Abloh a creat mobila pentru Ikea, sticle reutilizabile pentru Evian si ambalaje de Big Mac pentru McDonald’s. De-a lungul timpului, creatiile sale au fost expuse in muzee prestigioase pentru Luvru, Gagosian si Muzeul de Arta Contemporana din Chicago.

Abloh s-a remarcat din nou in 2015 cand a fost finalist in cadrul ceremoniei „Youngs Designers Prize” organizata de grupul LVMH. Astfel, conglomeratul a decis sa cumpere o parte din actiunile companiei Off White si i-au propus designerului sa devina director artistic al colectiilor masculine Louis Vuitton.

Si-a mentinut constant atentia asupra comunitatii din care a provenit si a dedicat mereu o parte din timpul sau pentru a crea un context mai favorabil imigrantilor afro-americani din America de Nord, Europa si Africa. 

In 2017 a creat uniforme pentru „Melting Pases”, o echipa de jucatori de fotbal afro-americani care imigrasera recent in Paris si care nu aveau acces sa joace in cadrul competitiilor oficiale deoarece nu aveau statut de rezidenti francezi. Ulterior, jucatorii au fost invitati in primul rand la defilarea brandului Off-White pentru a-i promova in randul presei si ai celebritatilor.

In 2018, in cadrul prezentarii primei sale colectii create pentru Louis Vuitton care a fost lansata printr-un spectacol grandios in Gradinile Tuileries din Paris, Abloh a tinut neaparat sa invite 3.000 de studenti. Ulterior, a lucrat pentru a sprijina comunitatile de skateboarderi si surferi din Ghana si a finantat costurile de reparatie a unor parcuri pentru acestia din Chicago.

Abloh avea o strategie neobisnuita fata de moda: „metoda 3%”. Era de parere ca un design nou poate fi creat schimband o piesa originala cu 3%.

Acest lucru i-a adus si critici care spuneau ca era mai talentat la reimpachetat idei vechi decat in crearea unui stil nou. In acelasi timp, o mare parte din editorii de moda veterani sunt de parere ca in lumea modei nu mai poate fi inventat nimic nou in materie de siluete si croiuri. In schimb, Abloh a stiut sa aduca publicul tanar mai aproape de Louis Vuitton printr-o abordare „high and low” in care stia sa creeze atat pentru cei mai bogati dar si pentru cei care nu isi permiteau hainele LV dar sperau sa isi poata cumpara intr-o zi ceva din magazinele brandului.

Intr-un interviu acordat publicatiei The New Yorker in 2019, Abloh spunea ca „pentru mine, moda de purtat pe strada este legata direct de Duchamp. Este aceasta idee a unui lucru deja facut. Vorbesc despre cultura de pe Lower East Side din New York, de hip-hop, de conceptul de sampling. Iau ceva de la James Brown, il decupez si creez un cantec nou.”

Abloh era constient de importanta istorica a numirii sale in functia de conducere la Louis Vuitton si spunea ca este „interesat sa utilizez aceasta platforma care mi s-a acordat pentru a arata intr-un mod poetic cum gandeste un grup foarte restrans de barbati afro-americani aflati la carma unei case de moda”.

In galeria foto de mai jos veti gasi cea mai recenta colectie creata de Virgil Abloh pentru Louis Vuitton pentru primavara 2022.

Citește în continuare