Skip to content

(foto, video) Balenciaga a prezentat noua colectie in mijlocul unei furtuni de ninsoare. Este o metafora pentru situatia din Ucraina dar si pentru viata designerului Demna Gvasalia care a fugit la 12 ani din Georgia din cauza razboiului rusilor.

Dintre toate prezentarile de moda care au avut loc la Paris Fashion Week zilele acestea, cel mai puternic impact vizual l-a avut showul Balenciaga. Pe langa spectacolul pe care l-a creat prin recrearea unei furtuni de zapada, conceptul artistic este o metafora pentru situatia actuala din Ucraina dar si pentru experienta de viata a designerului Demna Gvasalia.

Defilarea a fost realizata intr-un decor aparent apocaliptic de forma rotunda in care modelele, imbracate in haine de toamna-iarna, predominant rochii subtiri, au mers prin vant, ninsoare artificiala si conditii extreme. Este o metafora care reflecta situatia din intreaga lume dar mai ales din Ucraina.

Initial, Demna Gvasalia, directorul creativ al casei de moda Balenciaga, si-a dorit sa anuleze prezentarea colectiei pentru sezonul toamna-iarna 2022-2022 si s-a intrebat daca moda mai are sens in vreme de razboi. Dilema lui si-a gasit rezolvare cand i s-a reamintit cat de multi angajati depind de lansarea colectiei pentru a nu-si pierde veniturile. Acest tip de sacrificiu i-a amintit de copilaria lui si de sacrificiile pe care alti oameni le fac in zilele acestea.

La inceputul anilor ’90, familia lui Demna a fugit din Georgia cand el avea numai 12 ani, s-au refugiat in Dusseldorf dupa ce razboiul civil din zona devenise greu de suportat din cauza implicarii rusesti.

Intr-un comunicat de presa lansat inaintea prezentarii Balenciaga, Demna a povestit cum „Razboiul din Ucraina a fost un declansator al durerii unei traume din trecut pe care am purtat-o cu mine din 1993, cand mi s-a intamplat acelasi lucru si am devenit un refugiat pentru totdeauna. Acest totdeauna este singurul lucru care ramane cu tine. In vremurile acestea, moda isi pierde relevanta, saptamana modei devine o absurditate. Mi-am dat seama ca daca anulez acest show ar insemna ca dau batut, ca as ceda in fata raului. Dar am realizat si care sunt lucrurile cele mai importante in viata, precum viata insasi, iubirea umana si compasiunea.”

La aproape 10 ani dupa ce s-a refugiat cu familia in Germania, Demna a revenit in Georgia unde a studiat economie internationala la Universitatea din Tbilisi, ulterior si-a continuat studiile la Academia Regala de Arte Fine din Antwerp unde a absolvit un masterat in Moda si Design in 2006.

In deschiderea spectacolului, Demna a citit versuri scrise de un poet ucrainian iar pe scaunele invitatilor – care erau protejati de furtuna printr-un perete de sticla – erau asezate steaguri colorate in nuantele specifice Ucraine: galben si albastru. Invitatia la defilare a fost de asemenea realizata intr-un mod inedit, fiecare oaspete a primit catre un iPhone spart cu datele si ora showului de moda.

Modul in care a ales sa regizeze defilarea cu modelele lovite de vant care se straduiau sa duca saci uriasi de gunoi, aminteste de drumurile aproape initiatice pe care le strabat refugiatii care fug de razboi si care se afla mereu in miscare. In acelasi timp, fiind vorba de o prezentare de moda, sacii nu erau tocmai din plastic, erau din piele iar o parte din tinutele din noua colectie erau realizate fara nasturi sau fermoare, a inclus pulovere si rochii usor de impachetat si de transportat in caz de pericol.

Pentru a accentua ideea pericolului si a actiunilor criminale comise zilele acestea, una dintre modele a fost acoperita in banda de impachetare galbena care aminteste de semnalizarea utilizata de politisti in caz de pericol. Demna si-a incheiat manifestul spunand ca „acest show nu are nevoie de explicatie. Este o dedicatie pentru neinfricare, pentru rezistenta, pentru victoria iubirii si a pacii.”

In timp ce alte case de moda de lux si-au prezentat colectiile in mod obisnuit, fara vreo referinta la situatia din Ucraina, Balenciaga a demonstrat din nou de ce a devenit cel mai dorit si indragit brand in randul tinerilor.

Pe langa faptul ca vinde produse de lux in timp ce satirizeaza si parodiaza conceptul de lux prin lansarea unor haine care par deseori luate din gunoi, Demna Gvasalia si echipa lui au reusit sa se adapteze la mesajul actual si sa gaseasca un mod de a fi relevanti in mijlocul unei crize care afecteaza intreaga lume. A gasit un punct de vedere onest pe care l-a asociat unui spectacol surprinzator pe care il puteti urmari mai jos.

In mod simbolic, ultimile doua modele care au defilat in cadrul prezentarii au purtat tinute in nuantele steagului ucrainian.

Brandul Balenciaga este detinut de conglomeratul Kering al carui CEO este Francois-Henri Pinault, unul dintre cei mai bogati oameni de afaceri din Franta si sotul actritei Salma Hayek. Momentan, Balenciaga si-a oprit vanzarile catre Rusia si doneaza o parte din profituri pentru a sprijini actiunile World Food Programme care ajuta refugiatii de razboi.

Defilarea este planuita de aproape 6 luni iar la inceput, zapada era un comentariu asupra incalzirii globale dupa ce designerul Demna Gvasalia s-a plans ca nu a gasit zapada cand a fost in vacanta la ski. Ulterior, conceptul a dezvoltat un alt sens si a fost gandit in jurul nuantelor de alb, negru, rosu si cele 2 culori din steagul Ucrainei.

Balenciaga nu este singurul brand de lux care a sanctionat Rusia prin intreruperea activitatilor comerciale in zona. Louis Vuitton, Dior, Hermès, Chanel, Prada, Gucci, Saint Laurent, Cartier si Burberry  si-au inchis magazinele din Rusia si au oprit comertul online catre tara condusa de Vladimir Putin. Acelasi lucru l-au facut si brandurile mass-market precum H&M sau Zara care are peste 500 de magazine in Rusia.

Citește în continuare