Skip to content

„Bule de calatorie” – intelegeri intre tari apropiate pentru practicarea turismului – este noua tendinta din industria turismului mondial

Turismul este una dintre industriile cele mai afectate datorita raspandirii coronavirusului. Pentru a-l mentine pe linia de plutire in timpul pandemiei, unele tari au format aliante de calatorie cu statele invecinate, iar experimentul a avut rezultate mixte.

Acestea au fost denumite „bule de calatorie” (sau coridoare corona) si par sa fie tendinta spre care se indreapta viitorul turismului in urmatoarea perioada, chiar daca pare dificil de implementat si plin de riscuri. Acest concept le poate oferi turistilor acea incredere sa se aventureze din nou intr-o calatorie scurta cu avionul sau sa rezerve diferite cabane pentru sarbatorile de iarna.

Conceptul este unul complet nou, care a aparut din cauza coronavirusului, pe masura ce tarile incearcau sa-si reporneasca economia.

Organizatia Mondiala a Turismului estimeaza ca turismul international ar putea scadea cu pana la 80% in acest an fata de 2019, punand in pericol cel putin 100 de milioane de locuri de munca. Cu avioanele la sol, multe granite inchise si restrictii in vigoare, acesta ar putea fi o modalitate ideala pentru a ajuta la repornirea industriei calatoriilor.

In principiu, „bulele de calatorie” reprezinta tari apropiate, cu un nivel scazut de focare COVID-19, care isi deschid granitele pentru turism, dar pastreaza inchise celelalte frontiere. Desi nu au fost inca lansate oficial, continua sa aiba loc discutii intre guvernele din lumea intreaga cu privire la modul de introducere a noului concept.

In loc sa fie pentru calatorii de urgenta sau pentru o solutie pe termen scurt, „bulele de calatorie” sunt vazute ca solutii pe termen lung. Printre avantajele acestor acorduri s-ar putea numara eliminarea restrictiilor de viza, cat si a carantinei de 14 zile (cu care s-ar confrunta alti turisti din afara bulei).

Per Block, cercetator la Universitatea Oxford in domeniul mobilitatii si metodologiei sociale, a mentionat ca aceasta „idee este de a permite oamenilor o libertate suplimentara fara a provoca alte daune.”

„Bulele de calatorie” sunt o extensie a uneia dintre cercetarile lui Block si anume bulele sociale, in care oamenii isi extind zonele de carantina pentru a include mai multi oameni pe care ii considera siguri.

Ideea acestui concept turistic a aparut mai intai intre Noua Zeelanda si Australia.

Ambele tari au avut succes in reducerea virusului din cauza carantinei la nivel national. O bula de calatorie intre cele doua are sens, mai ales avand in vedere masurile stricte pe care ambele tari le-au impus vizitatorilor. O astfel de bula de calatorie ar ajuta domeniile turistice din ambele tari. Dupa cum subliniaza CNN, australienii reprezinta aproape 40% din sosirile internationale in Noua Zeelanda, turismul fiind una dintre cele mai importante industrii ale tarii.

In Europa, conceptul a fost preluat inital de trei state baltice (Estonia, Letonia si Lituania) care au format un parteneriat trilateral permitandu-le cetatenilor acestora sa intre pe teritoriile tarilor membre. Celor trei tari li se pot alatura Finlanda si Polonia. De asemenea, Ungaria si Slovenia au fost de acord ca cetatenii lor sa poata continua sa calatoreasca intre cele doua state.

Germania poate forma bule de calatorie cu Franta, Austria si Elvetia, atat timp cat nivelurile de infectie cu COVID-19 raman gestionabile. Vietnam si Thailanda ar putea sa creeze un „coridor de calatorie” in urmatoarele luni. Aceste doua tari au avut cea mai mare rata de succes in controlul virusului fata de restul tarilor din Asia de Sud-Est.

Un tip de bula de calatorie mult mai controversat a aparut in Europa intre Franta si Marea Britanie, care au fost printre cele mai afectate tari din lume.

Conform conceptului, turistii care soseau in Marea Britanie din Franta puteau fi scutiti de viitoarele masuri de carantina ale pandemiei in Regatul Unit si invers. Spre deosebire de alte bule de calatorie, aceasta se baza pe o strategie medicala si economica.

Citește în continuare