Skip to content

Cele mai noi filme romanesti se vad in avanpremiera la festivalul Les Films de Cannes à Bucarest. Evenimentul incepe pe 24 octombrie, biletele sunt la vanzare

Dupa un parcurs impresionant prin festivaluri internationale, unde au fost distinse cu premii si ovationate indelung, cele mai noi productii romanesti vor putea fi vazute la Les Films de Cannes à Bucarest, inainte de lansarea oficiala in cinematografe. Reunite in sectiunea Avanpremierele Toamnei — singura competitionala din festival — aceste filme intra in cursa pentru Premiul Publicului, oferit prin amabilitatea Dacin Sara.

Noul film al lui Radu Jude, Dracula, este o reinterpretare experimentala si satirica a mitului vampirului. Filmul urmareste povestea unui regizor care incearca sa monteze un spectacol despre Dracula, dar proiectul sau se transforma intr-o reflectie asupra istoriei, propagandei si identitatii nationale. Filmul combina stiluri variate, de la grotesc la avangarda, si include animatii generate cu inteligenta artificiala, scene explicite si secvente cu impact vizual puternic. Radu Jude spunea ca a incercat sa ofere “de toate pentru toti”: film comercial si eseu, film cu vampiri si comedie, film politic si satira, film erotic si film de actiune.

Sorella di Clausura, in regia Ivanei Mladenovič, spune povestea Stelei, o femeie educata care locuieste in mediul rural si care viseaza sa-l intalneasca pe Boban, un celebru muzician sarb. Cand primeste promisiunea unei intalniri, se muta la Bucuresti, dar sfarseste lucrand ca slujnica. Intalnirea cu idolul ei se dovedeste a fi o dezamagire. Filmul combina realitatea cu fictiunea, ironizeaza melodrama romantica si portretizeaza viata din comunitatile de la marginea societatii si iluzia succesului. Katia Pascariu a primit Premiul criticilor independenti pentru cea mai buna actrita la Locarno, iar regizoarea Ivana Mladenovič Premiul pentru cel mai bun regizor la Festivalul de la Sarajevo.

In Nu ma lasa sa mor, regizat de Andrei Epure, Maria este marcata de moartea misterioasa a vecinei ei, despre care circula zvonuri ca ar fi “vorbit cu copacii”. Pe masura ce timpul trece, Maria se implica in viata lasata in urma: adopta cainii Isabelei, il cunoaste pe fiul ei si are o intalnire neasteptata cu un taietor de lemne care se teme sa adoarma. Filmul oscileaza intre doliu si revelatie, explorand singuratatea, amintirile si modalitatile prin care cineva lasa urme, chiar si prin absenta. Nu ma lasa sa mor a avut premiera anul acesta la Festivalul de Film de la Locarno.

Interior Zero,semnat de Eugen Jebeleanu,este o ecranizare a romanului omonim al Laviniei Braniste. Cristina, o secretara in jur de 35 de ani, locuieste intr-un Bucuresti apasator si incearca sa inteleaga ce inseamna sa fie adultul functional pe care societatea il pretinde, in timp ce se straduieste sa fie un copil bun pentru mama care a crescut-o singura. Cristina este si personajul principal al unui roman pe care un regizor il transforma in film. In povestea ei incep sa se instaleze actorii, dar viata fiecaruia si circumstantele sociale incep sa se suprapuna peste fictiunea care le-a fost oferita. Filmul a avut premiera mondiala la Festivalul International de Film de la Vilnius si a fost selectat in categoria Smart7, un program dedicat regizorilor emergenti din sapte tari europene.

Still Nia, regizat de Paula Onet, o aduce in prim plan pe Stefania, care, dupa 15 ani de amnezie cauzata de o greseala medicala in copilarie, incearca sa-si regaseasca identitatea la 33 de ani, sa se reconecteze cu

 corpul sau instrainat si cu copilul ei interior. Dansul devine un nou limbaj in drumul vindecarii ranilor si al relatiei cu mama. In cadrul One World Romania, Still Nia a fost prezentat in sectiunea de work-in-progress si a fost selectat inclusiv la Sarajevo Film Festival in 2024.

Comatogen, semnat de Igor Cobileanski,este o poveste in care Alina, o asistenta medicala interpetata de Daniela Nane, ajunge intr-o situatie disperata: trebuie sa obtina rapid bani pentru a plati o datorie a fiului sau, altfel acesta risca inchisoarea. Pusa in aceasta situatie, femeia se confrunta cu o dilema etica neasteptata. Filmul exploreaza deciziile dificile si impactul acestora asupra vietilor celor implicati. Comatogen a fost prezentat in cadrul sectiunii Zilele Filmului Romanesc la Festivalul International de Film Transilvania in 2025.

Si anul acesta, selectia de filme romanesti in avanpremiera este completata de doua calupuri de scurtmetraje romanesti, aflate in afara competitiei, cateva titluri fiind prezentate la Cannes, in sectiunile Semaine de la Critique si Cinefondation. Publicul festivalier va putea viziona Mama! regizat de Teodor Ionita, care a fost in selectia oficiala a Festivalului Premiers Plans, Un cuplu triasic, de Iulia Turicianu, prezent la Festivalul International de Film de Animatie de la Annecy si la Shanghai International Film Festival, Marinica, baiatul meu de Mihnea Toma, proiectat la Festivalul DocLisboa, Alisveris de Vasile Tondinca, proiectat la Cannes in sectiunea Semaine de la Critique, Our Sea, de Alle Dicusi We Lived Slowly in Time of Peace, regizat de Kristina Jacot.O alta serie de scurtmetraje cuprinde Eurogenesis, proiectat si el la Cannes la Semaine de la Critique si castigator la BIEFF al Premiului pentru cel mai bun film din competitia nationala, Weaving Anni Albers de Alessandro del Vigna, Fursecuri si lapte, regizat de Andrei Tache Codreanu, prezentat la sectiunea Cinefondacion de la Cannes, Kobza, de Laura Pop, Pensule si ambalaje de Adrian Latu si Du-ma la apa,regizat de Teona Galgotiu. La finalul fiecarei serii de scurtmetraje, publicul se va intalni cu echipele filmelor pentru discutii.

In acest an, Avanpremierele Toamnei marcheza un eveniment special, gandit in jurul proiectiei mediumetrajului Index in regia lui Radu Muntean.

Intr-o padure nelinistitor de frumoasa, un ornitolog (Adrian Vancica) descopera, printr-o camera de supraveghere cu infrarosu, o creatura salbatica (Alexandru Bumbariuc). Scris si regizat de Radu Muntean si proiectat in premiera mondiala in august la Festivalul International de Film de la Locarno, Index are un umor neobisnuit, la frontiera intre realism si o expresivitate cinematografica novatoare, prin povestea in sine, tehnicile de filmare si colorizare si, mai ales, prin capacitatea de a surprinde. Radu Muntean va fi prezent alaturi de echipa filmului la o discutie ampla cu publicul, moderata de Roxana Calinescu si Andrei Tanasescu, in cadrul “Let’s talk about… film”, un eveniment in parteneriat cu Institutul Cultural Roman. 

Festivalul Les Films de Cannes à Bucarest este un eveniment fondat in 2010 de catre Cristian Mungiu cu sprijinul delegatului general al Festivalului de Film de la Cannes, Thierry Frémaux, si este organizat de catre Asociatia Cinemascop si Voodoo Films.

Biletele sunt la vanzare si le gasiti aici

Citește în continuare