Skip to content

La Ateneul Roman va avea loc un concert dedicat prieteniei dintre Constantin Brancusi si James Joyce. S-au intalnit prima data in 1929 cand Joyce i-a cerut lui Brancusi sa ii faca „un portret mai straniu, mai potrivit mie”.

Prietenia dintre sculptorul Constantin Brancusi si scriitorul James Joyce va fi celebrata la Bucuresti printr-un concert extraordinar, care va avea loc pe scena Ateneului Roman pe 19 februarie, de la ora 19:00. 

„Concertul prieteniei dintre Constantin Brancusi si James Joyce”, pus in scena de pianista Ana Silvestru ii va avea ca invitati pe Paul Handschke – solo cellist la Orchestra Tonhalle Zürich, violonistul Cosmin Banica – concertmaistru al Orchestrei Tonhalle din Zürich, violonistul Rafael Butaru – concertmaistru al Filarmonicii „George Enescu” din Bucuresti si clarinetistul Emil Visinescu – solo clarinetist al Orchestrei Filarmonicii „George Enescu”. 

„Acest concert este un omagiu adus muzicalitatii remarcabile a lui Constantin Brancusi, precum si unor teme importante ale creatiei celor doi mari artisti: exilul, patria lasata in urma, dar care le-a ramas aproape, in suflet, tragedia razboiului, fluiditatea si evolutia infinita a operei de arta”, a declarat Ana Silvestru, cea care a gandit evenimentul.

Concertul va debuta cu Sonata a III-a „in caracter popular romanesc” pentru vioara si pian a lui George Enescu – o emblema a culturii romane in care, la fel ca in „Coloana Recunostintei fara sfarsit “, arta taraneasca este ridicata la sublim.

Va urma Trio „Contraste” de Béla Bartók, o lucrare familiara lui Brancusi si „Sonata pentru violoncel si pian” de Claude Debussy, una dintre capodoperele compuse in timpul Marelui Razboi, perioada pe care James Joyce a petrecut-o la Zürich, unde a frecventat Cabaretul Voltaire si unde i-a cunoscut pe Tristan Tzara si Marcel Iancu. Seara se va incheia cu „Trioul pentru pian, vioara si violoncel pe teme populare irlandeze” de Frank Martin, una dintre cele mai iubite lucrari inspirate de folclorul irlandez.

„Am gandit acest eveniment stiind ca 2022 este anul in care celebram un secol de la publicarea romanului „Ulysses” si 140 de ani de la nasterea, pe 2 februarie 1882, a lui James Joyce. Iar faimoasa prietenie si colaborare dintre scriitorul irlandez si sculptorul  roman Constantin Brancusi ne-a convins sa organizam un concert special exact de ziua lui Brancusi, pe una dintre cele mai prestigioase scene din Romania”, a mai spus Ana Silvestru.

Concertul este inclus in stagiunea 2021-2022 si va dura 70 de minute. Biletele pot fi procurate online sau direct de la casa Poarta Franklin a Ateneului Roman, cu maximum 30 minute inainte de inceperea concertului. De la Poarta Franklin vor putea fi achizitionate doar biletele ramase disponibile dupa vanzarea online. Evenimentul este organizat de Asociatia „Ana Silvestru Classics din Zürich” si va avea loc conform prevederilor in vigoare referitoare la organizarea spectacolelor.

Constantin Brancusi si James Joyce s-au cunoscut in 1929 cand autorul irlandez l-a vizitat pe artistul roman in atelierul lui din Paris pentru mai multe sesiuni de portrete.

Intalnirea dintre Brancusi si Joyce a fost planuita de editorii de la Black Sun Press of Paris care i-au comandat lui Brancusi un set 8 ilustratii pentru cartea „Povesti despre Shem and Shaun”. Dintre acestea, doua il reprezentau pe scriitor; prima schita a fost respinsa de editori fiind considerata banala, iar a doua, mult mai stilizata si mai abstracta, a fost alesa ca fiind un „simbol al lui Joyce”. Este vorba despre o spirala si un grup de linii desenate cu pensula si cerneala indiana.

Criticul de arta V.G. Paleolog l-a cunoscut pe Brancusi la Paris in 1910 prin intermediul lui Amedeo Modigliani care era ucenicul sculptorului roman la vremea respectiva. Amintindu-si despre intalnirea dintre Joyce si Brancusi, Paleolog a povestit ca „Brancusi i-a facut cateva portrete ca desene realiste dar Joyce era nemultumit. Domnule Brancusi, de ce ma faci asa realist? Fa-mi un portret mai straniu, mai potrivit sinelui meu… Brancusi i-a promis ca se va mai gandi iar data viitoare l-a intrebat: Cum te cheama? Joyce!  – a raspuns dupa mirare irlandezul. Atunci, iata portretul tau! – si i-a intins spirala (joy = bucurie). Hazul fu ca, intr-o scrisoare adresata tatalui sau, James Joyce ii arata intr-o fotocopie portretul. Batranul, mucalit, i-a scris fratelui lui James, Stanislas: „James mi-a trimis portretul sau. S-a schimbat foarte mult… Dar isi seamana inca.”

Lui Brancusi nu ii placea deloc sa comenteze asupra intentiei sale artistice si nici sa ofere explicatii despre vreo lucrare. Artistul obisnuia sa spuna: „Du-te la ea, pune mana, si apoi ea iti vorbeste.” De-a lungul timpului, zeci de istorici de arta au interpretat portretul-spirala pe care i l-a facut lui Joyce, unii considera ca Brancusi si-a imaginat sinele ca pe o spirala, un semn sacru, o scriere samanica sau un semn dublu care simboliza perechea, cuplul, cele doua principii elementare ale vietii si ale lumii: feminin si masculin.

Mai jos puteti citi despre o alta prietenie a lui Constantin Brancusi, cu unul dintre cei mai mari artisti ai secolului trecut, Marcel Duchamp.

Pentru ca Brancusi era foarte retras si nu se afisa la serate mondene, preferand sa-si primeasca prietenii in atelier, prietenia lui cu Duchamp nu a fost evocata niciodata in public chiar daca in epoca se stia ca acesta il ajutase sa expuna in America si ii facuse cunostinta cu clienti americani influenti care au achizitionat lucrari ale romanului.

Asa se face ca prietenia lor a fost apreciata in adevaratele ei nuante si profunzimi dupa moartea lui Brancusi cand a fost documentata si inventariata intreaga lui corespondenta. Brancusi pastrase toata corespondenta cu Duchamp, il mentiona adesea si in scrisorile care iubita sa – Marthe.