Skip to content

Tinerii compozitori romani isi pot inscrie creatiile intr-o competitie desfasurata la Timisoara – Capitala Europeana a Culturii. Creatia castigatoare va fi interpretata de Romanian Chamber Orchestra alaturi de doua capodopere de Antonín Dvořák. Din juriu face parte si Cristian Macelaru.

Pe langa expozitii spectaculoase, teatru in aer liber si in spatii neconventionale si ateliere pentru copii si adulti deopotriva, programul „Timisoara – Capitala Culturala a Culturii in 2023” incurajeaza tinerii artisti romani sa isi utilizeze spiritul creativ pentru a se face remarcati.

Intre 9 martie si 20 aprilie, tinerii compozitori cu varste intre 18 si 40 de ani sunt invitati sa se inscrie la o competitie de compozitie. 

Lucrarea castigatoare va fi interpretata, in 31 mai, de Romanian Chamber Orchestra, alaturi de doua opusuri de referinta din repertoriul muzicii clasice: Concertul pentru violoncel si orchestra in si minor op. 104 (solist Benedict Klöckner – violoncel) si Simfonia nr. 7 de Antonín Dvořák.

Competitia se numeste „Call for Scores 2023” – Shine the light through music si presupune ca lucrarea care va fi inscrisa in concurs sa fie originala, interpretata in premiera in spatiul public.

In plus, pentru a fi eligibila, compozitia trebuie sa nu fi fost interpretata anterior in fata publicului si sa fie compusa pentru o orchestra simfonica formata din cordari, doua flaute, doua oboaie, doua clarinete, doua fagoturi, patru corni, doua trompete, trei tromboni, tuba si percutie.

Pe scurt, se cauta un compozitor foarte talentat si multivalent caruia i se ofera sansa de a se afirma intr-un cadru profesionist, creatia lui l-ar putea propulsa in randul artistilor emergenti care ar putea cuceri muzica clasica in viitor.

Scopul competitiei este de a celebra programul „Timisoara, Capitala Europeana a Culturii in 2023” si de a stimula tinerii compozitori sa scrie lucrari pentru o formula orchestrala complexa.

Pe langa imbogatirea repertoriului romanesc contemporan, competitia are scopul de a promova tinerii compozitori romani, cu varsta cuprinsa intre 18 si 40 de ani.

Apelul este deschis tinerilor compozitori care detin cetatenia romana. Fiecare concurent poate participa cu una sau mai multe compozitii, durata maxima a unei creatii nu trebuie sa depaseasca 10 minute.

Inscrierea nu presupune nicio taxa de participare si se realizeaza prin e-mail, la adresa: office.romanianchmaberorchestra [at] gmail.com, in subiectul e-mail-ului mentionandu-se: „RCO Call for scores 2023, alaturi de numele participantului”.

Compozitia se va anexa in format pdf (max. 20 MB), alaturi de CV-ul personal (max. 1800 caractere). In cazul in care exista inregistrari private (fara prezenta publicului) ale lucrarii prezentate in cadrul concursului, acestea vor fi puse la dispozitia organizatorilor sub forma de link introdus in corpul e-mail-ului (Youtube / Soundcloud / Vimeo). Termenul limita de inscriere este 20 aprilie. 

Procesul de selectie este coordonat de directorul artistic Cristian Andris iar din comisia de jurizare face parte si dirijorul Cristian Macelaru, una dintre vedetele lumii dirijorale la nivel european, fiind in prezent dirijor principal al WDR Sinfonieorchester din Köln si director artistic al Orchestrei Naționale a Frantei.

Mai jos puteti un film documentar despre Romanian Chamber Orchestra, un ansamblu creat la initiativa violonistului Alexandru Tomescu si a violistului Ladislau Cristian Andris, directorii artistici ai orchestrei.

Mai jos va invitam sa descoperiti mai multe despre compozitorul-geniu ale carui creatii vor fi interpretate in cadrul concertului din 31 mai 2023 – Antonín Dvořák.

In 62 de ani de viata, Antonin Dvořák a compus peste 200 de lucrari, in multe genuri muzicale: 9 simfonii, 9 opere, concerte pentru pian, violoncel, vioara, o balada, un oratoriu, 14 lucrari pentru cvartet de coarde si altele.

Dvořák a fost sustinut de mic sa cante de catre tatal sau, invatand tainele viorii inca din copilarie, cantand alaturi de orchestre locale sau in corul bisericii. La 12 ani, Antonin a inceput sa studieze pianul, viola si orga, iar la 16 ani a intrat la Scoala de Orga din Praga, unde a descoperit muzica lui Wagner. Compozitorul avea sa recunoasca ulterior ca lucrarile compuse pana in 1873 au fost puternic marcate de Wagner si de alti compozitori germani ai romantismului tarziu, ca Brahms, care i-a si devenit prieten si sustinator.

Simfonia nr. 7 a fost finalizata la 17 martie 1885 si interpretata pentru prima data la 22 aprilie 1885 la St James’s Hall din Londra. 

Publicata initial ca Simfonia nr. 2, creatia lui Dvořák este foarte apreciata de critici si muzicologi. Donald Tovey scria in 1936 in cartea „Essays in Musical Analysis” ca „alaturi de cele patru simfonii ale lui Brahms si de Simfonia a IX-a a lui Schubert, se numara printre cele mai mari si mai pure exemple in aceasta forma de arta de la Beethoven incoace”.

Dvořák a inceput sa lucreze la simfonie pe 13 decembrie 1884, dupa ce lucrase si admirase  noua Simfonie nr. 3 a lui Johannes Brahms. Acest lucru l-a determinat sa scrie el insusi o noua simfonie, momentul fiind inspirat si de alegerea sa ca membru de onoare in Societatea Filarmonica din Londra. 

El a finalizat o prima schita in cinci zile si i-a scris unuia dintre prietenii sai: „Acum sunt ocupat cu aceasta simfonie pentru Londra si, oriunde ma duc, nu ma pot gandi la nimic altceva. Sa dea Dumnezeu ca aceasta muzica ceha sa emotioneze lumea!”

Concertul pentru violoncel si orchestra in Si minor, op. 104 este ultimul concert solo al lui Antonín Dvořák. 

A fost compus in 1894-1895 pentru prietenul sau, violoncelistul Hanuš Wihan, dar a fost interpretat in premiera la Londra, la 19 martie 1896, de violoncelistul englez Leo Stern.

Dvořák a compus concertul la New York, in timp ce era director al Conservatorului National American. In 1894, Victor Herbert, care preda de asemenea la Conservator, scrisese al doilea sau „Concert pentru violoncel op. 30” pe care l-a prezentat cu succes la Filarmonica din New York sub conducerea lui Anton Seidl. Herbert a fost violoncelist principal in orchestra care a interpretat premiera Simfoniei „Lumea Noua” a lui Dvořák, una dintre cele mai cunoscute piese ale sale.

Dupa premiera de la Londra din 1986 cand a fost bine primit, Brahms a scris despre compozitia lui Dvořák ca „A fost o lucrare foarte buna. Daca as fi stiut ca se poate scrie un astfel de concert pentru violoncel, as fi scris unul cu mult timp in urma!” 

Multi alti violoncelisti considera concertul op.104 drept unul dintre cele mai bune creatii din istoria muzicii clasice.

Un articol realizat cu sprijinul Vodafone

Citește în continuare