Skip to content

‘Dune: Partea II’, blockbusterul anului, de azi in cinematografe. In culisele decorurilor spectaculoase din Abu Dhabi, Iordania, Budapesta si Italia, costumelor fabuloase si cascadoriilor care au implicat mii de specialisti din intreaga lume.

Incepand de astazi, in cinematografele romanesti (si din jurul lumii) intra noul film ‘Dune’ regizat de Denis Villeneuve, continuarea lungmetrajului din 2021 care a castigat sase premii Oscar. Intitulat simplu „Dune: Partea II”, pelicula bazata pe celebrul bestseller al lui Frank Herbert a fost descrisa de majoritatea publicatiilor importante din industria cinematografica drept unul dintre cele mai spectaculoase filme SF din toate timpurile. 

Productia este semnata de Warner Bros. Pictures si Legendary Pictures si distribuita in Romania de Vertical Entertainment. Mai jos va invitam sa descoperiti povesti din culisele filmarilor, despre decorurile, costumele si cascadoriile ale unui film care va scrie istorie.

Continuarea readuce pe marele ecran starurile deja consacrate din primul film dar si nume noi. 

Timothée Chalamet, Zendaya, Rebecca Ferguson, Josh Brolin, Austin Butler, Florence Pugh, Dave Bautista, Christopher Walken, Stephen McKinley Henderson, Léa Seydoux, Stellan Skarsgård, Charlotte Rampling si Javier Bardem joaca personajele principale din “Dune: Partea II”.

„Dune: Partea II” exploreaza calatoria mitica a lui Paul Atreides in timp ce se asociaza cu Chani si poporul Fremen pentru a pune la cale razbunarea impotriva celor care i-au distrus familia. In fata alegerii intre dragostea vietii sale si soarta universului, el se straduieste sa previna un viitor teribil ce doar el il poate vedea.

Villeneuve a regizat filmul dupa un scenariu pe care l-a scris impreuna cu Jon Spaihts, bazat pe romanul lui Herbert. 

Cineastul a colaborat din nou cu echipa din spatele primului film al seriei „Dune”: directorul de imagine Greig Fraser, scenograful Patrice Vermette, montorul Joe Walker si supervizorul de efecte vizuale Paul Lambert, compozitorul Hanz Zimmer, toti sunt castigatori ai cate un premiu Oscar pentru filmul anterior. A revenit si designerul de costume Jacqueline West, nominalizata de asemenea la Oscar pentru primul ‘Dune’.

„Dune: Partea II” a fost filmat la Budapesta, in Ungaria, Abu Dhabi in Emiratele Arabe Unite, Iordania si Italia.

In Italia, Sanctuarul Brion a servit drept fundal pentru scenele cu Charlotte Rampling, Florence Pugh si Léa Seydoux, Reverenda Maica Mohiam Bene Gesserit, Printesa Irulan si, respectiv, Lady Margot Fenring. Locul a fost unul special, mai ales pentru Patrice Vermette, deoarece mormantul Brion din San Vito d’Altivole, langa Treviso, a fost una dintre principalele surse de inspiratie ale designerului de productie pentru „Dune”.  

Format dintr-un complex elegant de poduri de beton, pasarele si cladiri, o capela si un pavilion de apa, mormantul Brion este de obicei interzis filmarilor. Insa un membru al familiei Brion este un fan al primului film si a acordat permisiunea de a filma la fata locului, fiind pentru prima data cand este oferita o astfel de autorizatie.

Scenele cu Florence Pugh si Christopher Walken in rolul Printesei Irulan si al tatalui ei, Imparatul, au fost realizate la Budapesta, in Gradina Japoneza, o mica gradina botanica, si in Cimitirul Fiumei. 

Scenograful Patrice Vermette si echipa sa au construit numeroase decoruri in Budapesta, principalele fiind Cortul Imperial, Cutia Baronului, Camera de razboi Arrakeen, Galeria Sietch Tabr, Templul Creatorului si Cisterna sufletelor. 

Platourile de filmare din Budapesta au fost construite in studiourile Origo si in masivul Hungexpo Budapest Congress and Exhibition Centre. Spatiul total a fost de 340.000 de metri patrati.

Din primul film a fost refolosit un singur element de decor: usile resedintei Harkonnen. Restul au fost proiectate si construite de la zero. 

Echipa lui Patrice Vermette a construit decorurile planetei Harkonnen de pe Giedi Prime in sala de expozitii Hungexpo, impreuna cu cateva decoruri Fremen, utilizand o scena de 103.000 de metri patrati si 45 de metri inaltime.

Pentru satele Fremen – Sietch, Vermette s-a inspirat din arhitectura antica a Orientului Mijlociu. De exemplu, ziguratul, cu structura sa de piramida in trepte, este un motiv recurent, la fel ca si porumbeii inalti si conici, cu multiple gauri de percutie.

Cisterna de suflete a Fremenilor, care contine apa pretioasa scursa din cadavrele mortilor si reprezinta visul lor de a transforma Arrakis intr-o planeta verde, a fost proiectata astfel incat baza sa fie atat de intunecata incat sa para un abis. Constructia a fost inspirata de cladirile antice din Petra, alaturi de un strop de lumina si miscare spatiala a artistului James Turrell. 

Pentru uriasa camera de razboi din Arrakeen Residency, unde are loc o confruntare cruciala la sfarsitul povestii, Patrice Vermette s-a inspirat din arhitectura brutalista. 

Unul dintre cele mai mari decoruri a fost cortul imperial gigantic, piramidal si argintiu, care a fost ridicat la umbra sub nava spatiala a imparatului, chiar in afara zidurilor din Arrakeen.  

Cortul a fost construit astfel incat faldurile sale metalice sa se poata prabusi, sa straluceasca si sa se miste ca niste valuri in vant, cu o rampa lunga care ducea pana la imparat. 

Baronul Harkonnen a devenit foarte slabit de cand a fost la un pas de a muri in primul film, asa ca Vermette a creat un aparat de respiratie de care depinde si care il urmareste peste tot.  In realitate, aparatul trebuia sa fie deplasat de doua macarale.

Scenografii au creat si desenele diferitelor masini, vehicule si creaturi din film. Designerii si producatorii de recuzita BGI din Longcross, Marea Britanie, au construit machetele din fata si din spate ale aeronavei, care au fost apoi expediate in Ungaria. Reasamblarea a durat aproximativ trei saptamani.

Merita mentionat ca “Dune: Partea II” este al saselea film realizat impreuna de regizorul Denis Villeneuve si scenograful Patrice Vermette. Potrivit lui Vermette, cei doi au atat o simbioza extraordinara.

Pentru „oceanul” de dune care se intinde pe kilometri intregi in departare si care adaposteste viermii de nisip mortali, dar indispensabili, si campurile de mirodenii pe care le cultiva, Villeneuve si Vermette au ales desertul Liwa, o zona intinsa aflata la sud de Abu Dhabi, care a fost, de asemenea, locul unde au fost filmate o serie de batalii importante.

In Abu Dhabi, 30 de kilometri de drumuri de acces catre 20 de locuri diferite au fost construite si intretinute zilnic de echipaje locale, folosind toate resursele naturale. Pe drumuri s-au deplasat patru macarale de 160 de tone, precum si peste 40 de incarcatoare telescopice folosite pentru a crea umbre in mijlocul desertului.

In ceea ce priveste Iordania, administratorul spatiilor de filmare, Duncan Broadfoot, a lucrat cu un reprezentant al Comisiei Regale Iordaniene de Film, care a prezentat echipei de productie locuri din Iordania care nu au mai fost vazute niciodata pe pelicula. 

Secventa de la sfarsitul productiei (nu va dam spoilere, va invitam sa urmariti filmul si sa reveniti la articol pentru a intelege mai bine locurile la care ne referim) a fost filmata intr-o zona de-a lungul coastei Namibiei, unde oceanul intalneste desertul.

In privinta costumelor, designerul Jacqueline West s-a inspirat din arta medievala si din instructiunile lui Denis Villeneuve de a evita aspectul traditional al filmului SF. Pentru filmul al doilea a creat costume cu substrat psihologic si mistic. 

Pentru a transforma distributia „Dune: Partea II” pentru rolurile lor in Casa Harkkonen, echipa a folosit machiaj de culoarea oaselor, chelii si acoperitoare de sprancene pentru a crea un aspect stilizat fara par. Camera cu infrarosu a directorului de imagine Greig Fraser, folosita pentru anumite scene din Harkonnen, a creat un nivel suplimentar de pregatire, deoarece iluminarea diferita a determinat un aspect accentuat in comparatie cu primul film.

Pentru a-l transforma pe Austin Butler in Feyd-Rautha Harkonnen, echipa de  machiaj prostetic, condusa de suedezii Love Larson si Eva von Bahr, a lucrat cu un mulaj al capului actorului pentru a crea un model realist pe baza caruia sa lucreze ulterior. 

A fost creata o chelie moale din silicon, care a fost apoi aplicata pe actor de la pometi in sus pentru a crea aspectul complet lipsit de par. Imbinarea piesei create cu pielea lui Butler a fost pe nasul acestuia si a trebuit sa fie aplicata exact in acelasi loc de fiecare data, deoarece diferenta de un milimetru ar fi fost vizibila in fata camerei. Aplicarea machiajului lui dura zilnic peste trei ore iar indepartarea dura cel putin o ora. Dar asa cum veti vedea pe marele ecran, transformarea este spectaculoasa.

Echipa de cascadori a ajuns in unele zile de filmare si la 100 de persoane, cu specialisti adusi din toata lumea. Departamentul a fost condus de Lee Morrison si Roger Yuan – care apare in film in rolul lui Lanville din Casa Atreides.

Morrison si Yuan au fost insarcinati sa se asigure ca toate secventele de actiune au fost executate atat intr-un mod spectaculos, cat si in siguranta. Dupa ce regizorul Denis Villeneuve a aprobat schitele de lupta, Morrison a inceput sa ii antreneze si sa ii invete pe actori miscarile lor. Acest lucru a presupus zile intregi petrecute in sala de sport cu echipa de lupta, condusa de coordonatorul de lupte Roger Yuan, care i-a instruit pe actori sa execute miscarile pe care un artist martial le-ar fi invatat in 10 sau 20 de ani.

Yuan ia in considerare personajele atunci cand ii antreneaza pe actori sa lupte.  De exemplu, daca personajul poarta cicatrici, este furios sau are alte emotii, acestea sunt incluse in coregrafie. In cazul lui Paul Atreides, personajul parcurge o calatorie emotionala profunda si trebuie sa apeleze la un anumit nivel de rautate pentru a face ceea ce trebuie sa faca in beneficiul poporului sau, asa ca acest lucru influenteaza stilul sau de lupta.

Yuan a creat stiluri de lupta individuale pentru fiecare dintre diferitele grupuri din film. Fremenii, de exemplu, se tin la pamant si cauta locuri vulnerabile, folosind cutite rapide si furioase, cu metode derivate din animale precum serpii, soparlele si scorpionii. Pentru Feyd-Rautha Harkonnen, Yuan a conceput ca de fiecare data cand ia o viata, sa „manance” sufletul, crezand ca acest lucru il face mai puternic.  

„Dune: Partea II” contine sapte secvente de actiune uriase, de o amploare care depaseste cu mult tot ceea ce apare in primul film. 

Scopul realizatorilor a fost de a imersa publicul in mijlocul actiunii si de a se asigura ca niciuna dintre secventele de lupta nu se va simti la fel ca cele din primul „Dune”.  Toate informatiile din acest articol plus multe alte povesti despre artistii si munca din spatele productiei veti gasi si in cartea „The Art and Soul of Dune: Part Two” care este disponibila incepand de astazi.

Lansarea filmului este un moment buna ca fanii sa (re)descopere romanul lui Frank Herbert care sta la baza filmulu. Cartea este publicata in “Armada powered by Nemira”, unde cititorii vor descoperi toate cele 14 volume Dune, dar se poate si asculta in versiune audio pe audiotribe.ro, in lectura lui Andi Vasluianu. In plus, seria “Dune MOVIE EDITION” este disponibila in reteaua Carturesti si in toate librariile fizice si online din Romania.

Citește în continuare