Skip to content

EducaTiff la TIFF 20 cu o miza importanta: Educatia audio vizuala in programa scolara. Resurse pentru profesorii care vor sa discute pe diverse teme cu elevii in baza unor filme

Urban.ro va relateaza de la Cluj si despre mecanismele educationale care ne ajuta sa ne apropiem de copii si sa adaptam educatia la nevoile lor, intr-un proiect sustinut de Lidl Romania.

Tiff continua in acest an programele de lobby pentru crearea unei structuri oficiale ca educatia audio viziuala sa fie parte din programa formala a elevilor.

Intr-o conferinta dezbatere la care au participat astazi si reprezentati ai Ministerului Culturii, dar si ai Ministerului Educatiei, reprezentati ai ONG-urilor cu obiective educationale au vorbit despre cat de important este ca elevii din orice zona a tarii sa poata discuta in baza unor filme, pe teme de istorie, de rasim, bulling.

In contextul in care copiii cresc cu youtube din primii ani de viata si cel mai adesea aceasta este principla lor forma de informare, deci mintea le este sttructurata pe vizual, necesitatea predarii – fie si in programe optionale – a unor cunostinte folosind filme artistice, dar cu puternice influente educative, ar fi un punct important in adaptarea scolii la nevoile tinerilor.

Dana Grigorovici, Profesor, Colegiul Național Gheorghe Sincai, Cluj-Napoca a povestit despre programele sale de la orele de curs in care a implicat si filme pentru a le explica si a discuta cu elevii despre probleme actuale cu nevoile lor. Un exemplu a fost Billy Elliot – care vorbete despre prejudecati discriminare, dar e si un context bun pentru a povesti despre istoria Angliei si grevele minerilor din anii ‘83- ‘84.

Dana Grigorovici spune ca problema cea mai mare nu e la a-i convinge pe copii sa mearga la film, ci a-i face pe parinti si pe colegii de la materiile de examen (matematica, literatura) sa inteleaga ca a merge la film nu e neaparat ca o distractie…

 Desigur e nevoie de o structurare oficiala a unor asemenea activitati: un catalog de filme care sa fie accesibil profesorilor prin Ministerul Invatamantului, o metodologie de discutie pentru fiecare film (pentru a nu fi nevoie de fiecare data de un intermediar de la un ONG au care e implicat n lumea filmullui), implicarea comunitatii locale, mai ales in rural, pentru a folio biblioteca sau caa de cultura drept sala de proiectie.

Daca sunteti profesori si doriti sa implementati la cursurile dvs aceasta forma atractiva de dialog si invatare o puteti contacta pe Oana Ghera, Cofondator Asociatia Culturala Bloc Zero, coordonator al programelor de educatie cinematografica Education à l’image si One World Romania la Scoala.

Institutele culturale care au reprezentante in Romania – Franta, Marea Britanie, Cehia, Germania – va pot oferi materiale vizuale atractive pentru copii.

De asemenea, ii puteti contacta pe Mihai Lupu, Fondator Educab & Short Film Breaks, Ileana Bîrsan, Fondator Filmikon, co-fondator DokStation Music Documentary Film Festival, lector si formator in programe de educatie cinematografica, Andrea Reisz, Director programe, Asociația culturală Contrasens

De asemenea puteti incuraja copiii sa-si faca propriul club de film si de discutii pe baza filmelor. Raluca Nemeti, eleva in cls. a X-a la Seminarul Teologic Ortodox, Cluj-Napoca, participanta la European Film Academy Young Audience Award, este un bun exemplu: grupul creat de ea are 100 de copii din toata Europa. Vizioneaza filme de peste tot din lume si au invitati la discutii o parte din echipele productiilor pe care le-au vazut.

Pandemia ne-a pus fata in fata cu scoala online si ne-a asezat in contextul sa intelegem ca scoala trebuie sa se adapteze la modele si mijloace noi de a vorbi cu copiii. De fiecare dintre profesori depinde daca un copil descopera cu drag putin mai mult decat programa scolara si gaseste o motivatie sa se indrepte catre a studia mai mult in orice domeniu.

Un articol realizat cu sprijinul Lidl Romania care este partener TIFF de multi ani; regasiti LIDL in sectiunea TIFF Film Food – unde filme care au trimiteri la gastronomie sunt insotite de cine gandite si pregatite de chef-i premiati. Chiar si aceste filme cu teme gastronomice pot fi o varianta pentru educatia alternativa: vorbesc despre nutritie, despre a combina corect alimentele si arata experiente culinare din multe tari.

In Romania exista proiecte, la initiativa profesorilor, nu intr-o structura oficiala, in care elevi descopera laturi ale artei. Urban.ro a scris despre Mari tablouri reinterpretate de elevii unui liceu din Galati intr-un superb exercitiu despre educatie si incredere.

Citește în continuare