Skip to content

O expozitie Geta Bratescu deschide platforma artwill intr-un nou kunsthalle bucurestean. Pana pe 26 octombrie, prezentarea curatoriata de Sandra Demetrescu reuneste lucrari din colectii private importante.

In weekend a avut loc lansarea artwill…, o platforma care isi propune sa promoveze scena artistica locala, sa creeze un spatiu de dialog intre mediul artistic si public si sa transforme scena de arta contemporana romaneasca intr-un brand de tara. Expozitia de deschidere aduce iubitorilor de arta o rara prezentare a operelor Getei Bratescu.

Intitulata sugestiv “La inceput a fost desenul” si curatoriata de Sandra Demetrescu (director de expozitii si programe la MNAC), expozitia invita publicul sa descopere un univers artistic in care gestul, linia si ideea se intrepatrund, definind o mostenire de exceptie in arta romaneasca contemporana.

Expozitia are loc in spatiul Retros Design Space, intrarea este gratuita si se poate face in baza rezervarii pe site-ul artwill.com, in zilele de sambata si duminica, pana pe 26 octombrie.

Intr-un context in care spatiile independente dedicate artei contemporane sunt rare, aparitia unui loc de tip kunsthalle la periferia Capitalei deschide o perspectiva noua asupra modului in care arta poate coagula comunitati si revitaliza zone urbane uitate. 

Situat in cartierul Bucurestii Noi – o zona aflata pana acum la marginea circuitului cultural al orasului – spatiul artwill… functioneaza intr-o fosta fabrica de mobila, transformata intr-un amplu centru de expunere si dialog artistic. Dimensiunile sale impresionante si potentialul de extindere il pot transforma, in timp, intr-una dintre cele mai importante galerii din Bucuresti, un loc capabil sa sustina expozitii de anvergura si sa genereze noi forme de interactiune intre public, arta si mediul urban.

Aceasta prima expozitie marcheaza nu doar inaugurarea unui nou reper pe harta culturala a orasului, ci si o colaborare rara intre sectorul institutional si cel privat, reunind lucrari din colectii esentiale pentru intelegerea artei contemporane romanesti. Printre acestea se numara opere din colectiile lui Ovidiu Sandor, Marian Ivan, Geanina si Tudor Grecu, Razvan Banescu, Mihai Pop, alaturi de piese importante din patrimoniul Muzeului National de Arta Contemporana.

Selectia reuneste un corpus consistent de lucrari, realizate de Geta Bratescu incepand cu anii ’60 si pana la ultima perioada a activitatii sale. 

Titlul expozitiei, „La inceput a fost desenul”, reprezinta nu doar unul dintre cele mai puternice enunturi ale Getei Bratescu, ci scoate in evidenta credo-ul sau artistic, oferind un punct de acces intr-o opera in care multiplele medii de lucru se supun logicii experimentului, iar desenul pastreaza, mereu, valentele unui proces mental ordonator, esentializat, pana la linie. Desenul, situat in centrul universului sau artistic, devine proces, scriitura, dans sau cant al liniei – un limbaj flexibil, capabil sa articuleze jocul liber dintre memorie, imaginatie si experiment.

Potrivit curatoarei Sandra Demetrescu, cheia de lectura a expozitiei este binomul Faust (1984) si Anti-Faust (1993), “o acolada conceptuala articulata de Bratescu insasi, unde cea dintai lucrare trimite totodata la un moment decisiv in parcursul sau artistic — expozitia recompune una dintre reprezentarile posibile ale identitatii sale artistice: un portret inevitabil exhaustiv care invita la descoperirea, pas cu pas, a uneia dintre personalitatile care au lasat o puternica amprenta asupra artei contemporane romanesti.”

Cu o cariera intinsa pe mai bine de sapte decenii, Geta Bratescu (1926, Ploiesti – 2018, Bucuresti) s-a afirmat ca una dintre cele mai importante voci in peisajul artei contemporane din Romania, lasand in urma o opera pe cat de bogata, pe atat de complexa conceptual. 

Studiaza literatura si arte vizuale, sub indrumarea profesorilor George Calinescu si Camil Ressu, figuri marcante pentru dezvoltarea practicii sale artistice, de la activitatea literara ori cea de ilustrator si grafician de carte si pana la experimentul sustinut in medii artistice diferite: de la desen la multipli, de la tapiserie, colaj, obiect, arta textila si pana la performance, fotografie si video.

In anul 2017, Geta Bratescu devine prima artista femeie din Romania reprezentata la Bienala de Arta de la Venetia cu o expozitie personala.

Lucrarile Getei Bratescu se regasesc astazi in colectiile marilor muzee ale lumii precum MoMA (New York), Centre Georges Pompidou (Paris), Tate Modern (Londra), Hammer Museum (Los Angeles), San Francisco Museum of Modern Art, Muzeul de Arta Moderna (Varsovia), MUMOK (Viena) si Muzeul National de Arta Contemporana (Bucuresti).

Citește în continuare