Skip to content

(galerie foto) Cele mai spectaculoase si futuriste creatii Iris van Herpen, intr-o noua expozitie multisenzoriala la Musée des Arts Décoratifs din Paris.

Musée des Arts Décoratifs din Paris a deschis recent o expozitie cu noile creatii ale unuia dintre cei mai avangardisti creatori de moda in viata, Iris van Herpen. Intitulata “Sculpting the Senses”, prezentarea designerului olandez transgreseaza normele vestimentare conventionale si include atat mestesuguri traditionale, specifice Haute Couture, dar si tehnici inovatoare.

Expozitia a fost gandita sub forma unei experiente imersive, multisenzoriale. Cele peste 100 de piese realizate de Iris van Herpen sunt puse in dialog cu lucrari de arta contemporana, realizate de personalitati cunoscute ale domeniului.

“Sculpting the Senses” poate fi vizitata pana pe 28 aprilie 2024 in Galeriile Christine & Stephen A. Schwarzman din Musée des Arts Décoratifs.

Expozitia este curatoriata de Cloé Pitiot si de asistentul Louise Curtis iar scenografia este semnata de atelierul lui Nathalie Crinière. Este insotita de o compozitie sonora creata de Salvador Breed special pentru creatiile lui Iris van Herpen, menita sa provoace simturile si sa il cufunde pe vizitator intr-o calatorie profunda in jurul temelor abordate de designer.

Conceptul expozitional este sa puna in discutie locul corpului in spatiu, relatia acestuia cu imbracamintea si cu mediul inconjurator, precum si viitorul sau intr-o lume aflata in schimbare rapida. 

Ideea dialogului cu lucrari de arta contemporana este una esentiala in aprofundarea universului lui Iris van Herpen, sunt incluse creatiile unor artisti precum Philip Beesley, Collectif Mé, Wim Delvoye, Kate MccGwire, Damien Jalet, Kohei Nawa, Casey Curran, Rogan Borwn, Jacques Rougerie si piese de design semnate de Neri Oxman, Ren Ri, Ferruccio Laviani si Tomáš Libertíny, la care se adauga obiecte din sferele stiintelor naturii, precum schelete si fosile.

Nascuta in 1984 in satul olandez Wamel, Iris van Herpen a crescut in armonie cu natura si cu lumea vie, care sunt, alaturi de dansul clasic pe care l-a practicat intensiv inca de la o varsta frageda, elementele fondatoare ale relatiei sale cu corpul si cu imbracamintea. 

Dupa o perioada de formare alaturi de Alexander McQueen si Claudy Jongstra, a fondat in 2007, la Amsterdam, Maison Iris van Herpen, combinand subtilitatile mestesugului traditional cu spiritul de pionierat al inovatiei tehnologice. Asemenea unui artist contemporan multidisciplinar, van Herpen a inceput sa abordeze diferite teme care incearca sa surprinda complexitatea si diversitatea lumii naturale cu ajutorul tehnologiei. Aceasta filosofie a ajutat-o ca in 2011 sa se alature Chambre Syndicale de la Haute Couture din Paris.

Anul 2010 a marcat un punct de cotitura in cariera ei: si-a prezentat prima rochie imprimata in 3D din Colectia Crystallization, conservata in prezent de Musée des Arts Décoratifs.

Iris van Herpen priveste moda ca o intersectie a mai multor domenii: arta, chimie, dans, fizica, arhitectura, biologie, design si tehnologie. A privilegiat metodele de productie ecologice, asa cum o demonstreaza anumite creatii realizate din plastic reciclat sau din boabe de cacao imprimate 3D. 

Modul ei unic de a privi moda a fost inspiratia pentru retrospectiva de la Musée des Arts Décoratifs care este organizata in jurul a noua teme ce acopera esenta operei sale. 

Pornind de la apa si originile vietii — o tema care a inspirat  Carte Blanche, cea mai recenta colectie a sa —, continuand cu tema scheletului care evoca scheletul hibrid al unei lucrari a artistului japonez Heishiro Ishino, tema corpului reprezentata prin retele organice si arhitecturale — dar si prin cabinetul gotic al lui Ferruccio Laviani, si al unui documentar realizat de Yann Arthus- Bertrand si Michael Pitiot intitulat Terra, dedicat apararii vietii si interconexiunilor dintre ecosisteme —, tema lumii senzoriale — prin intermediul fotografiilor lui Tim Walker si o sculptura a lui Matthew Harrison —, tema mitologiei si a meduzei. 

Acestora li se adauga tema cosmosului in care rochiile lui Iris van Herpen sunt dispuse pe tavan, unele cu susul in jos, fara a-si pierde deloc forma originala. 

Daca nu veti ajunge sa vedeti expozitia, va spunem ca finalul traseului expozitional este recreat atelierul designerului cu sute de mostre de materiale, un cabinet de curiozitati care prezinta accesoriile sale (pantofi, masti si articole de coafura), alaturi de elemente din stiintele naturii si videoclipuri.

Citește în continuare