Skip to content

TIFF 2013 – Supernova si Fara limite

Nu stiu voi cum sunteti, dar eu numar zilele pana la inceperea TIFFului si vanez orice stire noua legata de festival.

Supernova si Fara limita/ No Limit, doua dintre cele mai populare sectiuni ale Festivalului International de Film Transilvania (31 mai – 9 iunie, Cluj-Napoca), revin anul acesta cu o selectie de filme multi-premiate, majoritatea in premiera in Romania. Sa vedem ce filme vom viziona anul acesta:

Supernova

Sectiunea SUPERNOVA reuneste, in mod traditional, filmele care au impresionat juriile, critica si publicul in marile festivaluri ale lumii, de la Cannes, Berlin si Venetia la Pusan, Toronto si Sundance. Anul acesta, pe langa titlurile anuntate deja – Après mai (r. Olivier Assayas), Laurence Anyways (r. Xavier Dolan), Like Someone in Love (r. Abbas Kiarostami) si Foxfire (r. Laurent Cantet) – in Supernova vor fi proiectate, in premiera, alte cateva filme pe care cinefilii nu le pot rata.  

Un prieten vechi al TIFF-ului, Sebastián Lelio, revine la Cluj cu Gloria, filmul pentru care actrita Paulina Garcia a primit Ursul de Argint pentru interpretare feminina la Festivalul de la Berlin. Lelio a castigat Trofeul Transilvania in 2007, cu La Sagrada familia, si premiul FIPRESCI in 2010, cu Navidad. Gloria, distins si cu Premiul Juriului Ecumenic la Berlin, este portretul unei femei de 58 de ani, puternica si inca atragatoare, divortata, care incearca sa sfideze singuratatea si varsta.
Tot pentru interpretare feminina, dar la Festivalul de la Venetia, a fost premiata si actrita Hadas Yaron, din Fill the Void (r. Rama Burshtein), propunerea Israelului la Oscar. Plasat in comunitatea ultra-ortodoxa din Tel Aviv, Fill the Void este drama unei tinere fortate sa se casatoreasca cu sotul surorii ei, atunci cand aceasta moare pe neasteptate.  

Pietà, in regia lui Kim Ki-duk, distins cu Leul de Aur la Venetia si propus de Coreea de Sud la Oscar, este o drama viscerala, complexa, despre relatia bizara dintre un recuperator renumit pentru cruzimea si brutalitatea sa si femeia care il viziteaza intr-o zi, sustinand ca este mama sa. La fel de violent este si New World/ Sinsegye (r. Park Hoon-jung), un film noir inteligent si alert, hit in box office-ul din Coreea de Sud, dupa care Hollywood-ul va face un remake. Din Asia vine si Thy Womb, al renumitului cineast filipinez Brillante Mendoza, drama emotionanta a unui cuplu care apeleaza la o mama surogat, selectionata in peste 20 de festivaluri, inclusiv la Venetia – unde a obtinut trei premii din partea unor jurii independente.  

Elogiat pentru interpretarea actritei Franziska Petri si stilul regizoral, Betrayal/ Izmena (r. Kirill Serebrennikov), proiectat in competitie la Venetia, este o poveste tenebroasa despre infidelitate: dupa ce afla ca partenerii lor de viata ii insala impreuna, un barbat si o femeie trebuie sa ia, fiecare, o decizie, cu consecinte devastatoare. Extrem de intensa este si drama preotului catolic care se indragosteste de un tanar din parohia sa in polonezul In the Name Of /  W imię… , de Małgorzata Szumowska, selectionat in competitia Berlinalei din acest an. Despre dilemele relatiei intre doua foste condamnate ajunse din urma de un trecut intunecat vorbeste Vic et Flo ont vu un ours (r. Denis Côté), distins cu Premiul Alfred Bauer la Berlin.  

De neratat sunt si Much Ado About Nothing (r. Joss Whedon), una dintre cele mai surprinzatoare adaptari moderne dupa o piesa de William Shakespeare, o delicatesa vizuala intimista, low-budget, plina de umor, primita cu bratele deschise de critica anglo-saxona si regizata, imprevizibil, de cineastul responsabil pentru blockbusterul hollywoodian The Avengers; The Deep/ Djúpið (r. Baltasar Kormákur), retinut pe lista scurta la Oscarul pentru Cel mai bun film strain si multi-premiat la el acasa – inspirat de povestea reala si incredibila a unui barbat care a supravietuit cateva ore bune pe mare in urma unui accident naval; Circles/ Krugovi (r. Srdan Golubovic), o alta istorie adevarata despre cinci oameni care se confrunta, 12 ani mai tarziu, cu consecintele unui act din timpul razboiului din fosta Iugoslavie. Un film recompensat cu Premiul Juriului la Festivalul de la Sundance si Premiul Juriului Ecumenic la Berlin (sectiunea Forum).  

Fara Limita

De senzatii tari, intalniri bizare si imagini greu de uitat vor avea parte cinefilii, ca in fiecare an, in sectiunea Fara Limita/ No Limit.

Pe langa mult-asteptatul maraton Paradise, in regia lui Ulrich Seidl – o trilogie care a bifat competitiile a trei mari festivaluri –  spectatorii TIFF se vor delecta cu filme ca Simon Killer (r. Antonio Campos), in care un tanar american (Brady Corbet, din Funny Games si Melancholia) ajuns in Paris incepe o relatie de bizara dependenta, violenta, cu o prostituata, si The Act of Killing, excelentul documentar al lui Joshua Oppenheimer, un film naucitor si suprarealist, in care fosti „ucigaşi de comunişti” din Indonezia isi reconstituie in fata camerei propriile crime, in stilul filmelor care i-au inspirat.   

Despre ce clocoteste in spatele aparentei linisti din casele tarilor bogate si civilizate vorbeste regizoarea norvegiana Eva Sørhaug intr-un thriller memorabil, 90 minutes, centrat pe trei povesti diferite despre violenta domestica extrema. In Fatal/ Kashi-ggot (r. Lee Don-ku), proiectat in sectiunea Panorama la Berlin, un viol comis in scoala nu ramane fara consecinte atunci cand unul dintre violatori, fortat de colegi sa participe la act, isi intalneste dupa cativa ani victima. O combinatie de film noir cu eseu cinematografic si policier, The Last Time I Saw Macao/ A Última Vez Que Vi Macau (r. João Pedro Rodrigues, João Rui Guerra da Mata) e un veritabil trip cinematografic, care bricoleaza hipnotic arhitectura unui oras cvasi-imaginar si misterios. Mentiune speciala la Locarno. 

Festivalul International de Film Transilvania este organizat de Asociatia pentru Promovarea Filmului Romanesc (APFR).

Asteptam cu nerabdare si titlurile celorlalte filme din competitie, in special sectiunea Umbre.

Ati fost anul trecut la TIFF?
 

Citește în continuare