Skip to content

De astazi pe HBO Max The Sympathizer, un serial de Park Chan – wook cu Robert Downey Jr in ipostaze surprinzatoare

Pentru cei obisnuiti cu filmele prezentate la Cannes, Park Chan-wook este regizorul corean care a creat capodoperele „Oldboy”, „The Handmaiden” si „Decision to Leave”, iar implicarea sa intr-un serial de limba engleza (si vietnameza) cu o super vedeta Hollywwoodiana nu poate sa fie decat o atractie in plus pentru spectator.

Iar rezultatul este o productie care e departe de orice avem pe micile ecrane in acest moment, atat ca estetica vizuala, cat si ca forma de a povesti actiunea eroului principal, cu un montaj nonlinear foarte creativ si dinamic.

Park Chan-wook a citit „The Sympathizer” pentru prima data acum sapte ani si i s-a parut un roman “foarte colorat si zgomotos in expresia si proza sa”.

Cineastul sud-coreean a co-creat „The Sympathizer”, impreuna cu Don McKellar („Last Night”, „The Red Violin”), si a regizat primele trei episoade ale miniseriei HBO in sapte parti, care ete de astazi pe HBO Max.

El urmareste cu fidelitate intriga romanului lui Viet Thanh Nguyen, castigator al Premiului Pulitzer in 2015, centrat pe vocea naratorului, cunoscut pur si simplu sub numele de Capitanul, interpretat cu o verva obraznica de actorul australian Hoa Xuande, de origine vietnameza.

Capitanul este un paradox ambulant, fiu al unei vietnameze  dintr-un sat saarac si al unui preot francez. (Franta a colonizat Vietnamul la mijlocul secolului al XIX-lea, iar influenta sa culturala nejustificata a patruns in tara). A fost crescut in Vietnam si a facut facultatea in SUA, avand o intelegere profunda atat a culturii orientale, cat si a celei occidentale.

Povestea incepe in 1975, odata cu caderea Saigonului.Pe toata durata razboiului din Vietnam, Capitanul este un spion nord-vietnamez care lucreaza in armata sud-vietnameza, care este sustinuta de SUA. Cand Saigonul cade in mainile Nordului, este indrumat de Man (Duy Nguyen), un coleg comunist si prieten apropiat, sa urmeze comunitatea sud-vietnameza in SUA ca refugiat si sa ramana incorporat acolo, raportand.

Primul episod culmineaza cu evacuarea dramatica, de ultim moment, a Saigonului, plina de explozii si rachete care trec pe langa el. Este sentimentul pe care Park spune ca l-a simtit cand a citit romanul. Motivul revine mai tarziu, cand focurile de artificii de 4 iulie explodeaza in timpul unui asasinat.

La fel ca si cartea, serialul este ironic, abordand in acelasi timp concepte grele – razboi, traume, istorii de colonialism si rasism.  Geniul regizoral al lui Park, care imbina subiectele brutale cu comedia neagra, se potriveste perfect cu stilul satiric al lui Nguyen.

„Credeti sau nu, sunt un regizor care acorda o importanta semnificativa umorului atunci cand fac un film, pentru ca eu cred ca – atunci cand umorul este combinat cu tragedia sau violenta – il face de fapt si mai puternic”, a declarat Park Chan -wook in campania de promovare a serialului.

„Iar aceasta compozitie este cea care iti permite sa exprimi in totalitate ce este o fiinta umana sau ce este viata.” S-ar putea ca spectatorii sa nu rada in hohote, a spus el, „dar speranta mea este ca le va aduce cel putin un zambet amar sau un zambet pe fata”.

Cunoscut pentru filme precum „Oldboy”, „The Handmaiden” si „Decision to Leave” si un obisnuit al festivalului de film de la Cannes,  Park Chan-wook este din categoria regizorilor care fac filme de autor, de arta si, pentru cei care ii stiu munca, e surprinzatoare optiunea de a face un serial pentru publicul larg cu o super vedeta americana ca Robert Downey Jr protagonist.

Foarte devreme in procesul de dezvoltare, cand producatorii aruncau idei, Park a sugerat ca un singur actor sa interpreteze mai multe roluri cheie din carte. El a fost partial inspirat de Stanley Kubrick, care a facut ceva similar cu Peter Sellers in „Dr. Strangelove”, o alta comedie neagra de satira politica din epoca Razboiului Rece. „Intentia romanului nostru original a fost ca unul si acelasi corp sa aiba fete diferite”, a spus Park.

In roluri care intruchipeaza personaje diferite, Robert Downey Jr portretizeaza ceea ce sunt in esenta fetele topite ale imperialismului si colonialismului american.

Park Chan-wook a declarat urmatoarele despre cum a ajuns Downey sa fie atasat de proiect: „Ei bine, toti marii actori sunt foarte pretentiosi, si cred ca motivul pentru care a ales acest proiect este ca a citit romanul si i-a placut ce propune cartea si cum compara valorile occidentale cu cele orientale. Si este foarte interesat sa spuna povestea refugiatilor, iar acest roman abordeaza tema refugiatilor vietnamezi care au venit in Statele Unite dupa razboi. Cred ca acesta a fost unul dintre motivele pentru care a acceptat acest proiect.”

Alaturi de Park Chan-wook ca regizori ai serialului se afla celebrul cineast brazilian Fernando Meirelles (City of God), care va regiza cel de-al patrulea episod, si veteranul in televiziune Marc Munden (Utopia), care va regiza ultimele trei episoade. Robert Downey Jr. si sotia sa Susan Downey sunt producatori executivi ai serialului, care este a doua lor colaborare cu HBO dupa Perry Mason.

Citește în continuare