Skip to content

Interviu Dan Byron “Daca ar fi o poveste, concertul ar avea un fir narativ intretaiat, ca in filmele lui Nolan”. Pe 4 noiembrie byron are concertul simfonic „Minunata lume noua” la Sala Palatului

Pe 4 noiembrie, trupa byron va urca in premiera pe scena Salii Palatului pentru un concert cu totul special. Spectacolul poarta numele de „Minunata lume noua” si este cea mai ampla productie a trupei de pana acum.

O orchestra de 54 de instrumentisti, condusa de Simona Strungaru, va reinterpreta piesele de pe cel mai apreciat album byron, ‘noua’.

Minunata lume noua este creat in jurul albumului „Noua” – un album despre Romania, fara filtre si fara decor, atat despre cei ramasi acasa, cat si despre cei plecati departe.

Am vorbit cu Dan Byron despre conceptul acestui spectacol pe care il veti vedea la Sala Palatului.

Cum s-a nascut ideea de a transforma albumul Noua intr-un concert simfonic? Si cat de lung a fost procesul transformaii pieselor in context simfonic?

Primele noastre concerte simfonice, cele denumite AltOrchestra, au avut loc in 2018 si au urmarit in mare — chiar daca nu integral si nici declarat — playlistul albumului Eternal return. De atunci incoace am tot am avut concerte simfonice bazate pe acel playlist, usor modificat uneori, iar la sfarsitul anului trecut, cand ne-am propus sa facem simfonic la Sala Palatului, am decis impreuna ca a venit vremea sa depasim momentul si sa prezentam un concert complet nou, mai ales ca intre timp mai lansaseram inca doua albume. Si cum Noua era urmatorul lansat dupa Eternal return si este cel care a dat startul unei noi ere byron, abordarea lui a fost un pas firesc.

Procesul transformarii a durat in jur de zece luni, daca le punem la socoteala si pe cele sase in care am urmat cursul online de orchestratie de la Berklee.

Ati mai avut versiuni cu cvartet de coarde sau reorchestrari pentru cor… o sa  avem si acum cor? Care a fost cea mai provocatoare parte a transformarii spre simfonic a albumului?

Am avut de-a lungul vremii multe aventuri si sper ca vor urma si altele. Corul de care pomenesti a fost o anexa la muzica militara de pe Electric Marching Band, concertul de la Teatrul National din Cluj din 2014. Pe Minunata Lume Noua nu exista si cor, dar sunt mult mai multi instrumentisti implicati decat in ori ce alt proiect pe care l-am facut vreodata.

Probabil cea mai provocatoare parte a fost integrarea orchestrei in pasajele mai dure, la care nu am vrut sub nicio forma sa renunt. Sunt convins ca sunt multi care cred ca o orchestra stie sa cante doar asa, miau-miau, in piano. Pe Minunata Lume Noua sunt cateva fragmente care iti cam zboara basca.

De ce „Minunata lume noua”? Ce semnificatie are acest titlu in raport cu vremurile pe care le traim? Albumul Noua e despre Romania , titlul concertului e ironic? Sau merge pe aspirational?

Ne-am folosit ironic de titlul cartii lui Aldous Huxley — cum de altfel si el a denumit-o ironic, povestind despre un viitor care numai Brave new world nu e — pentru a vorbi despre prezent, despre lumea care pare ca o ia din ce in ce mai razna si despre cum se vede de la noi. Evident, a ajutat si faptul ca Noua aparea in titlu. De altfel, cuvantul asta este extrem de versatil. Titlul albumului este o dedicatie, insa e si o aluzie la emigrare — la momentul scrierii lui emigrau noua romani pe ora.

Cu siguranta colaborarea cu orchestra si dirijorul e foarte diferita de ce a fost la concertul cu cvartetul de coarde. Cat ati repetat?

Repetitiile generale n-au avut loc inca, dar trupa repeta de vreo trei saptamani. Ne vom intalni cu toata lumea in cele trei zile de dinainte de concert. Stiu ca pare riscant, dar la muzica clasica — sau cel putin la colaborarile noastre cu orchestre — lucrurile functioneaza diferit. De obicei se repeta cu o zi inainte si atat. Insa bineinteles ca am tinut legatura constant cu Simona Strungaru, care va dirija toata nebunia.

Au fost discutii pe partitura/ directie/tempo inainte cu dna dirijor? Stia muzica voastra?

Am mai colaborat cu Simona acum cativa ani, am cantat cu Filarmonica din Sibiu la Focus Festival, iar ea a dirijat, asa ca ne stia destul de bine muzica, si, dupa cum ziceam, am tinut legatura in toata aceasta perioada, insa n-am discutat despre nicio directie, m-a lasat sa-mi fac de cap J

Au existat momente in repetitii cand ai simtit ca piesele capata o viata complet noua? Care e cea mai surprinzatoare transformare?

Cea mai surprinzatoare transformare cred ca e Anima. Asta s-a intamplat si pentru ca deja avea o varianta simfonica, prezenta inclusiv pe discul AltOrchestra, si ar fi fost destul de bizar sa-i fac alta pe aceeasi idee. De altfel, pe cealalta piesa de pe Noua care a aparut si pe AltOrchestra, Continuum, am scos-o complet din setlist, mai ales ca acolo fusese invitata si Lucia si cumva am simtit ca era deja implinita. In plus, din cate stiu, Lucia nu mai canta live, iar componenta orchestrei e destul de diferita, asa ca ar fi fost un pic aiurea sa insistam s-o facem.

Daca acest concert ar fi o poveste, care ar fi firul ei narativ?

Ar fi un fir narativ intretaiat, ca in filmele lui Nolan. Am sari de la natura la social media, apoi prin secvente cu emigranti si demonstratii si politicieni care mai de care mai corupti, ca intr-un final sa ne cantam singuri cantecul de leagan.

Intrebarea precedenta mi-a pregatit terenul sa te intreb daca aveti o regie speciala, proiectii etc?

Proiectiile vor fi semnate de Aural Eye si vom avea si ceva regie, dar n-o sa-ti dezvalui acum chiar tot.

Si de la aceasta parte care vorbeste despre vizualul concertului,  trec la ce rol are estetica in universul byron si cum se reflecta in „Minunata lume noua”, mai ales luand in calcul perfectionismul tau care cred ca uneori te franeaza putin in actiuni…

Estetica universului byron e aceeasi dintotdeauna, destul de dark, cu un pic de lumina pe alocuri, asa, de contrast, usor nevrotica, rareori doar pozitiva sau negativa, cu unele secvente dulci si altele amare, ca-n viata, si cateodata, sper eu, imprevizibila. Sound-ul e aproape rock, versurile destul de folk, forma mai degraba pop. Nu ma consider un perfectionist, dar de obicei ma prind destul de repede cand ceva nu-mi place sau imi da cu virgula, si inlocuitul acelui ceva cu altceva care sa-mi placa uneori dureaza mai mult decat mi-as dori.

Ai spus adesea ca muzica byron e despre cautare. Ce ai descoperit tu personal in procesul acestui concert?

Am redescoperit minunatiile muzicii clasice. Am ascultat destul de multa anul asta, de multe ori cu partitura in fata, ca sa fur meserie, si m-am tot minunat cat de variata, de profunda, de eleganta si uneori de nebuna de legat poate fi.

Ce te mai provoaca artistic, dupa anii de scena?

Un concert din asta, pregatit pe parcursul unui intreg an. E drept ca fiecare concert e un fel de provocare, ca nu e niciunul la fel, dar din cand in cand e fain sa iti propui sa faci complet altceva, sa faci lucrurile sa devina cu adevarat noi si interesante, surprinzandu-te in primul rand pe tine insuti.

Exista planuri de a inregistra concertul sau de a duce acest format si in alte orase?

Suntem in discutii cu mai multe filarmonici din tara si mai mai mult ca sigur pe parcursul anului viitor vom ajunge si in alte orase. In 2025 ne veti putea asculta simfonic, la Targu-Mures, pe 18 decembrie.

La precedenta noastra intalnire mi-ai povestit despre fratele tau care practica muzica militara si e parte din Armata Romana. M-a surprins f f tare ca ati facut liceul militar amandoi . Va veni sa te vada la concert?

Bineinteles ca va veni, nu prea a ratat niciun concert important de-al meu. Si bineinteles ca va veni si maica-mea, care la un moment dat, acum vreo 25 de ani, a avut o perioada in care a ascultat black metal, doar pentru ca era fi-su pe un album Agathodaimon.

Ai invitati speciali in sala ca spectator sau pe scena ca parte din show?

Pe scena cu noi va urca si Emaa, iar in sala vor fi tot felul de prieteni si de oameni pe care ii admiram.

Multumesc frumos si bafta multa…

Ba eu multumesc!

Citește în continuare