Skip to content

Designerul Isabel Marant isi cere scuze pentru utilizarea unor elemente din cultura Mexicului.

In vremuri in care omenirea petrece din ce in ce mai mult timp in casa, atentia se indreapta spre a corecta anumite comportamente din societate care nu respecta patrimoniul national. Lumea modei se lupta de cativa ani cu astfel de acuzatii, marile case de moda de lux au folosit desene, motive si imprimeuri imprumutate din majoritatea culturilor lumii fara a credita sau a plati muncitorii artizanali care sunt responsabili pentru supravietuirea anumitor embleme nationale.

Intr-un astfel de exercitiu de a repara relatiile cu trecutul, designerul de moda francez Isabel Marant si-a cerut scuze fata de statul Mexic pentru utilizarea desenelor autohtone. 

Raspunsul designerului a venit numai dupa ce guvernul mexican a criticat marca pentru ca exploateaza in mod comercial modelele traditionale mexicane.

La inceputul lunii noiembrie, Alejandra Frausto, ministrul mexican al culturii, a publicat o scrisoare in care ii cerea lui Isabel Marant sa explice „din ce motive privatizati un bun colectiv, folosind elemente culturale a caror origine este pe deplin documentata?”. 

Apelul ministrului a primit un raspuns oficial de la Isabel Marant printr-o scrisoare adresata atat guvernului cat si indigenilor mexicani.

Pe 17 noiembrie, Alejandra Frausto a postat pe Twitter o scrisoare pe care a primit-o din partea casei de moda pariziene: „Daca marca Isabel Marant si, impreuna cu ea, creatorul, nu respecta comunitatea Purepecha si Mexicul, va rugam, doamna ministru si tara pe care o reprezentati, sa le acceptati scuzele sincere.”

In continuarea declaratiei, Marant a adaugat ca brandul sau a fost mereu deschis „catre lume si orientate catre culturi si tradititii nationale din alte taramuri. Din acest motiv, reinterpretam modul de imbracaminte pentru a imbunatati si a evidentia amestecul cultural. Pe viitor, ne vom asigura ca interesele noastre coexista si vom aduce un tribut surselor noastre de inspiratie prin exprimarea multumirii fata de detinatorii acestor culturi traditionale.”

Scrisoarea a fost semnata de Isabel Marant insasi si de CEO-ul Anouck Duranteau-Loeper si se incheie cu: „ramanem la dispozitia dumneavoastra pentru a gasi solutii de actiune comuna.”

Acuzatia ministrului mexican se refera la colectia de toamna-iarna 2020/2021 care a folosit tiparele hainelor specifice unor comunitati indigene din Michoacan, Tlaxcala, San Luis Potosi si Oaxaca.

Printre exemplele citate se afla o pelerina care ar imita geometria vestimentară a culturii populației „purepecha”, prezentă în statul Michoacan din centrul tarii. Capa este vanduta cu pretul de 490 de euro pe site-ul lui Isabel Marant.

Este a doua oara cand Isabel Marant este acuzata de imprumutarea culturii mexicane, dupa o intamplare similara din 2015.

In 2015, Marant a fost criticata pentru folosirea tiparelor bluzelor traditionale din Santa Maria Tlahuitoltepec, din statul Oaxaca, pentru una dintre colectiile sale.

De-a lungul timpului, branduri precum Zara, Mango si Rapsodia au fost criticate pentru insusirea unor modele traditionale din Mexic. Statul are 56 de grupuri etnice care se lauda cu o bogata cultura artizanala reprezentata prin tesaturi si broderii specifice.

Romania a fost implicata intr-o controversa similara dupa colectia Dior in care era replicat modelul vestelor traditionale din Bihor.

Pentru colectia din 2017, Dior a replicat in detaliu un cojoc traditional binsenesc din zona Bihorului. Unul dintre exemplarele originale se afla in expozitia permanenta a Muzelui Britanic din Londra.

Marca Dior a vandut vesta cu pretul de 26.000 de euro in timp ce originalul romanesc poate fi cumparat cu 500 de euro. Reprezentantii Dior nu au raspuns nici pana astazi acuzatiilor de plagiat.

In colectiile Dior au fost descoperite si alte imitatii si referinte din cultura traditionala romaneasca.

Designerul Tory Burch a lansat paltonul de mai jos mentionand ca inspiratie cultura africana. Dupa numeroase plangeri din partea publicului roman, site-ul care vindea jacheta a adaugat inspiratia originala ca provenind din cultura romaneasca.

Raspunsul romanesc a venit prin campania „Bihot, not Dior” prin care consumatorii au comentat pe retelele de socializare ale casei de moda pariziene cu linkul bihorcouture.com care vinde veste si haine traditionale.

In curand, proiectul „La Blouse Roumaine” va lasa o serie de documentare prin care va expune pe larg problematica imprumutarii neautorizate a patrimoniului national romanesc in colectiile caselor de lux internationale.

Citește în continuare