Skip to content

Creatorii costumelor si decorurilor din Mank povestesc despre cum au recreat Epoca de Aur a Hollywood-ului in filmul cu cele mai multe nominalizari la Oscar 2021

Filmul MANK este unul dintre marile favorite la premiile Oscar 2021 cu 10 nominalizari, inclusiv pentru „Cel mai bun film”. A fost regizat de David Fincher pe scenariul scris de tatal sau, Jack Fincher in anii ’90. Productia spune povestea procesului de creatie al scenariului pentru „Citizen Kane” (1941) de catre scenaristul Herman J.Mankiewicz, film considerat de critici si cinefili drept unul dintre cele mai bune realizari cinematografice din istorie.

„Mank” este singura productie nominalizata pentru „Cel mai bun film” la Oscar 2021 care nu a primit o mentiune pentru scenariu. In schimb, Citizen Kane a avut 9 nominalizari la Oscar in 1941 si a castigat un singur trofeu: cel pentru scenariu.

Gary Oldman il interpreteaza pe Mankiewicz, poreclit Mank, un scenarist care a lucrat la toate marile productii ale studiourilor de la Hollywood, de la comediile fratilor Marx pana la „Vrajitorul din OZ”. Pe langa mintea geniala, era dependent de jocuri de noroc si alcool, lucruri care il determinau sa fie total lipsit de respect fata de meseria lui.

MANK vede personajul principal inchis intr-un bungalou din desertul californian in 1940 pentru a scrie un scenariu. Era angajat de regizorul Orson Welles, jucat de Tom Burke, pentru a crea scenariul cat mai departe de interferentele marilor studiouri de la Hollywood. Mankiewicz are nevoie de bani, dar pe masura ce scrierea continua – cu sprijinul secretarei Rita Alexander, jucata de Lily Collins – devine mult mai implicat din punct de vedere creativ, fiind alimentat de amintirile vechilor prieteni si dusmani.

In anii 1930, Mank s-a luptat intens cu sefii studiourilor M.G.M, Louis B. Mayer, jucat de Arliss Howard si Irving Thalberg, jucat de Ferdinand Kingsley. Astfel, s-a imprietenit cu vedeta de film Marion Davies, jucata de Amanda Seyfried) si cu iubitul ei, William Randolph Hearst, jucat de Charles Dance, un magnat media extrem de bogat si influent. Ideea pentru scenariu ii vine din expunerea in fata unei institutii si a unei figuri umane care apreciaza putere mai mult decat oamenii. Procesul de scriere e plin de furie si amintiri neplacute.

Prin amabilitatea Netflix, va prezentam provocarile si solutiile gasite de doua dintre echipele creative care au lucrat la Mank si au primit nominalizari pentru munca lor: costume si decoruri.

Pentru a recrea atmosfera din „Epoca de Aur a Hollywood-ului”, David Fincher a lucrat cu echipa care i-a devenit a doua familie, formata din compozitorii Trent Reznor si Atticus Ross pentru coloana sonora, scenograful Donald Graham Burt si editorul de montaj Kirk Baxter. Pentru imagine a lucrat cu Erik Messerschmidt care i-a fost coleg la seria „Mindhunter”.

In legatura cu muzica, Reznor a declarat ca regizorul si-a dorit „sa simta ca filmul a fost lansat in acelasi timp ca Citizen Kane. Sa fie cat mai autentic perioadei.” Desi nu a fost filmat pe pelicula, membrii productiei au folosit o mare parte din instrumentele specifice perioadei, in special pentru lumina, inregistrarea muzicii si a sunetului, pentru decoruri si pentru costume.

In momentul lansarii, Citizen Kane a parut un film avantgardist, cu multi ani inaintea contemporanilor. Desi nu au folosit tehnici sau tehnologii revolutionare, modul in care au fost create si utilizate resursele a fost asemenea unui puzzle in care fiecare element din prim plan sau din fundal este in focus. De asemenea, filmul s-a remarcat prin folosirea luminii de contrast ridicat, influentata de Expresionismul German, care a lasat o parte din actori in umbre. In acelasi stil, o mare parte din exterioare si decoruri de interior aveau o textura mata si proiectie in spate. Sunt lucruri obisnuite in prezent insa revolutionare in anii ’40.

Pentru Trish Summerville, designerul de costume care a mai lucrat cu Fincher la „The Girl with the dragon tattoo” in 2011, provocarea cea mai mare a fost inregistrarea imaginii in alb si negru.

Costumele sunt unul dintre cele mai problematice aspecte cand vine vorba de filmarile in alb-negru. Pentru a crea volume si a nu pierde formele umane, trebuie adaugate texturi puternice menite sa capteze lumina si sa redea silueta prin jocuri de clar-obscur. Provocarea i-a revenit designerului Trish Summerville care a vizitat numeroae depozite de costume si a luat in considerare, mai mult decat culorile, din ce material sunt realizate rochiile si costumele. Pentru a testa fiecare costum in parte, a folosit filtrul alb-negru din camera foto a iPhone-ului personal. 

Summerville a povestit ca „a fost destul de socant. A trebuit sa gasesc imprimeuri tonale. Nu puteam face nimic daca aveam un contrast prea mare. A trebuit sa verific materialele constant cu echipa de imagine. O multime de imprimeuri si culori reactioneaza complet diferit in alb-negru. „

Echipa de costume a facut cercetari ample asupra perioadei si a gasit haine autentice de epoca – doua dintre costumele purtate de Gary Oldman erau din anii 1930. In acelasi timp, s-au creat o multime de imbracaminte pentru film. Hainele mai vechi de 80 de ani tind sa fie destul de uzate, fapt pentru care, in secventa de noapte a alegerilor, unele costume au fost reparate in mod continuu pentru a supravietui filmarilor.

O alta provocare a fost sa se asigure ca fiecare personaj va arata distinct. Summerville a povestit ca „e o distributie formata in mare parte din barbati din cauza obiceiurilor din vremurile respective si din cauza subiectului. Asa ca a fost o provocare mare sa gasim materiale din care sa croim costume care sa fie variate. Trebuie sa ai 5 personaje principale masculine, toate imbracate la costum si trebuie sa para ca nu poarta acelasi lucru. Pentru ca daca folosesti gri, navy, negru sau maro, oricare dintre ele ar putea arata identic pe camera. Asa ca am gasit solutii prin folosirea unor dungi subtiri sau dungi duble in alte cazuri, pentru a-i diferentia.”

Din lucrul cu Gary Oldman, designerul de costume are o poveste amuzanta legata de transformarea in personajul Herman Mankiewicz.  Pentru ca a hotarat impreuna cu regizorul Fincher ca nu va folosi prostetice, actorul s-a ingrasat 5-6 kilograme pentru a evidentia efectul pe care dependenta de alcool a avut-o asupra lui Mank. Efortul lui Oldman fost de mare ajutor pentru departamentul de costume si a fost o sursa de amuzament „A fost foarte foarte dedicat personajului. A incercat o pereche de slipi care veneau peste burta si peste umeri, ca o uniforma de wrestling. Si cand am facut o proba doar cu slipii, a facut un comentariu de genul ‘am muncit atat de mult sa arat asa, hai sa aratam tot ce am lucrat!'”

Summerville a exagerat greutatea lui Oldman prin folosirea unor camasi cu gulerul foarte stramt pentru ca grasimea sa se reverse peste margini: „A fost atat de implicat. Nu a exista pic de vanitate. A vrut sa faca orice a trebuit pentru a se transforma in Mank.”

Pentru decoruri, Fincher si-a continuat colaborarea cu scenograful Donald Graham Burt care a lucrat alaturi de el inca de la „Zodiac” din 2007. 

Burt avea sarcina de a livra decoruri sau de a adapta spatiul astfel incat sa para autentic pentru perioada anilor ’30, sa arate corect in alb-negru. A fost dificil sa gaseasca recuzita care sa se potriveasca perioadei 1930 fara sa arate ca ar fi fost foarte vechi si uzate. „De la gasirea telefonului care sa nu arate de parca ar avea 90 de ani vechime, sa nu fie vopsit, cioplit, rupt, spart, toate astea… pentru ca in vremurile respective, telefonul era nou.”

Una dintre cele mai mari provocari pentru Burt a fost recrearea interioarelor de plus de la Castelul Hearst din San Simeon, conacul baronului William Randolph Hearst. Burt a declarat ca „pentru cea mai mare parte, Hearst mergea in Europa, cumpara castele si le aducea in SUA pentru a le reansambla interioarele. Si cum facem noi acest lucru in bugetul alocat, incercand sa oferim aceeasi senzatie vizuala? Este mai mult despre emulare in loc de replicare. Insa cum oferim acest simt vizual?”

Dupa o perioada lunga in care s-au straduit sa gaseasca locuri similare cu San Simeon, regizorul si scenograful au hotarat sa reconstruiasca interioarele de la zero pentru ca trebuiau sa reflecte mai multe stiluri arhitecturale, de la colonialismul spaniol la gotic si clasicism.

Constructia salii principale a durat doua luni si a fost refolosita, ulterior, pentru sala de mese care a durat alte sase saptamani pentru fi refacuta, inclusiv crearea intrarii spectaculoase din hol. Burt a declarat ca „decorurile au fost o sarcina uriasa. Nu doar din cauza dimensiunii si a detaliilor pe care trebuia sa le realizam dar si pentru ca lucram simultam la petrecerea de ziua lui Mayer in timp ce gaseam solutii pentru cum sa transformam sala principala in sala de mese.”

In contrast complet a fost bungaloul de langa Victorvill unde scria Mank. Am filmat la Kemper Campbell Ranch, o ferma care s-a pastrat intr-o stare destul de corecta cu perioada respectiva. Au fost realizate unele lucrari de cosmetizare pentru a sterge orice urma de timpurilor moderne pentru a reproduce convingator modul in care apare epoca lui Mank. Interiorul a fost construit pe un platou, pentru usurinta accesului si controlului, dar modelat pe stilul de ferma din desert al perioadei. Era un contrast cu agitatia din jurul studiourilor din Los Angeles unde Mank lucra de obicei. In unele cazuri, au fost folosite locuri reale din Los Angeles care se potriveau cu aspectul din trecut. Un exemplu este recrearea ceremoniei de decernare a premiilor Oscar cand „Citizen Kane” a castigat trofeul pentru cel mai bun scenariu, a fost utilizat Hotelul Biltmore. 

Mai jos puteti vedea celelalte productii nominalizate pentru „Cel mai bun film” la Oscar 2021:

Citește în continuare