Skip to content

(foto) Muzeul de Arta din Timisoara a trecut printr-o transformare de 2 milioane de euro pentru a putea gazdui expozitia „Victor Brauner: Inventii si magie.” Pana pe 28 mai puteti vedea peste 100 de lucrari de Brauner, aproape jumatate provin din colectia Centrului Pompidou.

La finalul saptamanii trecute, Timisoara a devenit Capitala Europeana a Culturii pentru anul 2023 si a gazduit in perioada 16-19 februarie sute de evenimente prin care publicul a avut acces la spectacole, expozitii, instalatii interactive si muzica live.

Vedeta debutului programului de „capitala culturala” este expozitia „Victor Brauner: Inventii si magie” care a avut peste 6.000 de vizitatori in primele zile de la vernisaj, o cifra record pentru evenimentele de arta organizate pana acum in Timisoara si in zona de centru si sud-vest a Romaniei.

Muzeul National de Arta din Timisoara – aflat intr-una din cladirile-monument care incadreaza Piata Unirii –  gazduieste in perioada urmatoare aproximativ 100 de lucrari create de Victor Brauner, considerat unul dintre artististii cheie ai miscarii suprarealiste.

Expunerea se intinde pe 11 sali de la etajul al doilea al muzeului si include picturi, ilustratii, sculpturi si documente care prezinta o evolutie a intereselor lui Brauner in ordine cronologica, de la creatiile timpurii la picturile ezoterice inspirate de relatia dintre constient si inconstient. Artistul era de parere ca fiecare individ are doua laturi: una orientata catre interior si alta prezentata in exterior, dualitatea acestora fiind evidenta in lucrarile din ultima perioada a vietii sale.

Expozitia care va putea fi vizitata pana pe 28 mai 2023 este rezultatul unor eforturi ample depuse de echipe din mult institutii: Muzeul National de Arta Timișoara, Centrul Pompidou din Paris, Fundatia Art Encounters, Institutul Cultural Francez, Consiliul Judetean Timis si sponsori.

Participa lucrari de la Muzeul de Arta Galati, MNAR Bucuresti, Muzeul Tarii Crisurilor Oradea, Muzeul de Arta Tulcea — care detine cea mai mare colectie Victor Brauner din Romania —, MARe Bucuresti, Centrul Pompidou din Paris (peste 40 de lucrari imprumutate), Biblioteca Kandinski din Paris, Muzeul de Arta Moderna si Contemporana din Saint-Etienne, Muzeul Cantini din Marsilia si Colecția Christian Derveloy din Paris.

Camille Morando, curatoarea expozitiei, a fost prezenta la toate evenimentele adiacente vernisajului, inclusiv deschiderea oficiala si lansarea catalogului care documenteaza legaturile cu Brauner cu artisti si personaje cheie din cariera si viata lui.

Pe langa Morando, au mai fost prezenti la Timisoara Xavier Rey, actualul director al Centrului Pompidou, si Bernard Blistene, fostul director al institutiei pariziene care a insistat asupra utilizarii cu precautie a informatiilor despre Brauner. In acest scop a fost lansat si un catalog bilingv care insoteste expozitia ─ poate fi achizitionat inainte sau dupa vizita ─ si care include atat texte scrise de specialisti francezi precum Morando si Blistene dar si de Catherine Hansen, Catalin Davidescu, Diana Marincu, Radu Stern si Irina Carabas, istoric de arta specializat in Brauner – cu o lucrare de licenta si o teza de dizertatie care i-au aprofundat opera si biografia – si in avangarda romaneasca.

Din perspectiva curatoarei Camille Morando, Victor Brauner este unul din cei mai mari artisti suprarealisti: „El este un artist deosebit in istoria artei cu o opera originala, complexa, erudita, plina de umor si inventivitate, hranita de originile sale romanesti, de ezoterisme din cele mai secrete, de arta parietala si de arta primitiva.”

La evenimentele de lansare au fost prezente si nepoatele lui Brauner ─ venite in Romania special pentru deschiderea expozitiei ─ care au avut o scurta interventie cu o anecdota despre cum parintii lor ascundeau picturile lui Brauner de comunisti intr-un beci al casei unde depozitau lemne pentru foc.

O astfel de expozitie presupune eforturi ample la nivel international. Pentru Romania, care se afla in primii ani ai sai de organizare a unor expozitii de tip „blockbuster” si care nu are infrastructura pentru astfel de expuneri, sunt eforturi colosale. 

Demersul pentru organizarea expozitiei a fost initiat in urma cu doi ani, iar in ultimele luni s-a lucrat intens pentru a aduce Muzeul de Arta din Timisoara la standardul necesar. Un rol esential in acest proces l-a avut Ovidiu Sandor, om de afaceri timisorean, presedinte al Fundatiei Art Encounters si unul dintre cei mai cunoscuti si implicati mecena in scena culturala banateana.

S-a pornit de la reorganizarea muzeului prin investitii de peste 2 milioane de euro pentru a putea expune lucrarile lui Brauner in conditiile tehnice impuse de standardele muzeale internationale, in special din partea Centrului Pompidou. Au fost respectate protocoale stricte legate de ambalarea, transportul, depozitarea, pregatirea, inramarea si asigurarea securitatii lucrarilor. Sunt implicati istorici de arta, curatori, conservatori, oameni de paza, echipe de comunicare si mediatori culturali care vor introduce creatiile lui Brauner unor diverse segmente de public.

Aceste eforturi vor fi utile si pentru expozitia Constantin Brancusi care va fi deschisa in toamna acestui an. In weekendul de deschidere, accesul vizitatorilor a fost gratuit. In prezent, vizitarea se face pe baza unui bilet de 55 de lei. Studentii beneficiaza de 75% reducere. Elevii, membrii UAP, persoanele cu handicap si insotitorii lor, precum si detinatorii cardurilor ICOM au gratuitate.

In expozitia de la Timisoara, Brauner este un artist accesibil atat adultilor dar si copiilor, utilizand limbajul suprarealist in care cei mici pot descoperi o paleta de culori si personaje amuzante iar cei mari pot observa mai multe despre substraturile intelectuale ale acestora, despre universul lui care poate fi magic, esoteric sau premonitoriu.

Cel mai cunoscut exemplu in acest sens este autoportretul cu ochiul scos care a fost pictat cu 8 ani inainte ca acest lucru sa i se intample artistului.

Cateva lucrari din expozitie sunt insotite de un cod QR care ofera o experienta in Realitate Augmentata a picturii respective, dupa tendintele actuale din marile muzee si galerii europene si americane.

Mai jos veti gasi cateva imagini din cadrul expozitiei.

Victor Brauner s-a nascut la Piatra Neamt si s-a afirmat ca figura emblematica a avangardei bucurestene in anii 1920. Dupa doua sederi in Franta (1925-1926 si 1930-1935), Brauner se alatura in 1933 miscarii suprarealiste initiate de Andre Breton, si in 1938 se muta definitiv la Paris. In acelasi an, artistul pierde un ochi si devine, pentru miscarea suprarealista, „pictorul vizionar”, capabil de premonitii.

Victor Brauner s-a nascut in 1903 in Piatra Neamt ca fiu al unui fabricant de cherestea si a devenit unul dintre liderii miscarii Suprarealiste din Paris. Viata si arta lui poarta amprenta misticismului si multiculturalitatii pentru ca a intrat in contact cu ele din primii ani ai copilariei. Deborah si Herman Brauner, parintii lui, au fost permanent preocupati de experimente oculte, copii asistand adesea la sedinte de spiritism. 

Dupa o scurta perioada petrecuta la Hamburg, unde familia fugise din cauza pornirilor antisemite din timpul rascoalei taranesti (1907), in 1912 ajung la Viena, pentru ca in primavara anului 1914 sa se stabileasca la Bucuresti unde Victor devine preocupat de pictura si din 1919 se inscrie la Scoala de Arte Frumoase.

Temele artistice pe care le-a abordat in opera sa si integrarea limbajelor de comunicare dadaiste i-au marcat influenta in cercul de artisti suprarealisti care dominau Europa in perioada interbelica. 

Desi nu a devenit la fel de popular in Romania precum Salvador Dali sau Andre Breton, care l-a exclus din cercul Suprarealist in ultima parte a vietii sale, Brauner a deschis usile lumii artistice catre un stil mai amplu, mai deschis catre tehnici si teme noi. A creat colaje in care a imbinat lemnul cu metale, pietre, panza si ceara de albine si a lasat in urma cateva mii de desene, gravuri, sculpturi si poezii scrise de el care insoteau lucrarile sale.

Imaginatia lui Brauner l-a propulsat in avantgarda europeana prin introducerea temelor care i-au marcat copilaria: filozofie, antropologie, metafizica, spiritualitate si motive religioase evreiesti si Kabbalah.

Va invitam sa descoperiti povestea lui Victor Brauner si cele mai captivante tablouri create pana in 1966, anul in care a decedat la Paris.

Citește în continuare