Skip to content

O noua tendinta lansata pe TikTok ajuta editorii de carte. BookTok promoveaza inclusiv scriitori la debut, iar fenomenul este prezent si in Romania.

O noua tendinta de pe TikTok sprijina consumul de carte, iar acest lucru se observa cel mai bine in vanzari, autorii fiind promovati prin intermediul comunitatii BookTok.

BookTok este o comunitate pe TikTok care s-a format anul trecut si care promoveaza si comenteaza diferite carti. Povestea a inceput cu acele lecturi care au un final emotionant, fiind popular hashtag-ul #TheyBothDieAtTheEnd, dar a crescut in popularitate si pentru alte genuri literare.

Intr-un material al NBC News care analizeaza fenomenul, jurnalistii citeaza diferiti autori ale caror vanzari de carti au crescut dupa ce au aparut cu recenzii in comunitatea BookTok. Proiectul incurajeaza interactiunea fiecarui scriitor cu fanii de pe platforma, raspunsurile directe, dar si filmele in care povestesc despre carti. 

Din analiza NBC News reiese faptul ca BookTok are un impact important in industria cartii, fiind un ajutor real pentru scriitorii la debut, dar si pentru autori care si-au lansat carti in trecut, iar acum comunitatea online ii nominalizeaza – mai ales pe cei din zona de literatura pentru tineri adulti. 

Mai mult, si librariile din SUA urmaresc tendintele impuse de aplicatie, iar unele rafturi sunt semnalizate corespunzator, astfel incat cei care le calca pragul sa stie care sunt cartile-subiecte de discutie din BookTok. De altfel, si librarii au primit deseori intrebarea despre o anumita carte care este discutata in comunitatea TikTok, ceea ce confirma tendinta creata.

Si echipa TikTok urmareste fenomenul si a observat inclusiv ca edituri mari, ca Penguin Random House, au inceput colaborarile cu autori promovati in comunitatea BookTok. Desi este o comunitate mica in comparatie cu alte tendinte ale aplicatiei mobile, faptul ca o audienta tanara consuma produse culturale datorita promovarii online este un punct de interes pentru toate partile implicate.

Pentru cei pasionati de lectura, algoritmii TikTok sunt creati astfel incat platforma ofera continut din sfera de interes a utilizatorului, ceea ce ajuta la descoperirea noilor autori, a dezbaterilor literare si inclusiv la vanzarea de carte propriu-zisa.

In acest moment, hashtag-ul #BookTok are peste 13.5 miliarde de referinte, iar fenomenul a prins si in Romania, insa la scara mult mai mica, prin hashtag-ul #BookTokRomania, cu aproape 2 milioane de referinte. Librariile Carturesti este contul cel mai activ pe platforma de continut, cu peste 18.000 de fani online care apreciaza continutul creat de catre acestia.

Citește în continuare