Skip to content

Opera din Barcelona a angajat un coordonator de intimitate pentru a se asigura ca artistii se simt confortabil in scenele pasionale. Este o premiera pentru Spania si o raritate pentru Europa continentala.

Opera din Barcelona a angajat recent un „director de intimitate” — sau asa cum este cunoscut jobul pe platourile de filmare ale marilor productii hollywoodiene, coordonator de intimitate — pentru a se asigura ca artistii se simt confortabil in scenele pasionale. Numirea in functie este o premiera pentru Spania si o raritate pentru Europa continentala.

Crearea acestui rol vine dupa ce miscarea #MeToo a zguduit industria cinematografica, dar si lumea operei, cu mii de acuzatii de hartuire sexuala care au dezvaluit un mediu de lucru toxic si nociv.

Ita O’Brien este numele directoarei care a fost insarcinata cu coordonatoarea scenelor de intimitate dintr-o noua adaptare dupa Shakespeare.

Artistii operei din Barcelona repeta zilele acestea pentru premiera “Antoniu si Cleopatra, o piesa adaptata dupa textul lui William Shakespeare care va avea premiera pe 28 octombrie la Opera Gran Teatre del Liceu.

Este prima data cand un teatru spaniol ia o astfel de masura pentru a se asigura ca artistii si cantaretii de opera care joaca in spectacol se simt confortabil imbratisandu-se si atingandu-se unul pe celalalt.

Reprezentantii operei au declarat pentru Reuters ca “figura coordonatorului de intimitate ocupa din ce in ce mai mult un loc central in sectorul cinematografic, dar este inca rara in sectorul operei, ceea ce face ca Opera Del Liceu sa fie unul dintre putinele teatre lirice europene care gazduieste o productie cu acest rol.”

Ita O’Brien, care a consiliat productii HBO si Netflix in privinta scenelor intime, a declarat ca spectacolele de opera se bazeaza deseori pe povesti intense si pasionale din punct de vedere fizic si emotional.

O’Brien a declarat ca in mod obisnuit, un artist ajunge in orasul in care urmeaza sa cante sau sa urce pe scena cu doar cateva zile inainte de premiera si nu se asteapta sa discute despre scene intime. „Fara acel proces de acord si consimtamant de care aveau nevoie, oamenii se simteau stanjeniti, hartuiti, absolut abuzati”, a spus ea.

Cu o experienta de 40 de ani in teatrul muzical si actorie, O’Brien este fondatoarea companiei “Intimacy On Set”, care ofera sprijin privind relatiile intime in industria de televiziune si film.

La repetitii, ea ii invita pe artisti sa se „conecteze cu o imbratisare”, apoi sa discute despre zonele in care se simt bine sa fie atinsi sau in care se simt inconfortabil. Purtand dialoguri cu ei, rolul lui O’Brien este sa afle care sunt limitele in privinta contactului fizic al fiecarui artist care urca pe scena.

Coordonatorul de intimitate lucreaza precum un mediator al carui scop este sa creeze confort si o relatie de incredere si siguranta intre artisti. Intimitatea nu se rezuma doar la simularea unui act sexual sau un sarut ci la orice tip de contact fizic.

Ita O’Brien

Un job creat si raspandit in Marea Britanie, coordonatorul de intimitate a devenit tot mai important in crearea unui mediu de lucru sanatos si in a pune stop secolelor in care femeile (si uneori si barbatii) au fost deseori abuzate in spatele scenei sau camerelor de filmat. Este vorba atat despre povesti care au fost facute publice dar si despre o cultura a soaptelor si a zvonurilor care sunt binecunoscute de catre cei care lucreaza intr-o productie de divertisment.

In cadrul productiei la care lucreaza in prezent, O’Brien a verificat daca mezzosoprana Adriana Bignagni Lesca, care o interpreteaza pe Charmian, servitoarea Cleopatrei, se simtea confortabil sa sarute o alta femeie pe buze, si a supravegheat scenele in care actorul care il joaca pe Antoniu o imbratiseaza pe Cleopatra.

Potrivit lui O’Brien, “un DA este DA, un NU este nu, iar un POATE este tot un nu.” 

Anterior, O’Brien a fost angajata si la Royal Opera House din Londra insa in cazul respectiv era vorba de scene sexuale.

In ianuarie 2022, Royal Opera House o anunta pe O’Brien drept coordonator de intimitate pentru productia „Theodora” a lui Handel.

„Am fost in atat de multe spatii de repetitie in care de obicei interpretii sunt cei care fac plangeri cu privire la scene, dar a fost o mare usurare ca acest lucru sa fie abordat preventiv”, a spus ea, citata de The Guardian.

O’Brien a lucrat la seriale de succes precum “I May Destroy You”, “Normal People” si “It’s A Sin”, precum si la piese recente precum “Spring Awakening” la Almeida si “Manor” la National Theatre, explicand ca amploarea scenelor intime a fost complet diferita.

„Exista consimtamant in fiecare zi. S-ar putea sa fii de acord intr-o zi ca esti confortabili sa saruti pe cineva pe buze si apoi sa ai un herpes, asadar nu mai este potrivit. Deci explorezi despre ce este momentul, moduri diferite de a spune aceeasi poveste”, a spus ea.

In timp ce scandalurile din industria cinematografica pornite in 2016 ─ care au generat amploarea miscarii #MeToo ─ sunt binecunoscute, in lumea operei au aparut putine scandaluri de acest tip. 

Cel mai mare scandal il are in centrul actiunii pe superstarul Placido Domingo  care a primit acuzatii de hartuire sexuala din partea mai multor colege de scena cu care a lucrat de-a lungul timpului. Tenorul a negat orice abatere insa cariera lui a fost curmata de presupusele lui fapte.

Citește în continuare