Skip to content

Pe parcursul zilei de sambata, puteti urmari o minge mare de creta care va fi rulata din Militari pana in Piata Universitatii intr-un gest de uniune culturala. Performance-ul este semnat de artista Roberta Curca.

Pe parcursul zilei de sambata, o minge mare de creta va fi rulata din Militari pana in Piata Universitatii, conectand cartierele limitrofe de centru printr-un gest de uniune culturala. Este un exemplu de arta in spatiul public, performance-ul fiind realizat de artista Roberta Curca si intitulat „Full of Merit, Yet Poetical / Auto-Destructive Traces”.

Performance-ul este de fapt parte dintr-o serie inceputa in Timisoara de Ana Maria Szöllösi care va continua in Bucuresti, Cluj-Napoca si Pitesti.  

„Full of Merit, Yet Poetical / Auto-Destructive Traces” este de fapt o colaborare intre artistele Roberta Curca, Lucia Ghegu, Stanca Soare si Ana Maria Szöllösi, prin contributia semnificativa a Mariei Mandea.

Prima prestatie din Bucuresti va avea loc maine, 5 august si va demara la ora 9:00 pe Strada Floare Rosie Nr. 18 (zona Militari) cu destinatia Piata Universitatii.

Artista, acompaniata de public va rula mingea de creta spre Piata Gorjului, Piata Lujerului, Politehnica, Gradina Botanica, Eroilor, Cismigiu. Piata Universitatii este punctul final al calatoriei. Oamenii dornici de a-si petrece dimineata diferit au ocazia de a se alatura artistei in orice punct al traseului mentionat mai sus, cu o durata estimata de 3 ore. 

Ceea ce va ramane in urma performance-ului este de fapt o opera de arta efemera care vorbeste despre urma lasata in urma de fiecare dintre noi dar si despre modul in care interactionam cu spatiile publice.

Artista Roberta Curca povesteste cum „Intr-un oras atat de mare ca Bucuresti, cartierele limitrofe si oamenii care locuiesc in acestea pot parea deconectati de sfera culturala. Prin activarea acestei zone in care eu locuiesc si lucrez, respectiv inceperea performance-ului in cartierul Militari, sper sa conectez acest spatiu de restul orasului printr-un gest artistic. Scopul performance-ului este sa evidentieze rute cotidiene si sa adauge un accent ludic in felul in care experimentam mediul urban.”

Originara din Craiova, Roberta Curca traieste in Bucuresti si lucreaza cu desen, fotografie, obiecte si carti de artist. In lucrarile ei, foloseste o forma de investigatie sistematica pentru a analiza structuri, imagini sau obiecte care descriu sau prezinta in mod subversiv relatia omului atat cu spatiul construit, cat si cu cel natural, si implicatiile psihologice, sociale, politice sau ecologice ale acestei relationari. 

Adesea se concentreaza pe relatia dintre bidimensional si tridimensional, ordine si intamplare, intentie si impact, umanul si non-umanul. A studiat la Universitatea Nationala de Arta din Bucuresti la departamentul de Grafica, iar in prezent lucreaza la teza de doctorat la Centrul de Excelenta in Studiul Imaginii.

Lucrarea face parte din programul Accelerator care a creat grupuri si comunitati de artisti cu interese comune. Mai multe detalii aici.

Proiectele de arta in spatiul public ale programului Accelerator au fost integrate sub umbrela conceptului „The Artist, The Work And Everyone Who Comes to It” de Tevž Logar, curatorul expozitiei „Back to Where It All Began”, care a avut loc la Galeria Gaep la inceputul acestui an.

„Daca istoria ne-a invatat ceva este ca arta poate face multe lucruri si ca este adesea intinsa intre doi poli opusi, ceea ce ii confera un potential real. Ea poate aduce admiratie, dar poate provoca si durere. Poate fi figurativa sau poate fi abstracta. Ne poate ocupa sau ne poate goli mintea. Astfel, a suferit numeroase transformari conceptuale si formale, iar asta atesta faptul ca arta raspunde invariabil provocarilor vietii noastre de zi cu zi, chiar inainte ca efectul transformator asupra societatii sa devina clar. Tocmai de aceea, arta este indispensabila atunci cand vine vorba despre modelarea si intelegerea vietii si a lucrurilor care ne inconjoara. Asadar, proiectul „The Artist, The Work And Everyone Who Comes To It” este probabil cea mai sincera dovada in acest sens” – precizeaza Tevž Logar.

Titlul proiectului este preluat dintr-un citat al artistului american Allan Kaprow, o figura esentiala in stabilirea conceptelor de performance si actiune performativa in anii 1950 si 1960. Ideea sa de a estompa granitele dintre arta si viata a dus la lucrari precise din punct de vedere conceptual, specifice unui loc si cronometrate, activitati in mod evident aleatorii, dar coregrafiate foarte atent, care necesitau participarea atat a publicului, cat si a performerilor pentru a finaliza opera de arta.

Bucuresti este cel de-al doilea oras in care are loc acest performance, primul fiind Timisoara, iar urmatorul fiind tot in capitala, urmat Cluj-Napoca.

Programul celorlalte performance-uri in spatiul public il gasiti mai jos.

Bucuresti, 5 august, Roberta Curca, Full of Merit, yet Poetical / Auto-destructive Traces

Bucuresti, 17 august, Andrei Arion si Delia A. Prodan, Lose a Step

Cluj-Napoca, 25 august, Lucia Ghegu, Full of Merit, yet Poetical / Auto-destructive Traces

Oltenita, 3 septembrie, Alina Ion, Treads of Solitude

Pitesti, 7 septembrie, Stanca Soare, Full of Merit, yet Poetical / Auto-destructive Traces

Bucuresti, 5 septembrie (on-site), Maria Mandea, The Library for Public Games

Cluj-Napoca, 11–17 septembrie, Stanca Soare & Larisa Petcut, Joint Lines

Citește în continuare