Skip to content

10 pasi prin care poate fi depistata o geanta de lux originala de un fals. Brandurile de lux lucreaza deja la pasapoarte digitale prin care produsele autentice vor putea fi verificate mult mai usor in viitor.

Cumparaturile online au devenit tot mai frecvente si inlocuiesc treptat shoppingul traditional. Pe masura ce creste rata utilizarii magazinelor digitale, creste si ponderea obiectelor contrafacute si a escrocheriilor. Una dintre cele mai mari piete a falsurilor este cea a gentilor de lux care sunt extrem de inaccesibile in ceea ce priveste pretul lor si care i-au inspirat pe contrafactori sa isi creeze adevarate fabrici in care sa realizeze falsuri cat mai convingatoare.

In ultimii ani, au fost dezvoltate aplicatii care isi propun sa educe consumatorii si sa ii invete care sunt atributele unei genti originale si cum sa recunoasca o geanta falsa. Achizitia neintentionata a unei genti false este un lucru de evitat, in special in contextul aparitiei asa-numitelor “superfakes”, falsurile care imita in detaliu modelele originale.

Cele mai cunoscute platforme cu experti in autentificarea gentilor de lux sunt The RealReal si Fashionphile. 

Pentru a invata sa recunoasca intocmai un produs Louis Vuitton sau Hermes original, expertii se antreneaza pana la 8.000 de ore. Astfel ei pot garanta ca gentile sau ceasurile de lux vandute sunt originale, fiind capabili sa depisteze inclusiv cele mai mici detalii care pot diferentia un fals de original.

Exista anumiti pasi prin care orice client poate deveni mai priceput in a identifica cu usurinta gentile false chiar daca nu au vazut niciodata o geanta de designer originala. Calitatea manoperei si alti factori ies in evidenta la gentile false, iar atunci cand designerii sunt foarte renumiti pentru munca rafinata a produselor lor, falsurile sunt usor de observat.

Mai jos veti gasi o serie de recomandari ale expertilor in acest sens si puteti invata in cativa pasi cum recunosti o geanta falsa.

In primul rand, trebuie sa verificati greutatea si mirosul gentii respective.

Daca faceti cumparaturile in persoana, trebuie tinut minte ca exista numeroase falsuri in magazinele multi-brand din intreaga lume. Singura garantie a achizitiei unei genti autentice de lux este cumpararea ei direct din buticurile brandurilor dedicate. Insa piata falsurilor a coplesit in ultimii ani in special zona de resale online — adica second hand — care promite sa depaseasca achizitiile de genti originale in viitorul nu foarte indepartat.

Hunter Thompson, director de autentificare si conformitate a marcii la The RealReal sustine ca trebuie sa simtiti greutatea articolului respectiv (pielea naturala are o anumita greutate) si textura materialului. Calitatea pielii si a cusaturilor va fi un indiciu cheie. Aveti grija sa luati in considerare chiar si mirosul acesteia.

Falsificatorii au tendinta de a folosi materiale de proasta calitate si de a le asambla cu lipici sau cusaturi instabile, in timp ce designerii bronzeaza bucati de piele (un proces care se intampla dupa tabacire prin care pieilor li se ofera un reflex metalic, cu coloranti bazici), ceea ce necesita utilizarea tehnicii de colorare cu vopsele de inalta calitate pe cele mai bune materiale posibile. Contrafacerile tind sa miroasa usor a chimicale sau a plastic din cauza pigmentilor folositi.

Unul dintre cei mai mari indicatori ai gentilor false este pretul. 

Adevaratele genti de designer pot fi reduse pana la un pret apropiat de jumatate de suma originala, dar niciodata nu sunt marcate la preturi de lichidare la limita inferioara. Orice vanzator care pretinde ca are genti de designer la preturi prea bune pentru a fi adevarate spune adevarul intr-un singur aspect: preturile sunt prea bune pentru a fi adevarate pentru ca, la urma urmei, nu sunt preturi pentru genti adevarate. 

Daca vedeti o geanta Louis Vuitton vanduta cu 50 sau 100 de euro, cel mai probabil este vorba de un fals, deoarece preturile pentru o geanta originala LV incep de obicei de la aproximativ 800 de euro. Cei care isi vand gentile pe piata second-hand sau vintage nu vor opta niciodata sa listeze un produs aproape gratis fata de investitia lor initiala (care se poate ridica pana la cateva zeci de mii de euro).

Ca in cazul multor lucruri in viata, totul sta in detalii.

Daca cumparati o geanta de lux online, asigurati-va ca fotografiile sunt de inalta calitate si includ prim-planuri ale articolului respectiv. Imaginile ar trebui sa includa anumite detalii precum granulatia pielii, luciul acesteia, al feroneriei, al fonturilor utilizate. Deoarece accesul la internet este tot mai facil, puteti compara toate elementele gentii — privind cu mare atentie si cu zoom fotografiile — in special interiorul unei genti autentice de pe site-ul brandului original.

Falsificatorii tind sa reproduca aspectul exterior general al unui produs autentic, fara a se concentra in mod corespunzator asupra interiorului. Materialul utilizat pentru captuseala, cusaturile si logoul marcii respective sunt principale puncte care trebuie privite cu atentie.

De asemenea, o intrebare pe care merita sa o adresati la fiecare pas al acestei investigatii este daca geanta pe care vreti sa o achizitionati arata ca un produs de lux sau ultralux. Deseori gentile caselor de moda sunt purtate de Primele Doamne, de membrii Familiei Regale, precum Kate Middleton, Printesa de Wales. Aspectul si impresia de finete, rafinament si o manopera absolut impecabila sunt elemente cheie care definesc orice produs de lux si care certifica un original. 

Verificati in detaliu calitatea gravurilor si a stantarilor.

Specialistul The RealReal recomanda sa verificati feroneria, precum si calitatea si consistenta gravurilor pe diverse detalii metalice, cum ar fi fermoarul, cureaua de umar si inchizatoarele. 

Marcile de lux acorda o atentie rafinata tuturor elementelor care compun piesele pe care le confectioneaza, in timp ce falsificatorii incearca pur si simplu sa vanda ceva care sa arate ca piesa pe care incearca sa o reproduca. Elemente precum fermoarul, tintele si ornamentele pot fi un indiciu bun pentru a descoperi un fals prost gravat.

Locul in care a fost fabricata geanta poate fi de asemenea un bun indiciu.

Detaliul „made in” (fabricat in) este un punct crucial pentru autentificare. Adesea, piesele de lux vor prezenta detalii „made in Italy” sau „made in France”, deoarece folosesc artizani care sunt instruiti in procesele lor de productie in tarile respective. Insa o geanta Chanel adevarata nu va fi niciodata fabricata la Paris, ci in Franta. 

Este important de stiut ca producatorii cei mai buni pentru anumite genti sau tipuri de materiale tind sa varieze in functie de tara. Marcile aleg sa produca un obiect in locul unde exista cea mai buna fabrica sau cea mai buna echipa de artizani pentru modelul respectiv. Spania, de exemplu, este tara de origine pentru espadrile, pluta si rafie. Asadar, o pereche de espadrile Chanel fabricate in Spania nu sunt false, ci sunt pur si simplu un exemplu de cea mai inalta maiestrie de pe piata.

Codurile de serie au fost introduse special pentru a putea diferentia originalele.

Anumite genti de lux au un anume cod care indica seria produslui sau data la care a fost realizat. In acest caz, se recomanda o cautare rapida a codului respectiv pe Google pentru a scoate la iveala articolul respectiv. Daca nu este un cod valid, cel mai probabil nu este un articol autentic. 

De exemplu, Chanel si Louis Vuitton au coduri de datare, in timp ce Gucci, Balenciaga si alte genti au coduri pentru anumite stiluri sau modele. Aceste coduri sunt fie atasate la o eticheta din piele, fie ascunse intr-un buzunar sau langa o cusatura. 

In ultimii ani au aparut tot mai multe servicii terte care ofera autentificarea unor produse pe care doriti sa le achizitionati. 

Pentru gentile de mana, cele mai cunoscute companii terte de autentificare sunt Entrupy si Real Authentication, care folosesc tehnologia de ultima generatie pentru a confirma existenta unui original. De exemplu, Entrupy foloseste o camera microscopica si o tehnologie avansata bazata pe Inteligenta Artificiala pentru a compara gentile cu o baza de date masiva de articole autentice si contrafacute.

Un alt aspect important in acest sens este documentatia de autenticitate. Gentile de lux sunt adesea insotite de certificate de autenticitate pentru a le dovedi originea. Cele false vor fi lipsite de aceasta documentatie, desi vanzatorii pot pretinde ca va fi trimisa prin posta sau ca a fost pur si simplu pierduta.

In aceeasi directie, merita stiut spre exemplu ca exista genti Hermès false, vandute cu carduri de autenticitate dar brandul Hermès nu furnizeaza un astfel de certificat.

Unele estimari afirma ca articolele de lux contrafacute reprezinta 60% sau chiar mai mult din comertul cu falsuri la nivel mondial.

In urmatorii ani, se asteapta sa apara tot mai multi “experti autentificatori” care sa fie specializati in depistarea produselor false si a celor originale.

eBay, cea mai mare platforma de vanzare a produselor folosite, a pregatit o echipa de autentificatori care inspecteaza calitatea generala a materialelor si folosesc anumite masuratori pentru a depista daca o geanta este originala sau falsa. Expertii tin cont de aceleasi principii mentionate mai sus.

In cazul Fashionphile, expertii — care trec printr-o pregatire riguroase de mai bine de un an inainte de a li se permite sa analizeze produsele clientilor — pot sa identifice rapid o eroare in formatul datei din eticheta unei genti Louis Vuitton sau compozitia corecta a aliajului metalic al unui ceas Cartier.

In cazul The RealReal, expertiza se bazeaza atat pe tehnologia dar si pe simturile si instinctul uman. Prima runda de verificari este realizata prin intermediul inteligentei artificiale, cu ajutorul unui software antrenat pe 30 de milioane de imagini pentru a discerne diferente aproape imperceptibile in cusaturi sau in amplasarea logoului. In acelasi timp, un algoritm calculeaza riscul unui articol pe baza a orice, de la istoricul de vanzari al expeditorului pana la popularitatea unui produs pe piata neagra.

In privinta factorului uman, expertii The RealReal stiu sa recunoasca imediat mirosul mirosul unei genti Hermès Birkin de 25.000 de euro sau senzatia pielii unui produs Barenia.

Recent a fost fondat Aura Blockchain Consortium, o entitate de standardizare a unor legitimatii scanabile in domeniul modei si al produselor de lux. 

Aura Blockchain Consortium a fost fondata de grupului LVMH, OTB si Prada Group, care reprezinta in mod colectiv marci precum Louis Vuitton, Dior, Fendi, Bulgari, Marni, Maison Margiela si Prada. In prezent, se lucreaza la inregistrarea intr-o baza digitala a tuturor produselor din cataloagele lor, OTB a inregistrat pana in prezent 600.000 de produse, fiecare pantof Maison Margiela Tabi din 2023 avand un cip NFC in talpa.

Ulterior, aceste coduri vor putea fi verificate prin Authentique —  o legitimatie digitala precum un NFT care corespunde unei piese de designer si care permite cumparatorilor sa verifice daca este autentica si sa urmareasca ciclul de viata al acesteia. Se estimeaza ca astfel de pasapoarte digitale ar putea deveni propuneri legislative pentru a contribui la initiativele de combatere a contrafacerii.

Citește în continuare