Skip to content

Noul film al lui Radu Jude este propunerea Romaniei pentru Premiile Oscar 2024. „Nu astepta prea mult de la sfarsitul lumii” a castigat premiul juriului la Locarno si urmeaza sa fie proiectat la Festivalul de Film de la Toronto.

Cel mai nou film scris si regizat de Radu Jude, „Nu astepta prea mult de la sfirsitul lumii” (Do Not Expect Too Much from the End of the World), este propunerea Romaniei pentru Premiile Oscar 2024, categoria “Cel mai bun lungmetraj international”.

Este al patrulea film al lui Radu Jude care este desemnat reprezentant al Romaniei pentru competitia Oscarurilor, dupa „Aferim!”, „Imi este indiferent daca in istorie vom intra ca barbari” si „Babardeala cu bucluc sau porno balamuc” din 2022.

Filmul a fost ales de comisia de selectie, alcatuita din profesionisti din industrie: Alexander Nanau – regizor, Iulia Rugina – regizor, Irina Margareta Nistor – critic de film, Tudor Reu – producator, Adina Sadeanu – regizor.

„Nu astepta prea mult de la sfirsitul lumii” a avut premiera mondiala luna trecuta la Festivalul International de Film de la Locarno, unde a fost premiat cu Leopardul de argint – Premiul Special al Juriului, Mentiune din partea Juriului Ecumenic si Premiul I din partea Juriului Tinerilor.

Filmul va intra in cinematografele din Romania la sfarsitul lunii octombrie, dar pana atunci iși continua parcursul international fiind prezent atit in programele competitionale sau ca invitat special in cadrul celor mai importante festivaluri de film din lume, precum New York, Toronto, BFI London sau Viennale.

Ilinca Manolache, Ovidiu Pirsan, Dorina Lazar si László Miske joaca in rolurile principale, alaturi de actrita germana Nina Hoss. 

Filmul are doua parti. Prima parte este intitulata „ANGELA: O conversatie cu un film din 1981”. Jude foloseste extrase ample din filmul lui Lucian Bratu, „Angela merge mai departe”, in care Dorina Lazar joaca rolul unei soferite de taxi din Bucuresti care se confrunta cu o societate patriarhala plina de prejudecati sexiste. A doua parte o prezinta pe Angela din zilele noastre (Ilinca Manolache) care calatoreste prin oras si se lupta cu presiunile corporatiste, capitalismul excesiv, masculinitatea toxica si sistemul romanesc cu ale sale multe defecte.

Din distributie mai fac parte actorii Katia Pascariu, Serban Pavlu, Nicodim Ungureanu, Ioana Iacob, Claudia Ieremia, Zita Moldovan, Rodica Negrea, Adina Cristescu si Sofia Nicolaescu. Intr-o aparitie speciala – cineastul Uwe Boll.

Pelicula, care este unul dintre putinele lungmetraje romanesti selectate anul acesta in marile festivaluri internationale, a fost foarte bine primita de presa de specialitate, fiind considerata una dintre cele mai bune creatii ale lui Jude de pana acum.

In articolul de mai jos veti gasi o selectie a celor mai bune critici scrise la adresa „Nu astepta prea mult de la sfirsitul lumii”. Majoritatea specialistilor apreciaza filmul, il considera o autodepasire a lui Jude, dar pe alocuri critica lungimea si ultima parte a lungmetrajului. O parere unanim regasita in toate recenziile este cea legata de prestatia Ilincai Manolache, considerata extraordinara.

In plus, producatorul filmului ─ Ada Solomon ─ a anuntat ca filmul a fost achizitionat de platforma de streaming MUBI care il va face disponibil in anumite teritorii cheie.

„Nu astepta prea mult de la sfirsitul lumii” este o productie 4 Proof Film si Micro Film, in coproductie cu Paul Thiltges Distributions, Les Films d’Ici si Kinorama, in asociere cu Bord Cadre Films si Sovereign Films, realizata cu sprijinul Centrul Naţional al Cinematografiei, Film Fund  Luxembourg, Eurimages, Arte Cofinova/19 si Croatian Audiovisual Centre, in colaborare cu Cineplexx Romania, EssenceMediacom si Televiziunea Romana.

Distributia in cinematografele din Romania, prevazuta incepand cu 27 octombrie este realizata de catre Domestic Film, iar de vanzarile internationale se ocupa Heretic.

Regizor si scenarist, Radu Jude a castigat cu lungmetrajul sau de debut – „Cea mai fericita fata din lume” – premiul CICAE, la Festivalul International de Film de la Berlin, 2009. 

In 2012, el a lansat lungmetrajul „Toata lumea din familia noastra”, prezentat in premiera mondiala in secţiunea Forum de la Berlinala. 

Pelicula „Aferim!” (2015) i-a adus Ursul de Argint pentru cea mai buna regie. Ea a fost urmata de „Inimi cicatrizate” (2016), care a fost recompensata cu doua premii la Locarno IFF si pentru care Radu Jude a primit trofeul pentru regie la Mar del Plata, de documentarul „Ţara moarta” (2017) si de lungmetrajul „imi este indiferent daca in istorie vom intra ca barbari” (2018), primul film romanesc premiat cu Globul de Cristal la Festivalul de la Karlovy Vary. 

In 2020, Radu Jude a fost prezent la Berlinala, sctiunea Forum, cu doua lungmetraje: „Tipografic majuscul” si „Iesirea trenurilor din gara”. Un an mai tarziu, s-a impus intre toate filmele din competitie cu „Babardeala cu bucluc sau porno balamuc”, recompensat cu Ursul de Aur. in acelasi an 2021, scurtmetrajul sau „Plastic semiotic” a fost prezentat la Festivalul de Film de la Venetia.

La editia din 2022 a Berlinalei a fost selectat in competitia de scurtmetraje cu „Amintiri de pe Frontul de Est”, realizat impreuna cu istoricul Adrian Cioflanca.

Cel mai recent scurtmetraj al sau, “Potemkinistii” (2022) a avut premiera mondiala in cadrul Quinzaine des Réalisateurs si a fost selectat in peste 20 de festivaluri internationale. in prezent lucreaza la filmul de montaj “8 ilustrate din lumea ideala”, realizat impreuna cu filozoful Christian Ferencz-Flatz si la filmul de fictiune “Dracula Park“.

Lista scurta pentru nominalizarile la Oscar 2024 va fi anuntata pe 21 decembrie 2023, iar selectia finala pe 23 ianuarie, anul viitor.

Cea de-a 96-a gala a Premiilor Academiei Americane de Film este programata sa aiba loc pe 10 martie 2024, la Los Angeles.

Desi este al patrulea film al lui Radu Jude care intra in cursa pentru Oscar, pana acum Romania a avut succes numai cu documentarul „Colectiv” al lui Alexander Nanau care a avut doua nominalizari la Oscar. Anul trecut am fost reprezentati de „Imaculat” insa lungmetrajul nu a ajuns nici macar pe lista scurta pentru ca nu a avut aceeasi sustinere de care s-a bucurat „Colectiv”.

In ciuda titlurilor care asociaza anual cate un film romanesc de numele premiilor Oscar, ca reprezentant al tarii noastre in ceremonie, sansele la un premiu vor fi mai palpabile cand statul roman va avea o strategie coerenta pentru a obtine nominalizari si premii. Cand vor fi alocati bani pentru campanii, atat prin CNC cat si prin Guvern ca imagine pentru tara noastra.

Pentru a avea sanse sa iesi din multime e nevoie de un distribuitor american foarte puternic si o campanie publicitara in America foarte puternica, atat in perioada de nominalizari cat mai ales in perioada dintre anuntarea nominalizarilor si ceremonia propriu zisa.

Campania include vizionari si petreceri private in care cat mai mult dintre cei care fac parte din Academia Americana de film sa auda de film si sa descopere ceva din detaliile de distributie sau productie. Apoi, sunt intermedierile pentru aparitiile in presa americana, in special tv, in prime time, si nu in ultimul rand reclamele din publicatiile tehnice de specialitate – Variety, in special – in care tara sa-si asume filmul si sa-l promoveze ca atare.

O campanie decenta pentru Oscar poate sa fie intre 500.000 si un million de dolari.

Corneliu Porumboiu, intr-un interviu pentru urban.ro spunea ca “Poate ca o campanie la Oscar costa spre sute de mii, dar noi avem un buget la CNC, anual, pentru toate filmele care nu e mare. Si ma gandesc ca regizor, decat sa-mi dea mie statul 200k de euro,  sa ma duc la Oscar poate sa faca altcineva un film de debut. (…) Statul roman, cel putin in cazul meu, a ajutat cat a putut. Pe de alta parte, mie mi-ar fi rusine sa cer, mai da-mi si mie nu stiu cate sute de mii ca sa ma duc. Bugetul CNC e 15 milioane pe an din care sustin filme, festivaluri. Si am auzit ca au fost campanii la filme europene si de 1 milion. Nu pot sa cer da-mi un milion ca ma duc la Oscar. Pe de alta parte nu-ti permiti in fiecare an sa dai o suma pentru campanie. Mie mi se pare ca “4, 3, 2” ar fi avut sanse foarte mari. Un film care a avut succes la sala, a fost la Globuri…”

Citește în continuare