Recenzie: Barbati care urasc femeile/The Girl With The Dragon Tattoo

Dupa ce a fost lansat anul trecut cam peste tot in lume, The Girl with the Dragon Tattoo a avut zilele astea (in sfarsit) premiera si la noi in Romania. Deci, cei care au avut rabdare un an si ceva si nu l-au vazut inca il pot viziona de acum pe marile noastre ecrane.

The Girl with the Dragon Tattoo este o ecranizare a unui roman de Stieg Larsson, celebrul scriitor de best sellers, si face parte din Trilogia Millenium – o serie care a avut parte de vanzari impresionante. Celalate doua romane, “The Girl Who Played with Fire si The Girl Who Kicked the Hornet’s Nest”, au fost si ele ecranizate si vom avea posibilitatea sa le vedem cat de curand in cinematografe. Chiar daca premiera internationala a avut loc cu titlul The girl with the dragon tattoo, romanii au pastrat varianta originala a numelui Man who hate woman care se potriveste mult mai bine, deoarece filmul are mesaj care confuzeaza criticii: unii zic ca e misogin, altii ca e feminist 🙂

Regizorul de origine daneza, Niels Arden Oplev, reuseste sa tina spectatorul cu sufletul la gura pe parcursul a peste doua ore si jumatate mizand pe intriga misterioasa dar mai ales pe caracterul puternic al personajelor si pe interpretarea actorilor. Povestea are mai multe fire narative care pot parea complicate, dar care in realitate sunt usor de urmarit. In prim plan avem povestea lui Mikael Blomkvist, un jurnalist de investigatii (interpretat de actorul suedez Michael Nyqvist) cazut in dizgratie, care este contactat de Henrik, un octogenar de vita nobila, pentru a face lumina intr-un caz peste care s-a asternut timpul, dar nu si uitarea. Mikael trebuie sa descopere ce s-a intamplat cu nepoata acestuia, care a disparut acum 40 de ani. Henrik are motive sa creada ca familia nu este straina de disparitia nepoatei si ar vrea sa descopere adevarul inainte de a parasi aceasta lume.

In ajutorul jurnalistului vine Lisbeth Salander, o tanara hackerita cu un aspect neconventional dar cu o inteligenta iesita din comun. Impreuna reusesc sa dezlege misterul disparitiei, ba chiar sa isi rezolve si alte probleme personale. Pe langa povestea captivanta si imaginea impecabila, un mare plus al filmului este personajul feminin intepretat spendid de Noomi Rapace. Ea este Lisbeth, fata cu look goth plina cu tatuaje, piercinguri, care se imbraca numai in negru si care chiar daca nu zambeste niciodata si afiseaza tot timpul un aer superior nu poate sa nu–ti fie simpatica. O tanara antisociala, pe care trecutul traumatizant a transformat-o din victima intr-o razbunatoare. Lisbeth este o supravietuitoare, o femeie care nu stie ce inseamana iertarea si chiar daca sub carapacea rece si dura ascunde si altceva ii vine foarte greu sa treaca barierele pe care si le-a impus singura.

Pe langa intriga de tip politist condimentata cu razbunari violente si relatii ciudate filmul abordeaza si un subiect mai serios – una dintre cele mai grave probleme ale societatii: rasismul. Filmul are niste scene foarte dure, care fac concurenta celor mai “serioase” filme sado-maso. Si chiar daca predomina ura, violenta, moartea si abuzul, acestea isi au sensul si nu sunt gratuite.

Cartea a intrat si in vizorul americanilor iar David Fincher pregateste si el o varianta proprie. Astept cu nerabdare ecranizarea americana. Nu ca as prefera filmele americane, ci doar pentru David Fincher nu m-a dezamagit niciodata.

L-ati vazut? V-a placut?

sursa foto.